Last news in Fakti

16 Юли, 2023 08:29 1 939 41

Започва пренареждането на жълтите павета

  • жълти павета-
  • ремонт-
  • софия-
  • столична община-
  • цар освободител-
  • булевард-
  • паваж-
  • павета-
  • жълтите павета

Очаква се дейностите по бул. „Цар Освободител" да приключат в средата на септември

Започва пренареждането на жълтите павета - 1
Снимка: БГНЕС

Днес започва пренареждането на жълтите павета по бул. „Цар Освободител" в участъка между бул. „Васил Левски" и ул. „15-ти ноември", съобщиха от пресцентъра на Столичната община. Движението в тази отсечка се затваря, а алтернативните маршрути за движение са бул. „Васил Левски" в посока бул. „Патриарх Евтимий", бул. „Дондуков", бул. „Сливница" и ул. „Оборище", предаде БТА.

Забраняват се престоят и паркирането на пътни превозни средства на североизточната дъга на пл. „Св. Александър Невски" между ул. „Оборище" и ул. „Дунав". Пренареждането на проблемния участък от бул. „Цар Освободител" е за сметка на фирмата- изпълнител „Трейс Груп". Ремонтът няма да струва нищо на Столичната община, заяви вчера заместник-кметът Ангел Джоргов. Първото пренареждане още не е платено, пренареждането на жълтите павета струва около 206 хил. лева., които не са платени, като това повторно пренареждане също няма да бъде платено, коментира той. Паветата ще бъдат пренаредени на площ от 2000 кв. метра.

След разместването на жълтата паважна настилка в участъка, по заповед на кмета Йорданка Фандъкова, бе създадена експертна група с преподаватели, строители, проектанти и експерти от Столичната община. Експертната група извърши поредица от изследвания и изготви предложение за промяна на технологията на редене, на материалите за фугата и основата под паветата. Предложената технология беше изпълнена на тестови участък до депо „Враждебна", където се направиха и допълнителни изпитвания, припомниха от Столичната община.

Предложената технология е съгласувана с Националния институт за недвижимо културно наследство. Очаква се дейностите по бул. „Цар Освободител" да приключат в средата на септември.

Според историческа справка на сайта на Столичната община, жълтите павета са на повече от 100 години. През първото десетилетие на 20 век, в стремежа за обновление на столичния град, се появява тази оригинална паважна настилка, излъчваща и многообразна символика. Нейната реализация е дело на кмета Мартин Тодоров, произхождащ от род, дал цяла плеяда бележити личности на България. Негов брат е акад. Александър Теодоров-Балан - учен, езиковед и първи ректор на Софийския университет.

За първи път за паважна настилка на софийските улици и площади се прави обсъждане на заседание на общинския съвет на 27 февруари 1906 година. Пространно слово произнася кметът Мартин Тодоров, който очертава необходимостта от настилка на улиците и площадите в три варианта – каменна, керамична и асфалтова. Кметът е противник на асфалта и поддръжник на каменната и на керамичната.

За реализация на настилката, както и за изплащането на започналото мащабно строителство кметът Мартин Тодоров сключва втория, след Димитър Петков, външен заем в размер на 35 000 000 златни лева с немски банки. За този заем е издаден закон, който задължава държавата като гарант, и регламентира конкретно за какво точно парите ще се харчат от общината.

Проведен е търг, спечелен от голяма българска компания, която обаче не притежава технологията за производство на новите настилки, а именно керамични павета. Те са произведени и внесени от Будапеща, тъй като в онази епоха България поддържа тесни контакти с Австро-Унгария.

Жълтите керамични павета се произвеждат от варовика “мергел”, който се намира в мина край Будапеща. Изкопаният мергел се стрива на прах, формува се и се изпича в специални пещи при температура 1300 градуса. Полагането на керамичните павета не е емоционален дар по случай сватбата на княз Фердинанд с Мария Луиза, която по това време (1907 г.) вече не е между живите, не е хрумване, а израз на общинска политика, подкрепена от държавата в периода на изграждането на нова България, се посочва още в справката на Столичната община.

Окончателното завършване на павирането с керамични блокчета е през 1909 г. Назначена е комисия с особено важна задача – приемане на извършената работа по направата на жълтата керамична настилка. Комисията е прецизна и взискателна, открити са малки недостатъци и изпълнителят е задължен в определени кратки срокове да ги отстрани. Извършената огромна работа обаче удовлетворява и “може да се приеме окончателно”. Но работата продължава. Следващите общински управления полагат грижи по поддържането, по обновлението на изхабените керамични блокчета. В трудните години след войните се търсят възможности за подмяна на паветата, полагат се усилия за естетиката и красотата на града. Много внимание и време отделя кметът ген. Владимир Вазов на жълтите павета, търсят се средства за поддържането им. По време на бомбардировките красивата софийска настилка претърпява значителни поражения, но после е поправена и бомбените ями са заличени, се посочва на сайта на Столичната община.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сандо

    22 3 Отговор
    И да не забравите наредите в стройни редици умнокрасивите жълтопаветници!
  • 2 Бонев

    31 2 Отговор
    Тези жълти павета най точно ни описват като държава.
  • 3 измекяр соросоиден

    25 2 Отговор
    Не ! По добре да пренаредим ония 51% кафяви павета в Народното събрание !
  • 4 А бе,

    29 0 Отговор
    как ще ги наредят, като не са учили за това ?
  • 5 Гошо

    22 3 Отговор
    Движението по жълтите павета трябва да се преустанови и участъкът да стане пешеходна зона

    Коментиран от #6

  • 6 Видял

    13 1 Отговор

    До коментар #5 от "Гошо":

    Зимата много се хлъзга !

    Коментиран от #27

  • 7 Не може да бъде...?!?!

    38 2 Отговор
    И за кой път Фандъчката ще прави ,,ремонт на ремонта"...?!
    А ве Софиянци,не се обиждайте,но само тихички охлюви могат да търпят още такъв кмет на ,,Столица"...!
  • 8 Прецакан

    24 0 Отговор
    На общината няма са й струва нищо, но на нас, жителите дали? Нов период на неудобства, прах и пропуснати ползи. Аман!
  • 9 дядото

    17 0 Отговор
    и тази и другите саги в страната показват само едно- колко жалки и комерсиални са нашит политици и управляващи в последните десетилетия
  • 10 Aлфа Bълкът

    8 11 Отговор
    Тия пък смешки, като ги закътали тия павета, все едно са архитектурно наследство на Света. 😅
  • 11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    18 0 Отговор
    ПАК " Започва.... "
    ОТНОВО " Започва... "
    ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ " Започва... "

    Коментиран от #33

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Гост

    17 0 Отговор
    Един огромен трап за пари, погълнал достатъчно, че да бяха помогнали на българите от наводнените села.
  • 14 Алеко Константинов

    2 17 Отговор
    Ето за това говорих, радевизлага цялата нация.
  • 15 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    13 1 Отговор
    Като ги наредят има технологично време за "Срастване" и тогава се разрешава да се стъпва по тях.Така е в Германия.Там се УЧИ и След ИЗПИТ се дава тапия за ,Експерт по редене на малки и по големи камъни.За умен човек не е проблем,научава се за по-малко от 2 часа!

    Коментиран от #17

  • 16 СофиАмка

    19 1 Отговор
    Tова е Ремонт на Ремонтите на фЪндъка!
    Извинете, Кражбите на фЪндъка и на боко!
  • 17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    10 1 Отговор

    До коментар #15 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Германците учат 6месеца за редене на всякакви камъни и полагат изпит.Гледал съм и съм снимал как редят малки камъчета.

    Коментиран от #25, #29

  • 18 Гост

    12 1 Отговор
    Майстори да го направят се видя , че няма.. Направо асфалтирайте и после с жълта боя и готово!

    Коментиран от #37

  • 19 Петьо еврото

    5 1 Отговор
    Ние Българите сме краци!За кой пореден път се прави ремонт на ремонта?
  • 20 Рада Глибоката

    15 1 Отговор
    Току що ми съобщиха от посолството че Путин е виновен за неуредиците с паветата...Иска да бламира столицата на найуспешната и благоденстваща евронатовска държава-Мигрантска Кенефия...
  • 21 Тома

    14 0 Отговор
    Пак циганите ли ще вършат тази работа
  • 22 Васил

    17 1 Отговор
    Еххххххххххх къде е сега Бай Тощо да покаже как се редят павета и се слага асфалт който издържа 40 години май ще трябва да го клонираме!

    Коментиран от #26

  • 23 Урааааааа

    7 0 Отговор
    До изборите остава малко време, а още Фандъкова и бандата й не са окрали всичко!
    Няма време!
    На Червения площад няма нито едно паве на криво, а за цяла Холандия да неговорим
    Брюксел е кочина като София
    Да беха викнали една бригада от холандия по- евтино щеше да ни излезе
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Ами тогава...?!

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Не гледай сеира на Фандъкова,ами бързо да им предадеш знанията,какво си видял...!Другото и баба го знае...
  • 26 Васко

    5 1 Отговор

    До коментар #22 от "Васил":

    Прав си пич, ама и малък Тошко ще свърши работа!
    Да го предложим за кмет на София!
    С две ръце ще гласувам за него!
  • 27 Изпатил БГ-Избирател!

    4 2 Отговор

    До коментар #6 от "Видял":

    А бе то тия ,,Жълтопаветници",подхлъзнаха всички нас...!Не само тебе...
  • 28 Един

    1 3 Отговор
    Ще падне още една опорка на путлеристите.
  • 29 Ама то и у нас е имало училище за дялане

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Ччилище, а не школа

    Коментиран от #30

  • 30 Имало е

    0 1 Отговор

    До коментар #29 от "Ама то и у нас е имало училище за дялане":

    В с Дивля, Пернишко, ако не се лъжа!

    Коментиран от #38

  • 31 Демократ

    12 0 Отговор
    Жълтите павета пред парламента са обликът на нашата държава - преди 100 години европейска Австрия ги подарява на България да бъдат поставени точно там- пред институцията, която е най-важна за страната. Трънските майстори-зидари са ги поставили така, че 100 години не са помръднали. Тяхната инструкция как са свършили тази перфектна работа се намира в архива на столична община. Това срамно изпълнение сега е показно какво става в България - развитие 100 години назад.
  • 32 Умен по цялата глава

    6 2 Отговор
    Ремонта струва по 10 лева на квадрат за пренареждане( 2 хиляди квадрата по 10 лева - 200 хиляди лева)...Фаянсаджии лепят плочки на гребен за 60 лева на квадрат...И кой нормален майстор ще се наведе да реди в жегата и дъжда за 5 лева на квадрат ,защото 10 лева е фирмена цена без данъци и разходи....Я си осъзнайте Намеренията...За 5 лева на квадрат - и това ви е много!!!
  • 33 010

    3 4 Отговор

    До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    А ти "започни" от Аспаруховия мост... Без бънджи. По комунистически - в имение родину !
  • 34 ччаооо

    7 1 Отговор
    Стига с тея павета, бе! Всеки ден ни занимавате със софийските павета, сякаш са жизнено важни.
    Всеки ден ни занимавате и със софийското парно. Сякаш е свързано с националната сигурност на Бг.
    Някой еня ли го е колко парно плащат в Провинцията, или сметките за ток в Добрич, Разград или Ямбол?
  • 35 Ангел

    6 0 Отговор
    Софиянци се занимават само с простотии.
  • 36 Ветеран от Протеста

    8 1 Отговор
    Тези са луди - да наредиш хората по площада при 35 градуса на сянка и 50 градуса на слънце да редят павета за 5 ( пет) лева на квадратен метър...Тва е Садизъм !!!Ама Асан не е Хора,нали така бе ,многоумници???
  • 37 Гошо

    4 0 Отговор

    До коментар #18 от "Гост":

    И мислиш че ще стане по-качествено ли? Нали виждаме как стои асфалта по улиците. Или после ще го бетонират направо. И пак ще е криво.
  • 38 БСП на Бунището

    4 1 Отговор

    До коментар #30 от "Имало е":

    Училището е в село Кулино.Средно специално училище след 7 ми клас за каменно монтажници.
  • 39 Дългият

    4 0 Отговор
    ,,Да си го кажем в прав текст...има всичко...няма ги само....майсторите от онова време.....
  • 40 Без име

    2 0 Отговор
    Ей хора,как може при тия температури дневна работа?!Толкова ли е трудно тези хора да работят от 4 сутринта до 12ч?!На открито в тая жега не се работи след 12,ама явно някой трябва да умре и работодателят осъден!!!!!Къде е ГИТ?
  • 41 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Някога превозните средства не са имали тонажа на сегашните, нито маневреността им.
    Всеки един вид пътна настилка има своите предимства и своите недостатъци ! Колкото и да е красива, времето на този вид и тази настилка отдавна е отминало.
    Има нещо символично и са красиви тези тухли, но по тях трябва да се ходи по"терлици" и никога да няма поледица.
    А български политически избраник пеша не може да ходи и винаги трябва да го стоварват от брониран "Мерцедес"на два - три метра от портата на Парламента. Любовта народна е голяма работо !!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове