Last news in Fakti

13 Септември, 2022 09:21 3 258 5

Докога ще продължи проблемът с логистиката

  • schneider electric

Френска компания инвестира още 60 млн. EUR край Пловдив

Докога ще продължи проблемът с логистиката - 1
Снимка: М. Богданова ©

Една от водещите компании в производството на машини и оборудване в сферата на енергетиката – Schneider Electric, разширява с 30% производството си у нас, чрез изграждането и пускането в експлоатация на нови три поточни линии за автоматични прекъсвачи, които ще бъдат разположени на новоизградени 300 кв.м производствена площ. Инвестицията е на стойност 60 млн. EUR.

Работният състав също е бъде увеличен, като плановете са до средата на 2023 г. да бъдат назначени нови 100 души. Така общият брой на заетите във фабриката ще надхвърли 1000 работници.

В рамките на разширяването на производствената мощност ще бъде изградена и геотермална система, която ще първата изградена такава у нас в индустриално предприятие. Започва се със сондиране и тест на земята, за да се види каква е температурата на водата. „Ще бъдат направени между 50 и 80 сондажа. В тръбите ще циркулира воден разтвор и дори да се получи изтичане той няма да навреди на природата. Няма да се черпи топла вода от земята, а ще се използва само топлината. Ще се изгради система от сух тип и естествената температура на земята ще се използва за охлаждане или отопление на завода. В това отношение ще бъдат покрити всички нужди на завода за една година.

Как се развива пазарът на токопрекъсвачи в контекста на повишаване на цените на суровините и проблема с доставките? Отговор на тези въпроси дава в специално интервю за ФАКТИ Радослав Кошков, генерален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово.

Господин Кошков, след пандемията как се развива пазарът в контекста на това, че нямаше силни ограничения в строителството, но пък видяхме ръст в цените на материалите?

След пандемията мога да разгранича пазара на два етапа – 2021 година и 2022 година. През 2021-ва като цяло имаше и световни проучвания, които засягат и България. Те показваха, че ние сме най-негативно настроени, но се случи точно обратното. На прима виста хората действително не очакваха силна година, поради политическата несигурност, намаления брой публични търгове, по-малкото инвестиции. Изведнъж вакуумът, който се получи от времето на коронавируса към донякъде постковидния период, се отрази много благоприятно за бизнеса и редица частни инвестиции се възползваха от тази среда. Офис пазарът се промени. Ваканционният пазар също. Някои използваха тези времена, за да реализират повече инвестиции, които е невъзможно да ги направят, когато са в сезона. В световен мащаб 2021 г. беше много благоприятна.

Това обаче създаде друга криза – криза в доставките. Тя засяга не само нашия, а всички бизнеси, включително и такива, които човек не може да предположи защо. Това създаде още преди енергийната криза, заради прекаленото търсене, неподготвената логистика и не само логистика, но и производство. Много от заводите бяха намалили производството по време на коронавируса. Получи се неприятен момент, тъй като търсенето в пъти изпреварваше предлагането и в същия момент се появиха и другите кризи свързани с войната и повишаване цените на енергията.

В момента не мога да прогнозирам, но като че ли има някакво забавяне в инвестициите, тъй като хората най-вероятно не са сигурни дали сега е най-подходящият момент да реализират такива, точно заради цените на суровините и производството.

Какво ще се случи с цените?

Някои очакват цените да паднат до предишните нива. Най-вероятно ще има спадове, но няма да се достигнат предишните нива, защото това е мега тенденция от години, която ние като фирма в този сегмент, предвиждахме.

Няма да станем свидетели на спад на цените на електроенергията. Не говоря от пиковете, а като дългосрочна тенденция. Търсенето ще се повишава и цените най-вероятно също ще се повишават. Единственият начин да излезем от това е да управляваме умно и ефективно ресурсите си. Било то електроенергия или друго. И това вече е част от всичките програми за устойчивост. Много от тях са свързани с това как да ползваме като цяло ресурсите на планетата.

Как реагираха вашите клиенти на двете актуализации на продуктите от началото на годината?

За пръв път правим толкова много актуализации. Те биват глобални кампании. Понякога се налага на нещо конкретно в момента (не заради кампанията) да се регулира цената. Реагираха с разбиране. Не са питали защо. Даже мога да кажа, че в някои отношения може би закъсняхме с тези кампании. Когато увеличението е масово явление никой не пита защо. По-скоро питат от кога и с колко, как, кои точно продукти.

Кои са основните проблеми, които се наблюдават сега на пазара? Проблемът с логистиката кога ще се изчисти?

Въпросната стагнация, която се очаква и вид рецесии и това, което идва и от увеличената цена на енергията, се усеща забавяне в инвестициите, ще намали в един момент търсенето. Кога ще се разминат двете криви никой не знае, защото има фирми, които изпълняват поръчки за след една година. Има определени бизнеси, при които крайният продукт зависи от много фактори. Там доставката е за след 1 година. Вече има натрупване на това, което е поръчано, но не е доставено. Има доста голям обем от такова натрупване и той трябва да се изчисти. Но с намаляването на търсенето в определени сегменти ситуацията ще се нормализира.

Лично нашите прогнози, базирани на международни доставчици, проучвания и прогнози, са до 1 година да няма някаква съществена разлика.

Тоест проблемът с логистиката ще остане поне още година?

Да. Особено за всичко свързано с електроника, компоненти. Докато не се диверсифицират производствата, това нещо ще отнеме време.

Изтеглянето на част от производството от Азия в Европа как ще се отрази на пазара?

Надявам се за нас благоприятно. Източна Европа и България сме по-атрактивни. Знаем поради какви причини. Надявам се това да е положителна тенденция. Това се случва в близки страни. В Унгария се строят огромни фабрики за батерии. Пазар има.

Не искам да звучи като самохвалство, но без да предвиждаме, че ще има такива криви, Schneider Electric направи диверсификацията на производствата. Можехме да имаме една фабрика в Индия или Китай и да доставя в целия свят. Но не. Ние решихме да имаме в Западна Европа – Франция, Индия и другите места. Диверсифицирането отдавна сме го направили, за да бъдем по-близо, като производство, защото това улеснява логистиката до крайните пазари.


Поставете оценка:
Оценка 1.6 от 5 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    6 2 Отговор
    Ама кой ще им работи на тия? Вече няма балъци за без пари.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Брокер

    4 0 Отговор
    Споко,те цените ще паднът ................2038г. Пук -пук - ха ха ха,с тези управляващи мноооогоо още ще дерзаете
  • 4 Трътлю

    4 0 Отговор
    Ей така се позира за снимка, не кат вас
  • 5 Смотан старец (циганин)

    0 1 Отговор
    БРАВУС ДЯДОВАТА