През последните години автомобилните производители все повече препоръчват използването на масла с нисък вискозитет. Но проблемът е, че има много различни двигатели и такова масло не е подходящо за всеки двигател. За агрегатите на кои коли е по-добре да не се наливат масла с нисък вискозитет, ви разказваме сега.
Като начало, нека да разберем кои масла могат да се нарекат нисковискозни. За да разберем това, разглеждаме класификацията SAE. Тя е най-разпространената и повечето шофьори могат да се ориентират по нея. И така, продуктите с индекси 0W15, 0W20, 0W30 се класифицират като масла с нисък вискозитет, а 5W40 или 5W50 могат да бъдат класифицирани като такива с по-висок.
С маслото 5W30 ситуацията е по-трудно разгадаема. От различни производители може да бъде както с нисък вискозитет, така и с висок вискозитет. Затова разглеждаме друг индикатор - HTHS. В превод това е „високотемпературен вискозитет“, измерен в милипаскали в секунда (mPa/s). Така че, ако този индикатор е по-малък от 3.5 MPa/s, тогава такова масло се смята, че е с нисък вискозитет. Ако е над тази граница - вискозитетът е висок.
Предимството на маслата с нисък вискозитет е, че пестят гориво и намаляват износването на двигателя. Съвременните двигатели имат малки пролуки между частите и такава смазка може бързо да влезе във всички елементи на двигателя и надеждно да предпази триещите се повърхности от износване. Това намалява загубите от триене и увеличава спестяването на енергия. Маслата с висок вискозитет не могат да направят това.
Но ако вземем по-стари мотори, с каквито са оборудвани една голяма част от колите в България, се оказва обратното. Маслата с нисък вискозитет в такъв агрегат не могат да създадат достатъчно силен филм между триещите се повърхности, което води до надраскване в цилиндрите и впоследствие - до основен ремонт. Ето защо, ако колата, в която ще напълните ново масло, е пусната през 2000 г. или по-рано, тогава е по-добре да забравите за маслата с нисък вискозитет. Същото важи и за автомобили от екологичен клас "Евро-3" и по-ниски.
Също така маслата с нисък вискозитет са противопоказани за двигатели с голям пробег. Тук правим уточнение, че пробегът е средна стойност и е по-добре да се изчислява не по километри, а по двигателни часове. В крайна сметка, да речем, 50 000 км в градска работа могат да износят двигателя, колкото 100 000 км при шофиране извън града.
И накрая, в конструктивно стари двигатели, които все още се произвеждат, ние също не препоръчваме да пълните такова масло. Като пример, нека вземем популярния зад Океана Small-Block. Тези двигатели са на повече от 50 години, но все още могат да бъдат намерени на различни модели. Следователно при сипването в тях на масло с нисък вискозитет, собственикът на автомобила няма да получи никаква икономия на гориво. Това е така, защото двигателят просто не е проектиран за такава смазка.