Last news in Fakti

3 Септември, 2005 12:29 8 152 3

Toyota Corolla (E10)

Малко японски автомобили могат да смаят с дизайна си обръгналия на всякакви стилистични упражнения европеец. В очите на повечето жители на Стария континент азиатските коли се сливат в единна сива маса и различаването им е също толкова трудно, колкото физиономиите на създателите им. За сметка на това през последните 20-ина години и капризните европейци, и патриотарски надъханите американци разбраха, че под скучната опаковка на японската автомобилна продукция се крие техника със забележително качество и надеждност. Една от най-основателните причини за тази радикална промяна в мнението им се нарича Corolla. Това име се появява за първи път в каталозите преди цели 37 години, но в Toyota нямат никакво основание да го сменят. За това време компактната японка се превърна в еталон за здравина и прецизна изработка, шампион, когото почти всички останали в класа могат само да гонят. Разбира се, Corolla претърпя сериозна еволюция от 1966 г. до днес. Големият удар на японците в Европа дойде през 80-те, когато петото и шестото поколение на модела постепенно се наложиха като лидери в класациите по безаварийност. Ето защо през юни 1991 г., когато се състоя дебютът на седмата генерация със заводски индекс Е10, никой не очакваше от новака екстравагантни дизайнерски решения и технологични експерименти. Силата на Corolla никога не се е криела в авангардно оформените ламарини и поредното є издание само продължи традициите.Под сдържаната външност на Е10 по старому се крие механика, която възнаграждава далновидния собственик с почти пълна липса на проблеми. В сравнение с предходното поколение Е9

каросерията

притежава по-обли форми и подобрена обтекаемост (Cx=0.33). В гамата от предлагани варианти отново са включени хечбек с три или пет врати, седан и комби, които обаче са унифицирани за разлика от предшественика. Изключение прави само т. нар. Liftback - название, с което в Toyota наричат хечбека със силно скосена пета врата и по-дълга каросерия. През май 1992 г. специално за японския пазар са пуснати в продажба хардтопът с четири врати Sprinter Marino, купето Corolla Levin Super Charger и луксозната версия Corolla Ceres. По този начин броят на модификациите достига осем без да се брои универсалът с двойно предаване Corolla Tercel 4x4, който се явява модернизиран Е9. Освен всичко друго, Corolla E10 се произвежда и в Щатите под името Geo Prizm.

Независимо от вариантите си обаче, каросерията представлява образец за грамотно проектиране и качествена изработка. Купето на Е10 притежава 30% по-висока устойчивост на усукване в сравнение с Е9, а панелите са двойно поцинковани. Виброизолацията също е подобрена значително благодарение на усъвършенстваното окачване на двигателя и двата моста на отделни подрами. С всяко ново поколение на Corolla размерите на салона нарастват и Е10 може да се похвали с просторен интериор, по адрес на чиято сглобка много рядко се чуват критики. Само понякога се появява леко скърцане от предните седалки, а в колите от 1993-94 г. заради неудачни гумени опори се чуват шумове от вратата на багажника. Във версията Liftback пък изпускат газовите є амортисьори. Онези, които очакват богато оборудване и пълен набор от ектри, ще бъдат разочаровани. Базовите версии нямат никакви екстри - нито електрически стъкла, нито централно заключване, камо ли пък ABS. Антиблокиращата система и еърбегът са включени в стандартната комплектация чак през лятото на 1995 г.

За сметка на оскъдното оборудване салонът Corolla E10 притежава семпъл уют и предизвиква ефекта на моментално привикване. Твърдото окачване осигурява прецизно управление и намалява крена в завой до минимум, макар японката обикновено да минава за типичен градски автомобил и устойчивостта да не играе чак толкова важна роля. Corolla действително се справя по-удачно с наситения трафик, отколкото с магистралните подвизи, въпреки че всички монтирани

двигатели

притежават достатъчнен потенциал и за двете дисциплини. Изборът от агрегати не е никак голям. Предлагат се само два бензинови мотора с обем 1.3 и 1.6 литра. По-малкият развива мощност от 75 к.с. в карбураторната версия (2E, три клапана на цилиндър) и 88 за инжекциона с 16 вентила (4E-FE). При големия двигател (4A) ситуацията е малко по-различна. В Европа той се продава в две модификации - със 105 или 114 к.с. На останалите пазари съществуват негови версии с мощност от 94 до 170 компресорни коня. В някои страни се предлага също вариант с по пет клапана на цилиндър (160 к.с.). В американското изпълнение Geo Prizm, екземпляри от което нерядко попадат по незнайни пътища и у нас, 1.6-литровият мотор развива 106 к.с. "Японският янки" се комплектова и с 1 800-кубиков агрегат със 117 коня. Дизелите също са два - с работен обем 1.8 и 2.0 литра и мощност 67 и 72 к.с. съответно.В повечето случаи малкият бензинов двигател се сочи като оптимален за Corolla. По абсолютно непонятни причини Toyota украсява модификациите, оборудвани с него, с индекса 1.4 XLi, макар че кубатурата му е 1 332 см3. Моторчето действително разполага с достатъчен ресурс за задвижването на компактната лимузина и харчи малко. За по-амбициозните водачи обаче 1.6-литровият агрегат няма алтернатива, особено ако става дума за по-тежкия Liftback. Дизелите са много икономични, но дразнят слуха с шумната си работа и осигуряват вяла динамика.

Всички мотори са безупречни по отношение на надеждността и създават грижи крайно рядко. В повечето случаи вина за повредите носи собственикът, който забравя да смени ангренажния ремък навреме или пропуска да следи нивото на маслото, в резултат на което разпределителният вал получава наранявания. Както при всички по-малки двигатели, скъсването на ангренажен ремък има плачевни резултати при Corolla. За разлика от предшественика си, E10 няма никакви проблеми с гарнитурата на цилиндровата глава, а и течовете на масло са по-скоро куриоз. Грижи може да създаде качеството на горивото. Запушените горивни филтри при дизела и неравномерната работа на инжекционите обикновено се дължат именно на това.

Суперлативите по адрес на механичната здравина на Corolla важат с пълна сила и за

окачването, ходовата част и трансмисията

на компактната японка. Да се говори за абсолютна безупречност не позволяват само отделни случаи на вибрации на диска на съединителя и бързото износване на последния. Също толкова грижи създава и

електрическата система

на автомобила. Проблемите са свързани преди всичко с чувствителните към влага делко и кабели на свещите. Понякога прекъсва захранването на климатика, отказва централното заключване на някои екземпляри от 1993-94 г., а заради потенциални дефекти в еърбега през 1995 г. Toyota връща в сервизите доста коли. По-скъпо излизат дефектите на стартера в 1.6-литровите модификации.

Изключителната надеждност прави Corolla едно от най-примамливите предложения в компактния клас. Все пак японката е по-скоро избор на ума, отколкото на сърцето. В този смисъл внимателният оглед и проверката при специалист са задължителни. Те могат да спестят немалко инвестиции в скъпи резервни части.

Справка за модела

Toyota Corolla (E10)

История
Юни 1991 Дебютира седмото поред поколение Toyota Corolla със заводски индекс Е10
Юли 1992 Започват продажбите на модела в Европа. За задвижване се предлагат 1.3- и 1.6-литрови бензинови двигатели с мощност 88 и 114 к.с. съответно. Гамата от модификации включва хечбек с три или пет врати, седан, комби и лифтбек (хечбек със силно скосена пета врата и по-дълга каросерия). Универсалът с двойно предаване Corolla Tercel 4x4 продължава да се произвежда на базата на предишния модел Е9
Юли 1993 Започва монтирането на двулитров дизел със 72 коня
Юли 1995 Моторната гама се обогатява с карбураторна версия на базовия 1.3-литров агрегат с мощност 75 к.с. В серийното оборудване са включени антиблокираща система и еърбег за водача
Юли 1997 Toyota представя осмото поколение на Corolla със заводски индекс Е11

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
3 818 EUR
Скоростна кутия (5-степенна механична)
1 930 EUR
Динамо
391 EUR
Стартер
371 EUR
Водна помпа
73 EUR
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
452 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
118 EUR
Накладки (предни дискови)
41 EUR
Фар (комплект)
83 EUR
Преден калник
122 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Toyota Corolla XLi 1.4 /88 к. с./, произведен 1992 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА TOYOTA COROLLA (E10)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Toyota Corolla 1.4 XLi
3
55/75
11 811
-
-
3 900
3 400
2 950
Toyota Corolla 1.4 XLi Servo
3
55/75
12 286
-
-
4 100
3 600
3 150
Toyota Corolla 1.4 XLi
5
55/75
12 961
-
-
4 400
3 850
3 400
Toyota Corolla 1.4 XLi
3
65/88
11 479
-
-
-
-
2 850
Toyota Corolla 1.4 XLi
5
65/88
12 629
-
-
-
-
3 300
Toyota Corolla 1.6 Si
3
84/114
15 600
-
-
4 800
4 150
3 600
Toyota Corolla 2.0 D XL
3
53/72
13 196
-
-
4 350
3 750
3 200
Toyota Corolla 2.0 D XL
5
53/72
13 754
-
-
4 550
3 900
3 350
Toyota Corolla 1.4 XLi
4
55/75
14 286
-
-
4 800
4 300
3 850
Toyota Corolla 1.4 XLi
4
65/88
13 457
-
-
-
-
3 400
Toyota Corolla Liftback 1.4 XLi
5
65/88
14 112
-
-
-
-
3 650
Toyota Corolla Liftback 1.6 GLi
5
84/114
16 750
-
-
-
-
3 950
Toyota Corolla Liftback 2.0 D XL
5
53/72
14 991
-
-
-

3 650
Toyota Corolla 1.4 (Combi)
5
55/75
14 357
-
-
4 800
4 300
3 900
Toyota Corolla 1.4 XLi (Combi)
5
55/75
15 129
-
-
5 050
4 500
4 050
Toyota Corolla 1.4 XLi (Combi)
5
65/88
14 286
-
-
-
-
3 600
Toyota Corolla 2.0 D XL (Combi)
5
53/72
15 221
-
-
-
-
3 600
Toyota Corolla 2.0 D (Combi)
5
53/72
15 216
-
-
5 150
4 550
4 100
Toyota Corolla Tercel XLi 4x4
5
77/105
17 108
-
-
-
-
4 050
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Toyota Corolla (E10)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Toyota Corolla
Работен обем
1 332-1 975 куб. см
Мощност

67-114 к. с.

Максимална скорост
163-195 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
16.9-9.6 сек.
Volkswagen Golf
Работен обем
1 390-2 861 куб. см
Мощност

60-190 к. с.

Максимална скорост
153-222 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.8-7.8 сек..
Mitsubishi Colt
Работен обем
1 290-1 834 куб. см
Мощност

60-140 к. с.

Максимална скорост
166-205 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.9-8.7 сек.
Honda Civic
Работен обем
1 343-1 595 куб. см
Мощност

75-160 к. с.

Максимална скорост
170-201км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.5-7.8 сек.



Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Az

    3 1 Отговор
    НЯМА ПО ЗДРАВА КОЛА ОТ ТАЗИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Притежавам такава от 10години просто УНИКАТ.Тя е на 500000км.На тия километри и годин за пръв път смених кабели,капачка и палец.От както я взех единственния проблем беше че се разплетоха жилата на ел. стъклата(това беше преди 8год.),нещата които съм сменил по нея се броят на пръстите на едната ръка.ЗА съединителя е вярно ТРЕСЕ,докато не и свикнеш.Здравината и граничи с ненормалното!
  • 2 Az

    1 1 Отговор
    Колата е 1994г.
  • 3 гж

    1 2 Отговор
    ei lajec tva ne e vazmojno be, na 500 000 hilqdi samo tva i oshte malko dr. neshta da smenish.