Късната есен и началото на зимата е трудно време за двигателите с вътрешно горене, защото всички грешки и проблеми излизат почти едновременно. Има случаи, при които са смени свещи и масло, кабелите са наред, бобината също, но двигателят изведнъж започва да "тресе". Жици, бобина, същият бензин - какво още трябва да проверите?
Въпреки, че са нови свещите и кабелите трябва да се проверят. Най-често срещаният вариант са, разбира се, кабели и свещи. Разглеждаме проводниците за високо напрежение: в тъмното те могат да присветкат, което веднага подписва присъдата им. Не се виждат искри? Тогава проверяваме искрата на свеща. Тя не просто трябва да съществува, а да е ярка. Ако тези две неща са наред, гледаме бобината: тя трябва да е непокътната и най-малките пукнатини показват повреда на уреда.
Трябва да бъдете особено внимателни в точките на закрепване - дори микроскопичните пукнатини там, дължащи се на уловена влага, могат да объркат нещата. Но не, бобината също е добра. И така, кой е извършил деянието? За пълен живот двигателът с вътрешно горене изисква не само искра, но и бензин с въздух. Именно в този тандем често се крие проблемът, тъй като липсата или излишъкът на един от компонентите незабавно се отразява на работата на двигателя с вътрешно горене.
Да започнем с горивото. Ако сте заредили некачествено гориво, а преди това колата е била "свежа" и пълна с енергия - тогава проблемът може да е в горивото, което евентуално може да се оправи с някоя добавка. Следващият елемент е горивната помпа. Не трябва просто да изпомпва, а да изпомпва толкова, колкото е заложил инженерът. Запушен филтър или износване на самия уред може да причини всички гореописани проблеми. Следващият елемент са инжекторите. Те периодично трябва да се почистват. В България - по-често, благодарение на "висококачественото" ни гориво. Това обаче може да стане най-добре само на специален стенд.
Сега - за кислорода. Двигателят също има нужда от него. Запушеният въздушен филтър може лесно да се превърне в препятствие, но най-често проблемът не е в липсата на въздух, а в неговия излишък. Напукани маркучи и неизправности на сензора за въздушен поток могат лесно да повлияят на работата на двигателя. А да ги идентифицирате е просто: сапунената вода веднага ще ви каже къде се намира пробойната. Между другото, също така си струва да се поръсят местата, където се скачват инжекторите и двигателят - гумените уплътнения могат да са износени. Не на последно място причината може да е от скъсан тампон. Трябва ви някой по як приятел, който да "клати" мотора, а вие да гледате отдолу. Напуканите тампони се виждат.
Всичко останало е комплексно. Има и доста редки причини, които обаче трябва да се търсят още в сервиза. Но практиката показва, че горните неизправности са отговорни за 3 от 4 повреди. След като се научите на тази минимална самодиагностика, която дори не изисква диагностичен скенер и опит, можете значително да намалите собствените си разходи и почти напълно да неутрализирате вероятността от измама в сервиза. Струва ли си? Разбира се!