22 Юли, 2015 08:00 7 347 8

Спадът в математиката е следствие на спада в образованието

  • математици-
  • образование-
  • математика-
  • спад-
  • олимпиада-
  • ученици-
  • гимназии

Тази година България се класира на 29-то място на олимпиадата по математика в Тайланд

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Основната причина за слабото ни представяне е спадът в образованието като цяло. Това коментира в интервю за Факти.бг проф. Петър Бойваленков, ръководител на Националния отбор по математика, който през миналата седмица се върна от Международната олимпиада в Тайланд. Нашите момчета и момичета завоюваха два сребърни, един бронзов медал и две почетни грамоти. Сребърните медали за България спечелиха Любен Личев, МГ Плевен, 12 клас, и Виолета Найденова, СМГ, 10 клас. С бронзов медал бе отличен Александър Чергански, СМГ, 11 клас. Почетни грамоти получиха Деница Христова Маркова, СМГ, 11 клас и Александър Антонов Тенев, СМГ, 12 клас. Отборът се класира на 29-то място.

Как мина пътуването до и  от Тайланд и отразява ли се часовата разлика на момчетата и момичетата от отбора?
Пътуването мина нормално. Аз бях в Тайланд 4 дни по-рано и участвах в определянето на темите. Часовата разлика се отразява, разбира се, но не бива да се преувеличава значението й. Някои отбори отиват с ден-два по-рано (а миналата година имаше и пристигнали със седмица по-рано). За нас по-голям проблем бяха стомашните проблеми на един от учениците.

Бихте ли описали накратко нашите медалисти?
Любен Личев от МГ Плевен спечели сребърен медал, като не му достигна една точка за злато. Той ще продължи да учи във Франция от есента и се надяваме да участва активно в подготовката на отбора за догодина. Много сме доволни от представянето на Виолета Найденова, която има още две години до завършване и съответно големи шансове за отлично представяне. На Александър Чергански не му достигна една точка за сребърен медал, но сме сигурни, че догодина ще се труди все така усърдно и ще ни зарадва с успехи. На Деница Маркова и Александър Тенев не им достигна по една точка за бронзов медал.

Тази година сме на 29-то място - по-добре от миналогодишното 37-мо, но все пак далеч от върховите постижения на нашата школа.
Не знам какво визирате под върхови постижения. Първото място в Япония беше постигнато с мащабна измама и досега се чувства негативно отношение към нашия отбор. (Факти.бг е единствената българска медия, която е повдигала завесата около първото ни място на олимпиадата в Страната на изгряващото слънце през 2003 г. , а проф. Бойваленков е третият математик, след акад. Петър Кендеров и Емил Колев, който в прав текст публично заявява, че тогава е имало измама, за която се е мълчало през годините – бел.ред. ) Основната причина за слабото ни представяне е спадът в образованието като цяло. Специално за математиката - по-малко часове, по-малко учители, които да са готови и да имат желание да водят подготовка на високо ниво за олимпиади, по-малко центрове, в които работата с талантливи ученици да се поощрява и подкрепя (на дела, иначе на думи всички я подкрепят), силна конкуренция от други дисциплини (лоялна - например от информатиката и нелоялна от някои състезания, на които се печели лесно и децата си казват "защо да се мъчим с тази трудна математика"), липса на достатъчно колеги от ИМИ-БАН и ФМИ-СУ, които да се занимават с олимпиади (всъщност тук основен проблем е липсата въобще на млади хора, които да искат да се занимават с наука, в частност с математика). Има и други причини, които не са толкова важни.

Какво е необходимо и възможно ли е да се върнем в първата петица на олимпиадите?
На този етап не е реалистично да очакваме връщане в първата петица. Промени предстоят и в самата международна олимпиада, където все по отчетливо става ясно, че не може да се продължава по настоящата схема, при която ръководителите на отбори попадат в конфликт на интереси, знаейки задачите три дни преди състезанието и (разполагащи със съвременните средства за бърза и лесна комуникация) бидейки силно заинтересовани от успеха на отборите си.

Къде в страната има силни отбори?
София (СМГ, донякъде НПМГ), Варна (МГ), Бургас (ПМГ), в последно време Плевен (МГ). Останалите математически гимназии имат спорадични успехи, но трябва да се отбележи, че почти навсякъде има колеги учители, които си знаят работата и при поява на талантлив ученик го насочват и подпомагат правилно.

Можем ли да посочим учители, които дават пример и благодарение на тях учениците постигат успехи?
Румяна Караджова (СМГ), Илиана Цветкова (СМГ), Иван Симеонов (СМГ), Линка Минчева (СМГ), Иван Ангелов (МГ Варна), Диана Данова (МГ Плевен), Ирина Шаркова (ПЧМГ), няколко колеги от ПМГ Бургас, МГ Ямбол, ПМГ Видин и др. (няма как да спомена всички).

Започва ли вече подготовката за следващата олимпиада?
Някои ученици никога не спират (така работи Любен Личев), други ползват правото на заслужена почивка. Следващото изпитание за тях, а и за нас, са математическите боеве в Созопол (6-13 септември), с които започва Сезон 2015-16.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 тошибиян

    1 0 Отговор
    сега е важно къде ше пее галин и фикито и дали ше събера най много харесвания у феса от другите
  • 2 Joan

    0 0 Отговор
    Най-сетне някой да каже истината за нашето "високо" математическо ниво. Като почнат да се хвалят колко математически гении сме имали! Това е и една причина да нямаме нито един нобелист. Математиката е основата на всички точни науки, а напоследък и на икономиката, иконометрията и т.н.
  • 3 Милко

    0 0 Отговор
    Опита ми на учител показва, че спада в образованието се дължи на следното:
    1. Абсолютно некомпетентен МОН;
    2. Натоварена администрация (нещо, което допреди 10 години беше облекчено, а в момента пречи твърде много на комуникацията с учениците);
    3. В момента се налага ние да слушаме учениците какво ние да правим иначе ни уволняват (допреди 10 години ние казвахме на учениците какво те да правят иначе ги уволнявахме);
    4. Държавата упреква за спада нас учителите, че не се справяме по точки 2 и 3, а реално тя ни е вързала ръцете.
  • 4 Соня

    1 0 Отговор
    Ами спадът се дължи и на много други всеизвестни обаче само в математическите среди факти - подборът на състезателите. Много има да се говори за това, но никой не смее да нададе глас, за да не бъдат подценени за пореден път умните наистина деца от други матем.гимназии в страната.
  • 5 Маман

    0 0 Отговор
    Г-н Колев вместо да дава безмислени интервюта да вземе да се огледа колко талантливи деца пренебрегва!
    Отговорността за избора на отбора е негова . ИЛИ НЕ Е ?
    Затова са ниски резултатите, щото математическите лобита се ръчкат по медиите. И резултатите на вътрешния подбор се натъманяват според "зависи".
    Няма обектнивност, няма равнопоставеност, няма талант!!!
    "Ти пусни моя човек, а аз ще пусна твоя "
    В последните 10+ години понеже кокъла е доста голям - и ритането по кокълчетата е много голямо!( медал или отличие от международна олимпиада ти дава входна карта за престижен международен университет)
  • 6 Буба

    0 0 Отговор
    Далече съм от "кухнята" на подбора, но ако детенцето на Маман е толкова грамотно, колкото нея, може пък и затова да не е "подбрано" в отбора.
  • 7 гунчо

    0 0 Отговор
    каква математика да очакваме от такива като професор константинов??

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.