Търговията с кораби на Русия намаля рязко след инвазията на Москва на 24 февруари в Украйна и западните санкции принуждават много чуждестранни компании да преустановят плаванията, като добавят допълнителен натиск върху икономиката на страната, според данните за товарните превози, предаде Bloomberg TV Bulgaria.
Най-големите в света чуждестранни контейнерни линии - включително първите три MSC, Maersk, CMA CGM и други като Hapag Lloyd - временно спряха превозите на товари за и от Русия, докато множество компании, включително фирмата за домашно обзавеждане IKEA, затвориха магазини. Хранителните компании Nestle, Mondelez, Procter & Gamble и Unilever спряха инвестициите в Русия, но заявиха, че ще продължат да предоставят най-важните неща.
Общият обем на руския внос за седмицата от 2 до 8 март е спаднал с 40% спрямо седмицата от 16 до 22 февруари преди инвазията, според данните от платформата за проследяване на веригата за доставки FourKites, която анализира всички видове транспорт, включително въздушен и морски товарен превоз, както и по суша с камиони. Намалението е във всички индустрии като обемите на производствения сектор, химикалите, както и вноса на петрол и газ са надолу с 33%, търговията на дребно с 35%, а потребителските опаковани стоки заедно с храни и напитки са намалели с 57% за същия период, показа анализът на FourKites. „Изпращачи с товари, пътуващи за Русия, питат: „Какво мога да направя?“ Тъй като големите европейски превозвачи спряха да посещават руски пристанища, вносителите с товари, пътуващи за Санкт Петербург и Новоросийск, се сблъскаха с редица проблеми“, каза Питър Санд, главен анализатор в платформата за сравнителен анализ на тарифите за въздушен и океански превоз Xeneta, пред "Ройтерс".
„Техните товари сега са разпръснати в различни пристанища, всички на грешното място, като основните европейски пристанища се отдръпват напълно от обработката на контейнери, свързани с Русия." Руското правителство заяви в четвъртък, че е забранило износа на 200 артикула, включително телекомуникационно, медицинско, автомобилно, селскостопанско, електрическо и технологично оборудване до края на 2022 г., в отговор на западните санкции срещу Москва. Броят на контейнерните кораби в рамките на 50 морски мили от руските пристанища е намалял с близо 30% до 7 март до около 177 кораба от над 250 на 24 февруари, показа анализ на логистичната платформа project44. Според други данни на компанията за прогнозни морски анализи Windward, контейнерни кораби, притежавани или управлявани от MSC, Maersk и CGA CGM, са посетили 1244 пъти руски пристанища през последната година и представляват 28% от всички пътувания на контейнерни кораби до руски пристанища през този период.
Контейнерни кораби са направили 4184 посещения в руски пристанища през 2020 г., според отделни данни на UNCTAD. Ролф Хабен Янсен, главен изпълнителен директор на германската Hapag Lloyd, каза, че контейнерната линия все още се опитва да достави някои хуманитарни стоки, включително храна. „Трябва да се съобразим с въведените санкции и докато те действат, не мисля, че ще имаме възможност да се върнем“, каза Янсен на виртуална пресконференция в четвъртък. Ситуацията е предизвикателство и в други области, свързани с жизненоважната търговия с петрол за Русия. Според анализа на Windward, към 7 март 248 танкера са съобщавали за позициите си, пътуващи към Русия. От тях 149 са под руски флаг, а други 13 са собственост или се управляват от руски дъщерни компании. Това оставя 86 танкера, които не са свързани с руски компании - в сравнение преди месец към руски пристанища са пътували 125 чуждестранни танкера, 98 танкера под руски флаг и допълнителни 38 собственост или управлявани от компании, регистрирани в Русия, показа анализът на Windward.
Застрахователни рискове
Миналата седмица британският корабен застраховател West of England заяви, че е оттеглил покритието за два контейнерни кораба, управлявани от руската FESCO Transportation Group, след като корабите са били включени в списъка на Министерството на финансите на САЩ като част от по-широки санкции. „В карго сектора виждаме, че все повече и повече корабни компании спират резервациите за товари за и от Русия“, каза Антония Панайидес, корабен партньор в адвокатската кантора Reed Smith.
"Разпоредбите за санкции не са статични и трябва да бъдат внимателно обмислени." Съществуват и по-широки рискове, възникващи с руската търговия. Има загриженост сред някои корабни линии, които все още плават до руски пристанища като Санкт Петербург, за обстоятелствата, при които руските власти биха могли да арестуват корабите, каза Маркъс Бейкър от водещия застрахователен брокер и консултант по риска Marsh. „Например, ако корабът по невнимание повреди пристанищната инфраструктура и бъде арестуван, може да няма гаранция, че техните застрахователни полици, докато покриват загубата, биха могли да осигурят финансови гаранции на това, което може да бъде санкционирано лице“, каза той. „Също така много неруски пристанища не позволяват на руски кораби да влизат, като по този начин ефективно спират както вноса, така и износа от Русия на каквито и да било стоки, което може да има потенциално далечни последици от веригата за доставки."
Путин: Русия ще реши проблемите си, санкциите са нелегитимни
Руският президент Владимир Путин каза в четвъртък, че западните санкции са незаконни и Русия спокойно ще реши проблемите, произтичащи от тях. Говорейки на заседание на правителството, Путин каза също, че Москва - основен производител на енергия, която доставя една трета от европейския газ - ще продължи да изпълнява договорните си задължения. Путин призна, че санкциите, наложени от началото на това, което Русия нарича своя специална военна операция в Украйна, се усещат.
„Ясно е, че в такива моменти търсенето на определени групи стоки винаги нараства, но не се съмняваме, че ще решим всички тези проблеми, като работим спокойно“, каза той. „Постепенно хората ще се ориентират, ще разберат, че просто няма събития, през които не можем да преминем и разрешим.“ На същата среща финансовият министър Антон Силуанов каза, че Русия е предприела мерки за ограничаване на изтичането на капитали и че страната ще обслужва външните си задължения в рубли. „През последните две седмици западните страни по същество водеха икономическа и финансова война срещу Русия“, каза той. Той каза, че Западът не е изпълнил задълженията си към Русия, като замрази нейните златни и валутни резерви. Западът се опитва да спре външната търговия, каза той. „В тези условия приоритет е за нас да стабилизираме ситуацията във финансовата система“, каза Силуанов.
Забранени за износ
Русия се опита в четвъртък да отмъсти срещу западните санкции, като забрани износа на определени суровини и селскостопански стоки. Министърът на икономиката Денис Манторув потвърди, че страната ще спре временно износа на торове, както Bloomberg съобщи по-рано. Министърът на земеделието Дмитрий Патрушев каза на правителствената среща под председателството на Путин, че руската продоволствена сигурност е гарантирана и че Москва ще продължи да обслужва задълженията си за износ за световните селскостопански пазари. Износът на телекомуникационно, медицинско, автомобилно, селскостопанско, електрическо и технологично оборудване, както и на някои горски продукти, ще бъде забранен до края на 2022 г. Над 200 позиции са включени в списъка за спиране на износа, който включва и железопътни вагони, стругове, пултове, контейнери, турбини и други стоки.
„Тези мерки са логичен отговор на наложените срещу Русия и са насочени към осигуряване на непрекъснато функциониране на ключови сектори на икономиката“, заявиха от министерството на икономиката. По-нататъшните мерки могат да включват ограничаване на навлизането на чуждестранни кораби в руските пристанища и разрешаване на руските авиокомпании да регистрират самолети, наети от западни фирми, като тяхна собственост, каза правителството.
Агенция Интерфакс цитира източник, запознат с подготвяното законодателство, според който Русия може временно да забрани износа на зърно за група бивши съветски страни, които са част от Евразийския икономически съюз (ЕЕС), от 15 март до 31 август, както и износа на захар извън нея. Експортните ограничения важат за целия свят с изключение на Южна Осетия и Абхазия. На 8 март руският президент Владимир Путин подписа указ, ограничаващ износа на суровини и материали и правителството получи два дни да изготви списък на продукцията, която ще бъде забранена за експорт.