Отидете към основна версия

2 597 16

Димитър Маргаритов, КЗП: Пазаруващите да внимават при маркирането на касовия апарат

  • кзп-
  • димитър маргаритов-
  • проверки-
  • аптеки

От началото на извънредното положение до момента има около 500 проверки

Снимка: КЗП

Съветът към хората е да внимават много за маркирането на касовия апарат. Защото сега този, който е недобросъвестен, има по-голям шанс да удари по джоба потребителя, когато той е напрегнат и не внимава твърде много дали всеки артикул се отбелязва коректно върху неговата сметка. Това заяви пред БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

От началото на извънредното положение до момента има около 500 проверки само по тематично направление – аптеки, дрогерии, магазини, които предлагат лични предпазни средства и дезинфектанти. Проверките се извършват съвместно с други институции, като например НАП, РЗИ, дирекцията, която отговаря за контрола върху продажбата на лекарства и т.н.

Маргаритов беше категоричен, че към момента е създадена изключително добра организация и координация, разпределение по всички търговски обекти, така че да не се допуска голямо струпване и на екипи, които проверяват, и да не се затруднява допълнително дейността на тези обекти.

„Това, което установяваме най-често като нарушение, от гледна точка на нашата компетентност, е че наистина имаше, особено в началото на извънредното положение, някои опити за заблуждение на потребителите относно цените на определени стоки, особено и на тези, които се оказаха дефицитни – предпазните маски, дезинфектантите. Към момента и този проблем е решен. Макар и на тихия фронт нашите колеги работят на терен ежедневно от самото начало на тази извънредна ситуация“, каза Маргаритов.

Относно задължителното предлагане на български храни от местни производители той заяви, че основен контролен орган ще бъде БАБХ, но от Комисията за защита на потребителите ще проверяват дали за всеки продукт е поставена вярната информация относно съдържанието и произхода, за да може да се проследи дали се спазва новият регламент.

До момента впечатлението от проверките в търговските вериги е че има създадена добра организация от гледна точка на пропускателен режим, на неструпване на хора. Проблемите, които са установени, отново са свързани с опит за поставяне на цени, които на касовия апарат не отговарят на това, което е било на щендера“, допълни Маргаритов.

„Имахме оплаквания и за по-малките, т.н. квартални обекти, в които върху определен продукт – в случая става въпрос за кашкавал, на продукт от една марка е поставен етикет с цена от друга по-скъпа марка. Съветът към хората е въпреки напрежението, въпреки че ние ги съветваме да бъдат по-експедитивни, когато посещават търговските обекти, да пазаруват по предварително изготвени списъци, но въпреки това да се внимава много за маркирането на касовия апарат, особено сега също има някои намаления и промоционални кампании – дали старата и новата цена съответстват. Защото сега този, който е недобросъвестен, има по-голям шанс да удари по джоба потребителя, когато той е напрегнат и не внимава твърде много дали всеки артикул се отбелязва коректно върху неговата сметка“, обясни той.

Маргаритов уточни, че въпреки забавянето на сроковете никой нарушител не би трябвало да си мисли, че санкцията ще го подмине. Когато извънредното положение мине, на всички тези търговци ще бъдат наложени глоби. Той припомни какви са глобите – за нелоялни търговски практики – до 30 000лв., при повторно нарушение – до 50 000лв.

Маргаритов каза, че се следи дали в интернет се продават лекарства, които се изписват по лекарско предписание – извършени са над 300 проверки, от които са установени 15 нарушения.

„Покрай тези проверки попаднахме и на други нарушения, например – продажбата на тютюн и тютюневи изделия в интернет, което също е забранено от закона“, разясни Маргаритов.

Жалбите на пазаруващите онлайн касаят забавени доставки, неупражнено право на отказ от връщане на стоки. Маргаритов напомни, че при такъв тип пазаруване на хранителни продукти по интернет не важат основните правила за онлайн търговията в Закона за защита на потребителите – основно правото на отказ, тоест, нямаме право да върнем закупена храна в 14-дневен срок, но правилата за качеството, изискванията за етикетирането, към съдържанието, към срока на годност, всички тези правила са в сила, те са валидни винаги.

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.

Свързани новини