Отидете към основна версия

2 030 5

Държава започва мащабна програма по намаляване на бюрокрацията

  • казахстан-
  • програма-
  • бюрокрация-
  • цифровизация

Цифровизация и намаляване на хартиените документи в Казахстан

Снимка: ЕРА/БГНЕС

Президентът на Казахстан Касим-Жомарт Токаев подписа указ „За мерките за дебюрократизиране на дейността на държавния апарат“. В документа се посочва, че за да се повиши ефективността на вземане на решения в държавния апарат, за да се премахне прекомерното законодателно регулиране на дейността на изпълнителната власт, за да се намали документопотока и отчетността, за да се повиши независимостта и личната отговорност на ръководители на държавни органи, се определят следните принципи на дебюрократизация:

* цифровизация по подразбиране - приоритетът на цялостното взаимодействие на държавните органи с гражданите, бизнеса и помежду им в цифров формат;

* управленска отговорност - недопустимостта на прехвърляне на вземане на решения и договаряне на въпроси от компетентността на конкретен ръководител на по-високо ниво и колегиални органи;

* непрекъснато усъвършенстване - формиране и поддържане на организационната култура на държавния апарат, стимулиране намаляването на бюрокрацията, реинженеринг на системата и оптимизиране на вътрешните процедури и процеси;

* оптималност на регулирането - установяване на оптимално необходимото ниво на регулиране на дейността на държавните органи, предотвратяващо въвеждането на нови, недостатъчно обосновани бюрократични изисквания, видове отчетност и контрол.

Въвеждат се си системни мерки за ускоряване вземането на решения в държавния апарат, повишаване независимостта и личната отговорност на първите ръководители на държавни органи и намаляване документопотока и отчетността.

„По-специално, за да се ускори изпълнението на възложените задачи, държавните органи ще бъдат оправомощени да приемат нормативни правни актове без прекомерно уточняване на функциите им на законодателно ниво“, се посочва в доклада.

Въз основа на цялостен реинженеринг времевата рамка и етапите на нормотворчеството и бюджетните процеси ще бъдат намалени наполовина. Заедно с това се предвижда систематизиране и автоматизиране на ведомственото отчитане, въвеждане на забрана държавните органи да изискват информация, съдържаща се в информационните системи; отмяна на хартиено наблюдение и парафиране лист по лист на документи; делегиране на правомощия на ниво средно управление; предоставяне на ръководителите на държавни органи на инструменти и условия за дистанционна работа и други.

Дигиталната трансформация и системният реинженеринг на всички сфери на публичната администрация е от първостепенно значение в работата по дебюрократизация. Основните бенефициенти от тази работа ще бъдат гражданите. Освен това, предвидените в постановлението мерки ще освободят държавните служители от ненужни процедури и процеси, които не влияят на крайния резултат, както и ще гарантират, че държавният апарат е насочен към ефективното провеждане на политическите и икономически реформи на ръководителя на състояние.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 5 гласа.

Свързани новини