От година насам почти всяка новина около Volkswagen Group съдържа скучната абревиатура MQB. Зад тези три букви се крие най-мощното оръжие, което германската автомобилна промишленост е впрягала за постигане на стратегическата си цел да завладее света.
Modularer Querbaukasten се превежда относително точно като "Модулна напречна матрица" и обозначава архитектура на платформа за множество модели с напречно разположен двигател. MQB дебютира с третото поколение на Audi A3, но от VW съвсем не смятат да я използват за автомобили от сегмент C като Golf, Seat Leon, Skoda Octavia и т.н. Германците възнамеряват да я използват, за да детронират сегашния лидер по продажби в световен мащаб Toyota до 2018 г.
Производителите отдавна мечтаят за "универсална" кола, която да се продава еднакво добре на всички пазари. Според мнозина анализатори MQB дава на VW реален шанс да стане първата компания, постигнала това. Заслугата за тази възможност принадлежи на Улрих Хакенберг, инженер, който преди това е предлагал идеята на други производители.
Основният принцип на MQB е прост. Архитектурата на тази платформа е толкова гъвкава, че позволява използването й в почти всички класове и сегменти от суперминита като Up! до седемместни всъдеходи, какъвто VW готви за американския пазар през 2015 г. В случая не става дума само за шаси, а за обща компонентна стратегия без аналог в автомобилната промишленост до този момент.
Според шефа на консултантската компания Information Handling Services, Inc. (IHS) Майкъл Робинет платформата MQB "може да се окаже най-важното нововъведение в автомобилостроенето през последните 25 години". Робинет изчислява, че ако плановете на VW да увеличи производството си до 10 млн. коли годишно се осъществят, близо две трети от тях (6.3 млн.) ще бъдат базирани на MQB.
Конкуренцията вече усеща накъде духа вятърът. "Трябва да сме луди да не се притесняваме", признава висш мениджър от Ford пред Reuters. Шеф от Toyota също констатира, че "несъмнено изоставаме. Дори не сме започнали да предприемаме фундаменталните структурни промени, които вече са факт във VW". От Reuters отбелязват, че двамата са пожелали анонимност заради "чувствителния характер на темата".
Все по-често се чува мнението, че MQB може да се окаже толкова революционна, колкото поточната линия на Ford или системата "точно навреме" на Toyota. Инженерите на VW работят по модулната платформа от 2007 г. До момента за нея са похарчени умопомрачаващите $70 млрд. Ако се окажат верни прогнозите на Morgan Stanley, че до 2019 г. MQB ще спестява на немците по $19 млрд. годишно, инвестицията определено си струва.
VW има решение и за единственото ограничение, което налага Modularer Querbaukasten - напречния двигател. Немците крият в джоба си още два коза. Платформата MLB е предназначена за автомобили с надлъжен мотор, а MSB - за луксозни модели със задно и двойно предаване на Porsche, Lamborghini, Bentley и най-вероятно Audi.
С арсенал от цели три модулни платформи, всяка от които е приспособена за огромен брой общи компоненти, дизелови, бензинови и хибридни системи за задвижване, Volkswagen Group изглежда готова за всякакви предизвикателства.
"Модулните платформи вече не са просто технология, а се превръщат в инструмент за мениджмънт, който помага на развитието на марките. От тях се очаква само да запазят характера си и да подчертават индивидуалността си", обяснява Улрих Хакенберг, който в момента оглавява развойния отдел на Volkswagen.
Технологичното окрупняване обаче носи и рискове. Огромният производствен обем на еднакви възли и агрегати означава, че ако някои компонент се окаже дефектен, това би довело до кампании по отзоваване в наистина глобален мащаб.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 олфче
13:54 12.02.2013
2 alfa
Коментиран от #7
13:54 12.02.2013
3 Владимир Йосифов
15:09 12.02.2013
4 sinbad00
15:55 12.02.2013
5 майстора
16:25 12.02.2013
6 ...
17:09 12.02.2013
7 ВАГ клиент
До коментар #2 от "alfa":
Предполагам, че коментарът ти е породен от елементарните махленски разбирания за отделните марки автомобили. Простата сметка показва, че ако всеки път за един автомобил се почва конструиране от нулата, той ще излиза все по-скъпо и по-скъпо и ние, които пишем тук едва ли ще можем да си го позволим и втора-трета ръка. Ако колите на ВАГ ти се струват бездушни каруци, то не е заради тази платформа, а заради фирмената политика за сходен дизайн, което и мен ме дразни. Иначе има и така наречените ателиета за "кастъм" автомобили, но те не са за нас. То ако не беше скъпо, всичко да се прави отделно нямаша да ядеш хляб от хлебозавода, а ръчен и тогава и работа щеше да има за всички и ... много се размечтах. Гледай "Модерни времена" на Чаплин и ще ти стане ясно защо е нужна универсална матрица. Аз карам "бездушна каруца" от ВАГ, въпреки че предпочитам френския и италианския дизайн, но откакто карам немска машина съм много рядък клиент на автомонтьорите.Коментиран от #8
17:26 12.02.2013
8 Смешника
До коментар #7 от "ВАГ клиент":
Приятелче, ВАГ покриват цялата пирамида на социалната структура на обществото! Погледни колко култови марки, освен VW, произвежда концернът! Много сериозна и плашещта стратегия, защото има опастност да станат монополисти на световния пазар!Коментиран от #11
23:48 12.02.2013
9 Yafa
00:35 13.02.2013
10 ГОШО
08:55 13.02.2013
11 ВАГ клиент
До коментар #8 от "Смешника":
Прав си в едно - че всеки се плаши от монопола (аз също). НО, стремежът кам монопол е естествен при развитието на която и да е компания. Ти не би ли искал да си единствения продавач на печен слънчоглед например? Въпросът е как се стига да монопола - чрез развитие на продукцията и съответно преборване на конкуренцията или чрез законови хватки и/или различни корупционни похвати (както става в БГ). За това са различните регулаторни органи - вътрешни в отделните страни и външи - международни.Мен не ме притеснява ако ВАГ превцемат пазара с качествена продукция, а ме притеснява масовото изкупуване на други автомобилни брандове и съответно придобиване на нови пазари.
А по въпроса за дизайна, т.е. кочините, кенефите, бараките и кошниците тук изобщо не става въпрос ...
15:14 13.02.2013
12 ГОШО, дето гледа лошо
15:19 13.02.2013