Last news in Fakti

15 Април, 2006 13:17 736 0

Castодонт

  • tipo 8a imperial landaulet-
  • carrozzeria castagna-
  • castagna imperial landaulet

Не една и две са марките, които са се сравнявали с Rolls-Royce. Почти всяка страна има свой еквивалент на британската легенда. През 20-те и 30-те години на миналия век италианците също имат собствена интерпретация по темата "Духът на екстаза". Преди да залезе безславно, Isotta Fraschini снабдява с изискани и свръхскъпи возила аристокрацията на Ботуша, короновани особи и милионери. Апогей в развитието на компанията бележи моделът Tipo 8A Imperial Landaulet, произвеждан меду 1924 и 1931 г. Този изключителен автомобил с гигантски размери и мощност 115 к.с. става предпочитано бижу в гаражите на много известни и богати хора от онази епоха. Забележителната лимузина обаче дължи репутацията си не само на техническите характеристики, а и на невероятните каросерии, доставяни от Carrozzeria Castagna.

Историята на прочутото миланско ателие започва още в средата на 19 в., когато Карло Кастаня започва да изработва уникални карети за италианската аристокрация. В края на столетието фирмата вече доставя каросерии за автомобили на Benz, а малко по-късно се утвърждава като производител на някои от най-красивите и скъпи купета за шасита на Alfa Romeo, Lancia и Mercedes-Benz. Славата на Castagna достига и другата страна на Атлантика, където снабдява Duesenberg за някои от поръчковите модели на марката, като например лимузината на магната Уилям Хърст.

След Втората световна война италианското каросерийно предприятие бързо залязва. За толкова скъпа и претенциозна продукция проста няма пазар и през 1954 г. Carrozzeria Castagna затваря врати. След четиридесет години обаче една нова мода ще върне марката обратно в играта. Съживяването на позабравени компании набира сериозна скорост в средата на 90-те и италианският предприемач Уберто Петра решава, че в името Castagna има хляб.През 1995 г. възродената марка показва пред публика грозноватия концепт Vittoria на базата на Alfa Romeo SZ. Дизайнер на проекта е архитектът Джоакино Акампора, който оттогава насетне изненадва публиката с поне по една разработка годишно. Последното му творения обаче буквално засенчва всичко, създавано в историята на каросерийното ателие. Imperial Landaulet, който дебютира в рамките на Женевското автоизложение, има за цел да върне световната слава на Castagna. Трябва да се признае, че това е напълно постижимо. Построеният на базата на Porsche Cayenne прототип посяга право към най-висшия ешелон на съвременното автомобилостроене, където играчите не са никак много. Засега в Rolls-Royce, Bentley и Maybach няма от какво реално да се страхуват, още повече, че серийно производство за Imperial Landaulet не се предвижда. Гигантът с дължина над 6 метра и височина 163 см ще си остане в един-единствен екземпляр, който ще е продаден на неизвестен купувач. В тайна са обвити и много от техническите парамерти на возилото. Според информация от Castagna под предния капак има 12-цилиндров двигател, докато според много други източници става дума за V-образен осмак от Porsche с два турбокомпресора. При всякакво положение обаче мощността му надхвърля 800 к.с.Най-забележителното в Castagna Imperial Landaulet си остава външността, която до голяма степен се опитва да демонстрира заемки от споменатия вече Tipo 8A Imperial Landaulet, без да се отказва от съвременните течения в дизайна. Предницата прилича подозрително силно на Rolls-Royce Phantom, но с това познатите елементи се изчерпват. Заради пропорциите и габаритите на каросерията трудно може да се повярва, че гумите на чудовищния прототип са 24-цолови. Капакът на багажника пък обхваща цялата задница и се отваря като носа на товарен самолет "Антонов". Ултралуксозното возило крие и други благини като хладилно отделение между двигателния и пасажерския отсек, автоматични стъпенки при отваряне на вратите, прибиращ се стъклен покрив в задната част и какво ли още не.

Castagna Imperial Landaulet трябва да грейне в целия си блясък на конкурса за елегантност в Пебъл Бийч тази година.

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА