През последните години автомобилните производители все повече препоръчват използването на масла с нисък вискозитет. Но проблемът е, че има много различни двигатели и такова масло не е подходящо за всеки двигател. За агрегатите на кои коли е по-добре да не се наливат масла с нисък вискозитет, ви разказваме сега.
Като начало, нека да разберем кои масла могат да се нарекат нисковискозни. За да разберем това, разглеждаме класификацията SAE. Тя е най-разпространената и повечето шофьори могат да се ориентират по нея. И така, продуктите с индекси 0W15, 0W20, 0W30 се класифицират като масла с нисък вискозитет, а 5W40 или 5W50 могат да бъдат класифицирани като такива с по-висок.
С маслото 5W30 ситуацията е по-трудно разгадаема. От различни производители може да бъде както с нисък вискозитет, така и с висок вискозитет. Затова разглеждаме друг индикатор - HTHS. В превод това е „високотемпературен вискозитет“, измерен в милипаскали в секунда (mPa/s). Така че, ако този индикатор е по-малък от 3.5 MPa/s, тогава такова масло се смята, че е с нисък вискозитет. Ако е над тази граница - вискозитетът е висок.
Предимството на маслата с нисък вискозитет е, че пестят гориво и намаляват износването на двигателя. Съвременните двигатели имат малки пролуки между частите и такава смазка може бързо да влезе във всички елементи на двигателя и надеждно да предпази триещите се повърхности от износване. Това намалява загубите от триене и увеличава спестяването на енергия. Маслата с висок вискозитет не могат да направят това.
Но ако вземем по-стари мотори, с каквито са оборудвани една голяма част от колите в България, се оказва обратното. Маслата с нисък вискозитет в такъв агрегат не могат да създадат достатъчно силен филм между триещите се повърхности, което води до надраскване в цилиндрите и впоследствие - до основен ремонт. Ето защо, ако колата, в която ще напълните ново масло, е пусната през 2000 г. или по-рано, тогава е по-добре да забравите за маслата с нисък вискозитет. Същото важи и за автомобили от екологичен клас "Евро-3" и по-ниски.
Също така маслата с нисък вискозитет са противопоказани за двигатели с голям пробег. Тук правим уточнение, че пробегът е средна стойност и е по-добре да се изчислява не по километри, а по двигателни часове. В крайна сметка, да речем, 50 000 км в градска работа могат да износят двигателя, колкото 100 000 км при шофиране извън града.
И накрая, в конструктивно стари двигатели, които все още се произвеждат, ние също не препоръчваме да пълните такова масло. Като пример, нека вземем популярния зад Океана Small-Block. Тези двигатели са на повече от 50 години, но все още могат да бъдат намерени на различни модели. Следователно при сипването в тях на масло с нисък вискозитет, собственикът на автомобила няма да получи никаква икономия на гориво. Това е така, защото двигателят просто не е проектиран за такава смазка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Иванушка 🇷🇺
Коментиран от #3, #4, #9, #15
17:47 16.05.2022
2 Да, да
Коментиран от #16
17:54 16.05.2022
3 bVlgari
До коментар #1 от "Иванушка 🇷🇺":
Разтопен маргарин с малко водка.Статията е добра.
17:59 16.05.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 jap
18:16 16.05.2022
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Porek
Ако сме зад Окена добре, ама къде сме ние ? Дайте пример с нещо "пред Океана". Какво да разберем от този copy/paste пример, който обезмисля цялата статия......................
18:53 16.05.2022
8 ъхъ
До коментар #6 от "Чичо Тончо":
Ако смениш и огледалото за обратно виждане, нямаш стигане!Коментиран от #12, #13
19:04 16.05.2022
9 Пич с Москвич
До коментар #1 от "Иванушка 🇷🇺":
Карай с М10Д-чиста работа и струва стотинки.19:28 16.05.2022
10 БайХуйС86ца
19:53 16.05.2022
11 Japan power
Коментиран от #14
21:26 16.05.2022
12 чичо Тончо
До коментар #8 от "ъхъ":
Няма затруднения! Зачукал съм по едно огледало на левия и десния калник! Не е важно къде отиваш! Важен е кефа по пътя! А за през лятото най-добрия климатик е испанския!21:26 16.05.2022
13 чичо Тончо
До коментар #8 от "ъхъ":
И кога свари модния дизайнер да ми оправи общообравователния коментар!? Явно не се толерират аналогови решения на дигитални софтуерни проблеми! И да! Вързаното уж временно с тел кара много по-дълго от затегатото яко с три-четири болта!21:31 16.05.2022
14 Qwerty
До коментар #11 от "Japan power":
Мислех че само германците ползват 0/20, или поне така съм попадал! Това кой автомобил визираш?21:34 16.05.2022
15 бай Гъдю
До коментар #1 от "Иванушка 🇷🇺":
Ново и филтър нов! ;)21:35 16.05.2022
16 Реалист
До коментар #2 от "Да, да":
Ко й то ве?17:57 17.05.2022
17 Бръм
По важни са съставките/добавките в маслото, но за тия неща се четат не статии, а специализирани форуми.
Съветвам наблегнете на мазането и не използвайте грес в мотора! Айде, умната!
Коментиран от #18
10:23 18.05.2022
18 Уран Гутан
До коментар #17 от "Бръм":
Карай го с 0-16, но каквито и добавки да му слагаш, като загрее маслото и превъртиш лагерите, не се чуди защо е. Маслата 0-16 и 0-20 се използват само и единствено с цел икономия на гориво и са неподходящи при средни и високи натоварвания на ДВГ.23:56 18.05.2022