Отидете към основна версия

4 199 10

Хърватия открива моста Пелешац

  • хърватия -
  • мост-
  • пелешац-
  • ес

Хърватският мост Пелешац, свързващ южния полуостров Пелешац с останалата част от страната, ще бъде открит официално днес

Снимка: Hrvatse Ceste

Хърватският мост Пелешац, свързващ южния полуостров Пелешац с останалата част от страната, ще бъде открит официално днес, съобщава агенция Хина.

Целият проект, включително пътищата за достъп и изкупуването на земи от частни лица, е на стойност 525 милиона евро, от които 357 милиона евро са осигурени с грант от ЕС.

Това е най-големият инфраструктурен проект в Хърватия, осъществен чрез съфинансиране от ЕС.

Подготовката му отне десетилетие, като в нея участваха няколко хърватски правителства.

Мостът с дължина 2400 метра преминава през пролива между село Комарна на континенталната част на страната и село Бриеста на полуостров Пелешац.

Мостът ще осигури директна пътна връзка между най-южната част на Хърватия и останалата част от страната, която в момента е откъсната при град Неум, където Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море.

Съоръжението се състои от 13 отсечки, шест 33-метрови пилона от армиран бетон и четири ленти.

Проектирането на моста е дело на словенския инженер Марян Пипенбахер, а строителството е осъществено от Чайна роуд енд бридж корпорейшън (China Road and Bridge Corporation). Китайската компания спечели поръчката за строителството през 2018 г. с цена от около 2 милиарда куни (265 милиона евро) и срок за изпълнение 36 месеца, а официално работа по строителството започна на 31 юли 2018 г.

При обявяването на търга през 2017 година за строителството на първата отсечка имаше три оферти: на италианската компания Асталди (Astaldi) и турската Ай Си Иктас (IC Ictas), на австрийската Щрабаг (Strabag) и на китайската Чайна роуд енд бридж корпорейшън.

Осъществяването на проекта не започна да тече гладко през 2018, тъй като отхвърлените кандидати за строителство обжалваха избора на китайската компания за изграждането на обекта, отбелязва Хина. И въобще строителството на моста е белязано с обжалвания от страна на неодобрени по проекта компании.

От друга страна високопоставени представители на Босна и Херцеговина от Партия на демократичното действие на босненските мюсюлмани се противопоставиха на проекта.

На 30 август 2017 година босненският министър по гражданските въпроси Адил Османович изпрати писмо до хърватския министър по морските въпроси, транспорта и инфраструктурата Олег Буткович, в което заяви, че Босна смята едностранно да отмени споразумението за границите с Хърватия и да определи морска граница, ако Хърватия построи моста. Босненски хърватски и сръбски представители обаче заявиха, че не са срещу изграждането на моста Пелешац, изтъквайки, че Хърватия има право да свърже части от територията си, отбелязва Хина.

Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море с ширина 8 километра в района на полуостров Пелешац, но крайбрежните води принадлежат на Хърватия.

Дизайнът на моста позволява кораби да имат достъп до босненското пристанище Неум. Навигационният профил под моста е договорен с група експерти от Босна и Херцеговина.

В края на юли миналата година бе монтиран последният 165 елемент на стоманената конструкция на моста.

Строителството на моста и 25-те километра пътища за достъп приключи. Остават да бъдат завършени до края на годината само осем километра от околовръстния път на град Стон и достъпът до пътя D8, който е част от европейския път Е65.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 11 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: