До средата на 90-те години на миналия век надали някой е допускал, че автомобили с чисто американска концепция могат да се наложат в Европа. M-Klasse и X5 обаче разбиха стереотипите за вкусовете от двете страни на Атлантика. Макар да са ориентирани изцяло към щатския пазар като главен потребител на подобен клас возила и дори да се произвеждат там, всъдеходите на Mercedes-Benz и BMW успяха да се превърнат в бестселъри и на Стария континент. Между тях съществуват множества сходства, но и немалко разлики, които биха могли да улеснят избора при покупка.
Подобно на повечето останали модели на щутгартските и баварските инженери, ML и X5 отразяват конструктивните философии на двата немски производителя. Benz-ът е по-консервативен и спокоен, докато BMW-то по традиция залага на динамика и мускули. Първият се доближава в по-голяма степен до истинските всъдеходи, а силата на втория е по-скоро на асфалт. ML лежи на класическа рама, аналогична на тази при G-Klasse. X5 пък има самоносеща каросерия с подрами за предното и задното окачване. Потенциалният купувач няма поводи да се притеснява от корозия и при двата модела. Ако не са удряни, ръжда липсва дори при екземплярите от най-ранните години.
Всъдеходът на Mercedes-Benz смело може да се определи като по-практичен. За разлика от BMW-то той се среща и в изпълнение със седем места, които производителят предлага срещу допълнително заплащане. Комфортът е на ниво и при двата модела, които по правило са оборудвани повече от добре. Всевъзможните глезотии с електрическо задвижване, климатикът, пълният набор от еърбегове, криуз-контролът, системите против пробуксуване и за стабилизация и кожената тапицерия са по-скоро правило, отколкото изключение. Баварските автомобили обаче са екипирани една идея по-богато. Климатикът при тях обикновено е заместен от климатроник, а в контактния ключ - четири бройки за всеки екземпляр - има вграден чип, който съхранява цялата необходима информация за автомобила (година на производство, комплектация, серийни номера на агрегатите, пробег, сервизни периоди и т.н.). Той дори запомня индивидуалните настройки за шофьорската седалка, волана и огледалата. X5 разполага също така със спомагателни функции на спирачната система за повишаване на устойчивостта и ефективността в екстрени ситуации, автоматична регулировка на скоростта при спускане и пневматично окачване. Навигационната система и телевизорът не са рядкост. Баварецът обаче си има и кусури. Колонките на ветроупорното стъкло пречат на видимостта в завой, а достъпът до задната седалка се затруднява от тесния долен край на вратите. Забележките към ергономията на ML са по-незначителни, но пък във всъдеходите отпреди модернизацията през 2001-ва качеството на материалите в купето меко казано не отговаря на репутацията на марката. Пластмасовите детайли в интериора скърцат, възникват и други паразитни шумове.
Различният характер на двата модела си личи и по спецификите на техните двигатели. Баварските мотори се отличават с по-висока литрова мощност и осигуряват по-впечатляваща динамика. 4.4-литровата бензинова модификация на BMW-то, например, разполага с 286 к.с. и ускорява автомобила с тегло от 2 095 кг до 100 км/ч за 7.5 секунди въпреки автоматичната скоростна кутия. Аналогичният 4.3-литров агрегат на Benz-а развива 272 коня, но изпълнява същото упражнение за 8.4 секунди, макар ML 430 да тежи 70 килограма по-малко. Отгоре на всичко след модернизация в хода на производствения процес мощността на въпросния баварски мотор се увеличава на 320 к.с., а времето за достигане на 100 км/ч се подобрява с още половин секунда. Това сравнение дава еднозначен отговор на въпроса кой от двата всъдехода би паснал по-добре на любителите на агресивното шофиране.
Бензиновите двигатели на Benz-а и BMW-то са достатъчно надеждни, но при покупка на дизели не е зле да се внимава. Тези мотори с Common rail не понасят калпава нафта, каквато у нас не е рядкост. Ремонтът на горивната им система е изключително скъп и далеч не е по силите на всеки сервиз. Впрочем некачественото гориво се отразява зле и на бензиновите агрегати, при които рано или късно възниква нужда от прочистване на дюзите. В такива случаи утразвукът решава проблемите само временно и се налага "лечение" с по-ефективни способи.
Газоразпределителните механизми на двата всъдехода се задвижват от метални вериги, чийто ресурс е предостатъчен. При спазване на указанията за правилна експлоатация неизправности са изключени дори при сложните системи за газоразпределение VANOS и бездроселно регулиране на оборотите Valvetronic при X5. Баварските мотори обаче не са имунизирани срещу повреди. С годините де втвърдяват съединенията по охладителната система и тя започва да губи херметичност, която може да доведе до прегряване. При V-образните двигатели пък не са изключени неприятности с генератора. Той е монтиран в блока, а температурата му се регулира от охладителната течност. Заради пропускащите уплътнения мястото на крепежа на генератора трябва да се проверява задължително при по-старите екземпляри.
С постоянно двойно задвижване разполага както Benz-ът, така и BMW-то. За разлика от X5 обаче раздатъчната кутия на ML е снабдена с понижаваща предавка, което го прави по-удачно решение за пресечен терен. Трансмисията на щутгартския всъдеход разпределя въртящия момент поравно между двете оси. Системата 4ETS пък замества блокажите на диференциалите, като активира спирачките на буксуващите колела и така моментът се предава на тези с по-добро сцепление. Преди модернизацията на модела обаче този електронен имитатор сработва с известно закъснение и затъването съвсем не е изключено. След 2001-ва 4ETS става доста по-ефективна.
Трансмисията на X5 отпреди рестайлинга напомня тази на конкурента. Имитацията на блокаж на диференциалите има сходно устройство, но въртящият момент се предава в съотношение 38:62 в полза на задния мост. След модернизацията на баварския всъдеход започва монтирането на системата xDrive и механичният междуосев диференциал отстъпва място на многодискова муфа в електронно управление, която може да подава до 100% от въртящия момент към всяка от осите. Принципът за електронен блокаж на диференциалите остава същият, но новата трансмисия подобрява чувствително не само всъдеходните качества на BMW-то, а и устойчивостта в завой при динамично шофиране. Въпреки това извън пътя X5 не може да се мери с ML най-малко заради по-малкия си клиренс (185 срещу 200 мм). Всъщност трезвата преценка изисква да се признае, че нито един от двата модела няма заложби за покорител на пустошта. За целта съществуват далеч по-сериозни всъдеходи.
Много голяма част от употребяваните екземпляри ML и X5 са оборудвани с автоматични скоростни кутии, които за съжаление не са безупречни. Баварките, чийто собственици имат подчертано по-дълъг десен крак (такива съвсем не липсват), често страдат от "изпържени" фрикциони, повредена хидравлична помпа, а след прекомерни натоварвания - дори и строшен първичен вал. Дори и при най-нежно експлоатираните автоматици на BMW-то след 300 000 км се налага скъп ремонт. "Мързеливите" трансмисии на ML пък имат друг слабост. След 200 000 км може да се наложи смяна на лагерите на валовете. На 120-150 000 км трябва да се проверява състоянието на висящия лаген на кардана.
Benz-ът съвсем очаквано вози по-меко. Ресурсът на задното окачване при двата модела е аналогичен. Предницата на ML обаче издържа повече. Ремонти по нея се налагат на 70-100 000 км, докато при X5 ресурсът се изчерпва след 40-80 000. Пневматичното окачване, с което са оборудвани някои баварки, не създава грижи, стига да не бъде претоварвано. BMW-то се отличава с доста по-остри реакции на кормилната уредба. Нейните накрайници издържат еднакво и при ML, и при X5 - около 100 000 км.
Двата немски всъдехода са ориентирани към различни типо купувачи. Баварският модел импонира на любителите на всикоти скорости, което увеличава риска да се попадне на силно амортизиран екземпляр. Щутгартският му конкурент от своя страна печели ценителите на комфорта. Той е по-практичен и универсален, а всъдеходните му качества са по-ярко изразени. Отстъпва на X5 заради по-старата си концепция, но пък и струва по-малко.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 x
15:58 08.09.2011
2 Александър
15:58 08.09.2011
3 Дошо
15:58 08.09.2011
4 Ангел
БАВАРСКАТА МАШИНА СИ Е НОМЕР ЕДНО!!!
15:58 08.09.2011
5 G777
15:58 08.09.2011
6 нико
15:58 08.09.2011
7 АУДИ
15:58 08.09.2011
8 do ауди
Коментиран от #10, #17
15:58 08.09.2011
9 ?
15:58 08.09.2011
10 АУДИ
До коментар #8 от "do ауди":
И БМВ И МЕРЦЕДЕС СА ЕДНИ И СЪЩИ КЕНЕФИ.АУДИ Q7 СА ВЪРХЪТ И ВЪОБЩЕ ЦЯЛАТА ПРОДУКЦИЯ НА АУДИ Е НА ВИСОКО НИВО,ЗА РАЗЛИКА ОТ БМВ И МЕРЦЕДЕС,КОИТО ПРАВЯТ САМО ГАФОВЕ.15:58 08.09.2011
11 от данката До коментар [#10]
Коментиран от #14
15:58 08.09.2011
12 данката
Коментиран от #15
15:58 08.09.2011
13 pacho
15:58 08.09.2011
14 АУДИ
До коментар #11 от "от данката До коментар [#10]":
НЕ СЛАГАЙ ВЕЛИКИТЕ АУДИ ДО КЕНЕФИТЕ БМВ И МЕРЦЕДЕС.Коментиран от #16, #56
15:58 08.09.2011
15 ei drislio
До коментар #12 от "данката":
ti vse pi6e6 tuka po toia sait dea tupaka ti dea kvo si karal ti we sopol4e? a za vsi4ki,koito ti vqrvat na tupotiite ti da kaja,4e nqma 3000cm3 kola koqto da gori 9 gradsko! minimuma e 13-14 vinagi v realnia ivot,ti kvo ne6to 4ete6 ot saita na bmw nqkakvi izmisli4ki i paste tuka am? tupak sofiiski!15:58 08.09.2011
16 G777
До коментар #14 от "АУДИ":
KOLEGA,TI NE SI VINOVEN,QVNO SA PUSNALI NQKVA NOVA DROGAКоментиран от #48
15:58 08.09.2011
17 G777
До коментар #8 от "do ауди":
KVI SA TEQ SRAVNENIA V USKORENIATA,TUKA DA NE GOVORIM ZA SPORNI KOLI,GOVORIM ZA PO-NADEJDEN I PRAKTICHEN SUV,NE DJIP A SUV!!!ZA Q7 E IZLISHNO DA SE GOVORI,TOI E ZA XORA KOITO NZ KAKVO ISKAT.A CHE NOVOTO AUDI E PO-DOBRO OT 7-TA NZ KOI SHE TI POVQRVA,AUDI NE SI SMENQT KUPETATA NA ''NOVITE'' MODELI,VS E EDIN FACELIFT PRI TQX.SAMO EDIN CHOVEK KOITO SI NQMA PREDSTAVA OT KOLI MOJE DA STAVNI AUDI S BUMERA!!!15:58 08.09.2011
18 G klasa
15:58 08.09.2011
19 Petrov
15:58 08.09.2011
20 VOLVO
15:58 08.09.2011
21 NO NAME
15:58 08.09.2011
22 До коментар [#15]
15:58 08.09.2011
23 До коментар [#15]
15:58 08.09.2011
24 no name
15:58 08.09.2011
25 bioaleksandar
BMW=dynamic
Audi=dynamic+confort=nothing !!!
Mercedes e za penzioneri, BMW za Normalni hora !!!
15:58 08.09.2011
26 Георги
Аз имам Pajero 2003год. имам и лека кола. Където ми трябва джип си ходя с джипа, зимата навсякъде с него. Но през останалото време съм си с колата.
Тия големите SUV-ове са само да демонстрираш много пари.
15:58 08.09.2011
27 МЛ
15:58 08.09.2011
28 mm
Статията изглежда интригуваща. Нямам практически опит с нито една от споменатите машини, но мисля, че и двете са достатъчно добри. Все пак са произведени от едни от най-добрите производители в света. Мога да споделя мнение за БМВ Х1 , от което до момента съм много доволен засега нямам никакви ядове. За 5 месеца изминах около 10 000 км и нямам никакви забележки. За хората с пари опции достатъчно, което и да се купи БМВ или Мерцедес изборът все е добър. Относно фанатика на АУДИ, когато тези двете возила са били произведени ВАГ правеха концепта на голф 4 така, че моля селски коментари за каруцата Q7 в статия за Ауди, а не в статия за истински немски коли.
Лека и безаварийна.
Коментиран от #30
15:58 08.09.2011
29 awa
15:58 08.09.2011
30 vesel
До коментар #28 от "mm":
За 5 месеца 10 000 км?! Карам Ауди Q5 от 2 години и съм навъртял 20 000км... а ти на твойто си му...... xaxaКоментиран от #31
15:58 08.09.2011
31 mm
До коментар #30 от "vesel":
Ами като е стояло по сервизите как да минеш повече. Всеки кара различно спрямо нуждите си. В развитите европейскъ държави, повечето собственици на автомобили изминават средно 30-40 000 годишно, ама какво да обяснявам на кратуна като тебе. Можеш да ми сметнеш пробега ако искаш (2 ходения София-Варна, България - Австрия, а дневният ми пробег в София е около 40 километра). Сигурен съм, че и в България има хора които изминават подобни а и по-сериозни километри с колите си за година. Факта, че караш Алуди говори сам по себе си за ограничения ти умствен багаж. Очаквам включвания с подобни тъпи въпроси като на гражданинът Весел :)Коментиран от #45, #47
15:58 08.09.2011
32 veso
15:58 08.09.2011
33 Old man
Мисля, че трябва да спазваме добрия тон и да уважаваме мнението на всеки. "По вкус и по цвет тавариш нет" -:)-:). И двата автомобила не са джипове. "Jeep" е запазена марка. И двете коли са "паркетни джипове", но конюктурата на пазара определя производството.
Здраве и успех!
Весели празници!
15:58 08.09.2011
34 mercedes
15:58 08.09.2011
35 gfh
15:58 08.09.2011
36 САШО
15:58 08.09.2011
37 G
15:58 08.09.2011
38 dankata
15:58 08.09.2011
39 VIKS
15:58 08.09.2011
40 Lada niva
Rezultata e mnogo kal po staklata , uskorenie 0-100 za 16.8 sec. archi kam 20 na sto -eftinu mi se struua.
Podrajkata az hodq v obelq ima edin otoriziran serviz - pri bai gena-za 100 lv. na godina ti prai nivata begachka + smqna na maslo = kasa gumi
15:58 08.09.2011
41 lada niva
15:58 08.09.2011
42 NO NAME
15:58 08.09.2011
43 Драго
15:58 08.09.2011
44 NO NAME
15:58 08.09.2011
45 --
До коментар #31 от "mm":
ti samo na snimki q karash taq kola :)15:58 08.09.2011
46 MERCEDES GP
Това е за верните превърженици на AUDI, голям смях :)
a Q7 е още по зле.
15:58 08.09.2011
47 rs6
До коментар #31 от "mm":
абе беден бакшиш кой на тебе ще ти я даде тая кола бе охлюв смачкан?!Коментиран от #53
15:58 08.09.2011
48 VanKoTo
До коментар #16 от "G777":
naistina ot onaq deto te vodi v jaltata bolnica :D :D :D15:58 08.09.2011
49 Kris
Mercedes G class това е джип
15:58 08.09.2011
50 aza
15:58 08.09.2011
51 gosho
15:58 08.09.2011
52 G_classe
15:58 08.09.2011
53 mm
До коментар #47 от "rs6":
Палячо, понеже я карам на снимки, искаш ли да си чукнеме една среща някъде ... пък може и да ти дам да се снимаш с нея. Нека да видим ти с какво ще дойдеш с РС 6 или Лада 1500S. То бива, бива смешници като теб ама прекалявате. Половината от тези, които пишат тук се неграмотни, сънуват някакви коли, които са им казали, че са хубави и пускат тъповати коментари, включително и ти. Идеята на коментарите е всеки да споделя мнение и личен опит, а не да бълва простотии.Коментиран от #54
15:58 08.09.2011
54 koko
До коментар #53 от "mm":
toq bedniq se obidi i produljava da luje :D kupi si bilet i trai be PK :DКоментиран от #60
15:58 08.09.2011
55 с777
15:58 08.09.2011
56 Иван
До коментар #14 от "АУДИ":
Затова "ВЕЛИКОТО АУДИ Q7" е със страшно малко продажби за разлика от БМВ и Мерцедес не само в България но и изобщо в Европа!Понеже е най-най-най ... по несполучлив SUV не съм виждал освен някой кореец ..15:58 08.09.2011
57 ML
И един въпрос за Ауди,абе ти кой клас си?????????????????????? и бащати знае ли че не си си легнал??!!
15:58 08.09.2011
58 тойота
15:58 08.09.2011
59 Fen na mercedes
15:58 08.09.2011
60 mm
До коментар #54 от "koko":
Беден е баща ти бе клошар. Мога да те купувам и подарявам през целия ти живот. Няма как да се засегна от тъп селски бек като тебе. Карай си таралясника, ако въобще имаш такъв и си мълчи. Както вече споменах форумите са за споделяне на опит и мнение, а не за безсмислени драсканици на някакви недорасли тинейджъри. Това, че завиждате на хора с възможности е нормално, защото такива като теб и другите господа, които пишат подобни глупости наистина само ще сънуват такива коли и дано НИКОГА нямате възможност да си ги позволите. Гроздето е много кисело когато е недостижимо нали?15:58 08.09.2011
61 SVP
15:58 08.09.2011
62 До коментар [#61] от SVP
15:58 08.09.2011
63 az
15:58 08.09.2011
64 Радослав
15:58 08.09.2011
65 Bat`tisho
15:58 08.09.2011
66 Bat`tisho
15:58 08.09.2011
67 nvn
15:58 08.09.2011
68 МЛ
15:58 08.09.2011
69 benzinsider
15:58 08.09.2011
70 bobi
15:58 08.09.2011
71 Tctctc
15:58 08.09.2011
72 bmw fen
00:16 23.04.2012
73 Бмв-радоста на майстора
18:20 10.02.2018
74 Стефан
17:27 01.09.2018
75 Мерцедес МЛ
20:16 03.12.2018
76 Ха ха
20:55 03.08.2019