Отидете към основна версия

3 106 32

До 600 евро за концерт: защо билетите станаха толкова скъпи

  • култура-
  • концерти-
  • билети-
  • музика

Оправдано ли е поскъпването и как става ценообразуването?

Снимка: БГНЕС/ EPA

Да идеш на концерт вече може да ти излезе колкото една кратка почивка. Билетите за концерта на Адел в Мюнхен това лято струваха между 180 и 600 евро. Към билета обаче трябва да прибавим и разходите за пътуване, за храна и евентуално за хотел. След пандемията от коронавирус цените на билетите са се повишили средно с 30%, казват за АРД от Федералния съюз на индустрията за концерти и събития.

„Хонорарите на артистите във фестивалния сектор в някои случаи дори са се утроили. Една от причините за това е, че концертите се превърнаха в основен източник на доходи за по-голямата част от артистите, тъй като само някои от тях печелят значително от стрийминга“, казва Йоханес Еверке от съюза. Според източници от бранша Тейлър Суифт печели повече от дванайсет милиона евро за една концертна вечер. Също така организирането на концерти става все по-сложно и следователно по-скъпо.

Изискванията растат, разходите също

„Това означава, че на концертите отдавна не продаваме само музиката. Тя е достъпна безплатно на друго място. Вместо това ние продаваме преживяването, идентификацията и общността“, казва Еверке. Освен това изискванията - както на публиката, така и на изпълнителите - са се променили: „220 метра LED стена, фойерверки и всякакви пиротехнически средства за Адел - това не беше необходимо преди 20 години.“

Разходите за персонал също водят до повишаване на цените на билетите, продължава АРД. При концертите на Адел 700 служители са участвали в изграждането на концертния стадион в Мюнхен, който според съобщения в медиите е струвал 140 млн. евро. Техниката също е поскъпнала. Повишените рискове, например метеорологичните, са оскъпили застрахователните премии. Крайният резултат: производствените разходи на организаторите са се увеличили с 40% през последните две години.

Продавачите на билети също влияят на цените

Продавачите на билети също оказват влияние върху цените на концертите. Най-големият продавач на билети и организатор в САЩ е компанията Live Nation, която стои и зад концертите на Адел и Колдплей. Live Nation е активна и в Германия и Европа със своето дъщерно дружество Ticketmaster, но в по-малка степен заради значителния ѝ конкурент CTS Eventim.

Както Live Nation, така и Eventim не само продават билети за концерти, но и действат като организатори - сами или чрез дъщерни дружества. Освен това някои от тях управляват и местата, където се провеждат концертите, което им дава огромна пазарна сила. Това често означава по-високи цени за клиентите, разяснява обществено-правната медия.

По-голямо търсене - по-високи цени

Някои компании адаптират цените на билетите в зависимост от търсенето – т.нар. „динамично ценообразуване“. Проучвания показват, че Live Nation в САЩ използва алгоритми, които редовно следят продажбите на билети и съответно коригират цените.

Макар че тази система отдавна е обичайна практика в Германия за самолетни билети или наемане на автомобили, изглежда, че тя все още не играе важна роля в германския музикален бизнес. Пред АРД от CTS Eventim обясняват: „Алгоритмите за динамично ценообразуване в момента се използват само в изключителни случаи в Германия и изобщо не се използват в eventim.de. Решението за това се взима от организаторите на събития.“ Федералната асоциация на индустрията за концерти и събития също казва, че не ѝ е известно в Германия да има „динамично ценообразуване“.

Платинени билети

В допълнение към „динамичното ценообразуване“ с алгоритми има и други начини за адаптиране на цените към търсенето – например платинените билети. Това са специални контингенти билети, обикновено за популярни концерти, чиято цена се определя от търсенето на билети. Ticketmaster обяснява за АРД своите платинени билети по следния начин: „Ticketmaster Platinum дава възможност за пазарно ориентирано ценообразуване за събития на живо“. На теория това би трябвало да даде възможност да се закупят по-изгодни билети, когато търсенето е слабо.

Live Nation и нейното ценообразуване са били многократно критикувани в САЩ. През май 2024 г. правителството на САЩ заведе антитръстово дело срещу Live Nation Entertainment и нейното дъщерно дружество Ticketmaster. Обвинението е, че те незаконно са завишавали цените на билетите за концерти.

Автори: Кристофер Йенерт | Ане-Катерин Бек (ARD)

Поставете оценка:
Оценка 1.4 от 10 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: