Отидете към основна версия

30 210 33

Каква беше силата на съветската атомна подводница Проект 705 "Лира"

  • подводница-
  • атомна подводница-
  • лира-
  • ссср

Скоростта на движение под вода е впечатляващите 75 км/ч

Със сигурност може да се каже, че проектът за подводница 705 е ако не скъпоценен камък, то определено едно от най-големите постижения на съветските конструктори. Първата подводница от този тип е построена през 1969 г. Общо седем от тях са създадени в СССР. Като част от флота, подводниците получават красивото име "Лира" в чест на древния музикален инструмент. В НАТО тези подводници бяха класифицирани с индекс Алфа.

Проект 705 "Лира" е разработен от СКБ-143 под ръководството на Анатолий Борисович Петров и Михаил Георгиевич Русанов. Забележителните данни на атомната подводница са свързани най-вече с техният корпус, който е изцяло изработен от титаниеви сплави. Титанът е много лек и в същото време здрав материал. В същото време титаниевите сплави са изключително трудни за заваряване. Друго важно предимство на материала е, че не корозира.

До голяма степен поради лекотата и компактността на корпуса, подводницата се оказва толкова маневрена и бърза. Повърхностната скорост на "Лира" може да достигне 26 км/ч или 14 възела. Скоростта на движение под вода обаче е 75 км/ч или 41 възела. Атомната подводница се задвижва от най-новия по онова време воден реактор под налягане с течен метален охлаждащ агент, който се състои от циркулираща смес от бисмут и олово.

Благодарение на това техническо решение реакторът се оказва изключително компактен. Мощността на агрегата е 15 000 к.с. Инсталацията е допълнена от чифт компресорни агрегати с мощност от 1500 kW всеки. За времето си "Лира"има просто „чудовищно“ ниво на автоматизация. Цялото управление на подводницата е сведено до един централен пост. Екипажът на подводницата е 32 души и се състои изключително от офицери и мичмани.

Вярно е, че това е донякъде проблем. В случай на повреда в морето, подводница без моряци започна да изпитва недостиг на работници. Що се отнася до оръжията "Лира" е въоръжена с 6 533 милиметрови торпедни апарати. Всички инсталации са хидравлични. Изстрелването на торпедото се извършва с помощта на вода, а не на въздух. Такава система може да се използва на всякаква дълбочина.

Любопитен факт е, че за 20 години експлоатация не е имало нито една повреда. Поради високата скорост дори днес атомните подводници от проект 705 могат да избегнат всякакво преследване. Уви, Перестройката от 80-те години сложи край на наукоемкия и скъп проект. Страната, стремяща се към социално и икономическо обновление, вече не се нуждаеше от свръхефективни. През 1997 г. подводниците "Лира" започват да се вадят от въоръжение. Последната ядрена подводница от това семейство е нарязана на скрап през 2009 година.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 94 гласа.

Свързани новини