24 Февруари, 2018 16:00, обновена 21 Юли, 2022 17:19 56 133 119

Спомени от соца: Когато бензинът струваше 10 стотинки за литър

  • бензин-
  • гориво-
  • дизел-
  • бензиностанция

Бленувата Лада бе 5-6 хил.лева

Спомени от соца: Когато бензинът струваше 10 стотинки за литър - 1
Безиностанция Петрол на входа на Бургас от ж.к."Изгрев" през 80-те години. Снимка:Socbg.com
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Помните ли колко ни струваха по времето на развития социализъм транспортните услуги, личния автомобил, какви бяха цените на луксозните стоки, какъв беше входът за културните мероприятия? Това пита в. „Ретро“.

Цената на билет за градския транспорт в столицата и големите градове на страната до 1973 год. например беше 4 ст. От началото на 1980-те цената на билетчето за автобус, тролейбус или трамвай стана 6 ст. А глобата за нередовен пътник - 2 лв.

Билет за самолет София-Бургас в края на 1980-те струваше 22 лева.

Личният автомобил по времето на социализма беше дефицитна стока. Преди 1989 год., тези които са искаха да си закупят автомобил на цена, дотирана от държавата, т.е. по-ниска от пазарната, трябваше да направят за него вноска от 1500 лв. в държавната „Мототехника” и след като определен брой години внасяха определена сума пари, можеха да си закупят нова лека кола произведена в СССР или в друга държава от соц лагера.

Чакането да ти дойде редът траеше между 3 до 8 години в зависимост от модела на автомобила. Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 г. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария„Москвич-2140“ е струвал 6400 лв., „Трабант“ – 5660 лв., „Волга“ – 11860 лв.

Бленуваната от всички “Лада” между 1983-1986 г. струва около 5-6 000 лв, а по същото време в Европа струва 10 000 западно-германски марки. Цената на шофьорския курс, за който записването също ставаше чрез чакане, струваше 220 лв.

Цената на бензина и по време на социализма също беше променлива и зависеше от състоянието на международните петролни пазари.

През 1969 г. цената на бензина у нас беше:

А-66 – 6 стотинки

А-72 – 7 ст.

А-76 – 7,5 ст.

АИ-93 – 9,5 ст.

АИ-98 – 10 ст.

През 1988 г. литър бензин в България струва 80 ст. – внос от СССР по линия на СИВ.

Цени на някои луксозни стоки: До средата на 1980-те кутия с 20 цигари българско производство струваше 50 ст. Кутия с 20 цигари внос от САЩ – 1,70 лева. В края на 80-те цените на цигари българско производство почти се удвоиха.

Културните мероприятия едно време бяха достъпни за всички и затова залите бяха пълни. Билет за кино струваше 0,25 лв. (20 стотинки на първи ред, 35 ст. в ложите). Входът за театър беше 1 лв.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 димитров

    143 19 Отговор
    лаф от соца- и левче да направят бензина па че караме и десет стотинки да го направят па че крадем гориво :) !
  • 2 борса

    128 33 Отговор
    А един барел петрол на лондонската борса беше 6 долара.
    От Врана до София нямаше нито една денонощна бензиностанция.

    Коментиран от #7, #24

  • 3 Хайл

    205 33 Отговор
    Същата работа е и сега, само че х10. Заплатите от 80лв. - 800, бензина от 22. Ст. - 2,2лв... Цигарите от50 ст. - 5кинта..

    Коментиран от #6, #9, #11, #46, #86, #99

  • 4 фотото

    106 39 Отговор
    бе то и сега Боки ходи и се целува с половината свят и го тупат де по рамо де го галят по главЪта ма към нас нищо не тръгва.Дедо му Тошо но Боку ха се е целунал с Брежнев и още не са се пуснали и танкерите вече пътуваха за тук с петрол :) !!!е имаше една пратка с мухлясала царевица от чичо Сам но тя беше за заздравяване на "приятелството " и беше през далечната 1990-95 год !!!!

    Коментиран от #94

  • 5 Дедо Прою

    156 18 Отговор
    Ех-х-х..........убави времена бяха...............дедовия и той ставаше.....

    Коментиран от #117

  • 6 tost

    143 5 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Прав си брато и циганията,и циганите се умножиха х 10,в държавата.Единствено Ладата е поскъпнала по малко.
  • 7 БОРСОВ ПАЛЯЧО

    146 41 Отговор

    До коментар #2 от "борса":

    КВИ ВИНЕТКИ КВИ ЦЕНИ НА КОМУНАЛНИ УСЛУГИ ИМАШЕ А ДУПКИТЕ ПО ПЪТИЩАТА МАЙ ИЗОБЩО ГИ НЯМАШЕ. АЛО ИЗМАМНИЦИ НЯМАШЕ ЕЛЕКТРОМЕРА СА ВЪРТЕШЕ НА КЪСМЕТ ДРОГИРАНИТЕ СЕГА СА НА СЯКО КЮШЕ А ТОГАВА С ТЕЛЕСКОП ТРЯААШЕ ДА ГИ ТЪРСИШ. 20000 ТАНКА И МИЛИОННА АРМИЯ ИМАХМЕ .....

    Коментиран от #95

  • 8 А стига бе

    68 66 Отговор
    Тук май никой не забеляза един факт--който и аз не го знаех....и той опровергава съвременната мантра,че се е чакало през соца за автомобили--чакали са тези които са искали да купят кола на държавна дотация!?!?!?!---под пазарната и стойност...Дали това е грешка-незнам...ама ако е така-това автоматически премахва НПО-партенката "че видиш ли,чакали с години за автомобил"...-а се оказва,че това било за дотирани от държавата покупки..?!??!!?!!?! Някой ако знае истината-да напише тук...но без спамажийски коментари моля.

    Коментиран от #13, #23, #61, #118

  • 9 Ььььььь

    120 18 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Абе не е баш така-защото тогава не се е плащало за здравеопазване,училище,почивки-90%са били от предприятията и заводите и т.н.... Сега един малчуган в 3 клас ми излиза средно около 250 кинта на месец-без да е в часно училище и без много много глезотии. Само зъболекаря ми сваля по три кожи през месец..Ако почна да ти изброявам в даскалото как ни скубят-ум ще ти зайде..И това е само за детето. А иди ти на лекар-и ще се озъбиш гол и бос..Та не са ти точни сметките.
  • 10 гражданин

    88 8 Отговор
    баща ми купи нова Лада 2104 бяла от Мототехника Ст Загора на 06 02 1990г 8900лв...........доиде един чичо и поиска да муя продадем за 30 000лв..........ние не рачихме парите не бяха важни чакали сме 15г..........

    Коментиран от #12

  • 11 Видял

    77 31 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Средни заплати от 180 до 300 лв. През 1985 г. аз вземах стипендия в спортното училище 60 лв. Какви 80 лв. ми говориш за тогава-пълни глупости пишеш.
  • 12 Реално

    82 25 Отговор

    До коментар #10 от "гражданин":

    Значи хората са имали пари-не са били бедни. Щом тоя е давал 30 хилки-а вие сте отказали. И той е имал пари-че е давал-и вие,че сте отказали толкова много пари.

    Коментиран от #105

  • 13 К.К.

    72 8 Отговор

    До коментар #8 от "А стига бе":

    Грешка е, само от "Мототехника" се купуваше кола, а който е имал връзки да работи в Либия, Ирак и др. подобни страни от "Кореком" 4200$ струваше Лада-2107. В "Мототехника"-10200лв. към 1989г. 11години чаках и не ми дойде номера на вноската даже за Лада-2105.

    Коментиран от #21

  • 14 К.К.

    58 6 Отговор
    1989г. пуснаха Самарата и Москвич Алеко, и иранско Рено-9 и за тях не ми достигаше 11 годишния номер на вноската, говоря за Стара Загора.
  • 15 Попа

    82 11 Отговор
    А бананите и тогава и сега си бяха 2,50лв. само че тогава ги ядяхме само около нова година ,всичко друго яко нагоре а банана и сега си е 2,50 а кажете това как става.

    Коментиран от #16, #18

  • 16 Салам Алеко

    74 5 Отговор

    До коментар #15 от "Попа":

    И понеже рядко ядяхме беше сладък, сега преядохме, и няма го онова очакване да ти се пълни устата със слюнка!
  • 17 Българин

    118 28 Отговор
    Няма база за сравнение във нищо през соца и сега .Разликата е от земята до небето!Ех какви времена бяха със носталгия си ги спомням сега.абе хубав живот поживяхме .Но да гледаме напред беше хубаво после дойде лошо време и се надявам че пак ще дойдат хубави години.
  • 18 Даммммм

    94 28 Отговор

    До коментар #15 от "Попа":

    Стига с тия банани бре...То излиза,че щастието е в тях. Сега като имаш банани-по ли си щастлив? Може би си щастливец и с боклуците които ядеш докарани от демократичният свят..
  • 19 RUSNAKA

    46 38 Отговор
    А.що не пишете.кои можеше да си позволи кола ,ЛАДА,жигула.Москвич и тем подобни,А?. а на запад при гнилия капитализъм ,кой ходеше да учи и да пазарува от Кореком.сигурно е обикновения работник който работеше като вол за тази държава и сега взема 180-200лв ПЕНСИЯ !!!!

    Коментиран от #28

  • 20 Средна възраст

    124 22 Отговор
    Тогава господ ходеше по земята!Не беше идеално,но си играехме до полунощ,без ст
    рах,кражбите бяха събитие.Контингента вътре веднага,а мургавите по тихи от водата.За храната без коментар!За инфо:80те сме произвеждали продукти изхранващи 30 милиона човека. Без Е-та,нишестета и ГМО!А сега???
  • 21 Петър

    66 19 Отговор

    До коментар #13 от "К.К.":

    Лада Самара струваше 4000 долара,80те години за маскич2140,ЗАЗ и Трабант не се чакаше изобщо-отиваш с парите без вноска и се тръгваш с кола-от опит го знам и съм бил свидетел на такива покупки

    Коментиран от #29

  • 22 Диоген

    49 107 Отговор
    Сега съм на 4- звездно СПА. Днес се питах дали щях да мога да бъда на такова прекрасно място , ако соцът беше останал?! Свободата е велико нещо. И да знаете, че БВП сега е 100% по- голям от 1988г

    Коментиран от #26

  • 23 Петър

    55 39 Отговор

    До коментар #8 от "А стига бе":

    Чакането за автомобил е силно преувеличено,а за ЛАДА знаеш ли защо се чакаше повече-защото тия чакащите започваха от ВАЗ 2101 и като им излезеше ВАЗ 2101 голяма част отказваха да я взема и презаписваха за 2106-1500s,след това за 2107 примерно,после чакаха за цвят защото на Варна или Русе да докарали един кораб с 1000 бели ЛАДИ,80те за москвич,ЗАЗ или Трабант не се чакаше изобщо,в Ловеч произвеждахме между 15 000 и 17 000 москвича сама за вътрешният пазар,отделно се внасяха от СССР още около 30 000,40 000 други марки и 60 000 автомобила на година няма как горе долу да не стигат за държава с население от 9 000 000
  • 24 Гост

    54 13 Отговор

    До коментар #2 от "борса":

    Сега като барела е 60 долара,защо бензина не е 1 лев?
  • 25 Гад

    108 5 Отговор
    Цялата статия бъка от неточности. Отзад напред.
    1. През 69г. нямаше бензин 93 и 98. Бензина беше 86 и 91. По късно и 96.
    2."Бленуваната от всички “Лада” между 1983-1986 г. струва около 5-6 000 лв" Глупости! 6100лв струваше 2101 през 1975.
    3."трябваше да направят за него вноска от 1500 лв. в държавната „Мототехника” и след като определен брой години внасяха определена сума пари" - Нищо не се внасяше освен 1500лв вноска. Като "излезе вноската" си доплащаш за колата останалото
    4.

    Коментиран от #119

  • 26 Гост

    68 29 Отговор

    До коментар #22 от "Диоген":

    Нямаше да си на СПА ,защото нямаше да си разложена развалина ,а щеше да си здрав. Щеше сега да си на екскурзия в дивия Капитализъм и щеше да се кефиш, че през 1989 година не сме се продали за коли, телевизия и порно!!!!
  • 27 дедо ви

    142 34 Отговор
    Слушайте ДЕЦА: сега съм на 54 год. Живял съм и в двете "епохи". При соца като млад работник получавах 200лв по-късно до 600- 800 лв заплата. Всяка година карта 14дни НЕ 4-5, а 14 на море. Младо семейство-1985год -нов москвич 1989 собствено жилище-всичко със заем от ДСК Лихва- 0,0005. И дойде демокрацията..... Сега имам фирма с 30 работника. Карам пета нова кола имам достатъчно пари, но от 89 до сега съм ходил 2 / ДВА/пъти на море за по 3-4 дни. Не може да оставиш бизнеса на автопилот. Предпочитам "СОЦИАЛИЗЪМА" Дълго е за обяснение. Най-добре е да го преживееш. Спокойствие, сигурност......

    Коментиран от #30, #60

  • 28 дедо ви

    41 9 Отговор

    До коментар #19 от "RUSNAKA":

    Всеки който не го мързи можеше да си позволи.
  • 29 К.К.

    24 4 Отговор

    До коментар #21 от "Петър":

    Москвича в Стара Загора го чакахме над 2 години, взехме го 1986.

    Коментиран от #31

  • 30 Диоген

    46 22 Отговор

    До коментар #27 от "дедо ви":

    Наборе, по принцип е така в целия нормален свят. Соцът беше хубав, защото бяхме млади.Още от 1985 се усещаше, че икономическият модел беше като спънат кон. Миришеше на радикални промени.Иначе е прекрасно да работиш за себе си. Някой завистлив горе ме припозна като развалина. Ще го успокоя, че днес бягах 30 мин. и плувах 30 мин. Не се грижете за мен, а за вас. Иначе Лада 1500 струваше 7800, Фиат 125 Полски- 8700лв.

    Коментиран от #33, #40

  • 31 Петър

    12 9 Отговор

    До коментар #29 от "К.К.":

    Сега се сетих как по това време-1986г двама мои приятели си дадоха всичките събрани пари от сватбите си и си взеха по един чисто нов москвич-като вашия и нашия,а вашия от 1986г е фейслиФтов с пластмасови рогчета на броните,друг волан,без лайсни по уплътненията на стъклата,нашият беше от 1983г

    Коментиран от #34

  • 32 Бат Вальо

    61 3 Отговор
    Лека корекция - през 1987 шофьорските курсове ми струваха точно 120 лева и чаках почти месец не заради голям наплив, а да се събере необходимия брой курсисти. Иначе, соца имаше и много добри и отвратителни страни, за онова време е невъзможно да се даде еднозначна оценка ...

    Коментиран от #55

  • 33 Петър

    21 5 Отговор

    До коментар #30 от "Диоген":

    Евала, по си стар от мен с 10 години и можеш още по добре да обясниш на малките и на заблудените за онова време, а 8700 лв струваше 2106(1500s)

    Коментиран от #41

  • 34 К.К.

    11 4 Отговор

    До коментар #31 от "Петър":

    Да, имаше и заводска аларма, дърпаш едно лостче с малко топче на него под волана и алармата е включена, и 1990 го откраднаха от гаража за да му вземат карборатора, динамото и б.помпа.

    Коментиран от #35

  • 35 Петър

    5 3 Отговор

    До коментар #34 от "К.К.":

    Верно бе, бех забравил за алармата, вашият карбуратор беше с електрически жигльор за оборотите на празен ход и пластмасов капак на карбуратора

    Коментиран от #36

  • 36 К.К.

    3 1 Отговор

    До коментар #35 от "Петър":

    Солекс май го водеха
  • 37 W222

    11 2 Отговор
    1985 120.00
    1984 110.00
    1979 100.00
    1973 70.00
    1970 65.00
    1968 60.00
    1965 55.00
  • 38 Гоуст

    38 13 Отговор
    Грешно е да сравнявате СОЦ с Демокрация, защото в демокрацията са същите от преди 89-та. Същите, които разграбиха заводи, предприятия, които продължават да крадат банки, електроцентрали и да сключват неизгодни сделки за България заради собствена изгода.
    България е била най-развита преди 39. Предполагам много от вас все още имат на стената снимки от тогава
  • 39 гост

    20 16 Отговор
    Кола на старо всеки можеше да си купи, така както е сега . Но всички си правеха вноски и искаха нови коли, които бяха дотирани от държавата. Ред се чакаше за лада, волга, варгбург, трабант, че и москвич 408, всички мислеха че е по добър от дванасеттицата. Веднага и без ред можеше да си купиш фиат, москвич 412, москвич 2141- алеко, запорожец, по някое време и застава, но май я спряха.
  • 40 селянин

    31 3 Отговор

    До коментар #30 от "Диоген":

    А ВАЗ,,Жигули,,2101 бе 6100лв и се прави някаква вноска и чакаш,ако ти не харесва цвят пак чекаш..черен хляб-15ст,добруджа 26,бял 32ст.боза малка 6 ст. баничка и кифла 10.имаше и японски цигари Хи Лайт от,,водорасли,,
  • 41 Диоген

    47 23 Отговор

    До коментар #33 от "Петър":

    8700 лв. беше непосилна сума за учител и лека р със 180 лв.месечно.Това си позволяваха само селяни с оранжерии, частно животновъдство( питайте Гергов) и сервитьори на Слънчев бряг.Социализмът беше идеален за посредствените, но за интелигенцията беше ужас! И стига постоянно тази тема се обсъжда.Нека гледаме напред!

    Коментиран от #45

  • 42 мунчо

    41 8 Отговор
    въпроса е елементарен симпатяги:
    нямаше много неща защото имаше наложено ембарго над държавата
    - нямаше банани,мерцедеси,дънки,технологиите и машините за производство бяха остарели т.н. екстри не че не го разрешаваха,
    а защото имаше ембарго на западните държави за внос на стоки,машини,технологии и т.н. в соц държавите/пример с китай-до
    преди 15год над него имаше ембарго и умираха от глад и при премахването му всички виждате какво става/
    -икономиката в соц държавите бе насочена предимно да осигури на
    100% от населението си работа,храна,жилища,безплатно здравеопазване и образование,ниски цени на стоките/представете
    си само това да се осигури само на братята роми какво струва/
    -заплатите бяха ниски защото и цените на стоките и услугите бяха
    ниски

    Коментиран от #48, #82

  • 43 Батко ви

    42 12 Отговор
    През онези години имаше и хубави и лоши неща но май хубавите бяха повече.работа имаше за всички здравеопазването беше безплатно а тези две неща са водещи винаги .
  • 44 ЯЯО

    58 16 Отговор
    През соца имаше сигурност и работа , и ромите бачкаха, нямаше безработица , не стигаха работници и ги внасяха от Виетнам, нямаше наркомания, проституция и мафия. Не си заключвахме къщите по малките градчета и селата. Смените и жените и хората посред нощ спокойно се пребираха в къщи. Виждаха се пеши наряди милиционери дори и в малките часове.Имаше достъпна и истинска храна - месо, млеко, сирене и пр. Не носихме втора употреба дрехи . Ходихме всека година на почивка кеф ти почивна станция кеф ти къмпинг.Сега ядеме некачествени храни, заводите и селското стопанство ни ликвидирани, другото е ясно - роби .
  • 45 Петър

    36 3 Отговор

    До коментар #41 от "Диоген":

    Абе яд ме е че промиват главите на две поколения вече, 1986 едно познато семейство все още работещи като учители си купиха ЮГО 45, около 7000 лева беше, иначе си прав-майка ми беше счетоводител в едно училище и взимаше 120лв заплата, а баща ми бояджия в един завод 600-700лв

    Коментиран от #49

  • 46 УКВ

    25 28 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Да прав си....но поне сега има ток а преди имаше режим,не чакаме години за кола,чужбината не е химера....Пенсията на баба ми беше 30лв.

    Коментиран от #47

  • 47 Петър

    8 24 Отговор

    До коментар #46 от "УКВ":

    Стига с това лъжливо чакане за автомобил, не чете ли предните коментари за да се убедиш че не се чакало

    Коментиран от #50, #77

  • 48 хаха

    13 13 Отговор

    До коментар #42 от "мунчо":

    Глупости, ембарго никога не е имало, просто нямаше как да плащаме за западните стоки и цените там бяха други. А това с ембаргото над Китай до преди 15 години да не си го сънувал?
  • 49 Диоген

    17 5 Отговор

    До коментар #45 от "Петър":

    Петьо, радвам се, че говорим на един и същи език. Седем години след 10 ноември търсих причините, защо соцът се спомина, въпреки добрия замисъл.Изчетох де що има и чак през 1997г.вече бях убеден, че е нямало друг вариант.С огромна доза уважение споделям три много важни за мен книги, които ме свестиха:"Златото на Партията"-Игор Бунич. Има я и в интернет."Вторият етаж"-Костадин Чакъров.Той почина през декември на 70г. Бил е съветник на Живков по икономическите въпроси.Издаде книгата през 1990. Не можем да го обвиним, че е соросоид, защото той беше председател на БКП до декември 2017г.Третата книга е 4- ти том на "Български хроники" от Стефан Цанев. Четеш и сам си правиш изводи.И аз , който съм го живял това, твърдя, че е вярно и дава сериозно обяснение, защо се докарахме до тук.Ако искаш още сериозни заглавия, готов съм веднага да ги напиша, но предупреждавам, че няма да бъдеш по- щастлив.

    Коментиран от #113

  • 50 pompev

    10 5 Отговор

    До коментар #47 от "Петър":

    Чакаше се как да не е,около 5 години

    Коментиран от #54

  • 51 pompev

    13 3 Отговор
    80 те гидини: мин.заплата беше 120 лв. Средна ок.200. Цигари Феникс,Стюардеса 0.80 Арда с филтър,Родопи 0.60,или дори арда с филтър беше 0.40 no vonqha
  • 52 Петър

    42 4 Отговор
    Съгласен съм че соца нямаше бъдеще и беше неизбежно да не се срути, ама на мен ми мина младостта в чакане нещо да се оправи в тая скапана държава, а като гледам и за дъщеря ми няма да се оправи, дано поне да не ходи да бере по пет километра ягоди и да гледа чужди старци

    Коментиран от #59

  • 53 pompev

    12 5 Отговор
    БТ капак 1.20 БТ пакет 1.00,бира загорка обикновено 0.30 хляб 0.30 кебапче на крак маг също 0.30 ,хот-дог 0.24 с лутеница,с s rodopska salata 0.28 :)
  • 54 Петър

    5 3 Отговор

    До коментар #50 от "pompev":

    По горе съм обяснил аз и други хора за какви автомобили се чакаше и за какви не
  • 55 Бат ти Петьо

    12 2 Отговор

    До коментар #32 от "Бат Вальо":

    Изкарах шофьорска книжка през 1986-а. Курсът струваше 240 лева и не си спомням да са намалявали наполовина цената на следващата година! Освен, ако ти не си карал курс за М категория ...
  • 56 Пушач

    15 1 Отговор
    БТ- пакет-90 ст. БТ-кутия-1.20 лв.

    Коментиран от #58

  • 57 Марони

    34 36 Отговор
    Най-хубавото на соца е,че си отиде.Без свобода на идеи и изява на личността развитието е невъзможно.Затова социализма никъде по света не успя.А.ниските цени бяха дотирани от държавата,за сметка на перманентен стоков дефицит!Соца си беше икономическо квазимодо произвеждащо бедност,представяна,като равенство!
  • 58 pompev

    8 0 Отговор

    До коментар #56 от "Пушач":

    Приемам колега,аз ги спрях но 0.90 беше
  • 59 Диоген

    19 7 Отговор

    До коментар #52 от "Петър":

    Отново имаш плюс от мен.Това, което пишеш е валидно и за мен и за повечето пишещи братя. Пишем, защото не ни е все едно.Защото милеем за родината си.Ама за да тръгне едно добро лечение, трябва диагноза.Лошото е , че още в диагностиката я бъркаме.Днешният разговор го водим от 28 г.И ако на мен ми трябваха 7 години да вникна в ситуацията, то тази вечер гледам, чи на доста хора и 30 години няма да им стигнат.Което е лошо.Затова като държава сме като кораб без компас.Всичко отдавна го има по книжарниците. Много филми излязоха и т.н.Старите спомени само като сантимент, а не с тях да се настройваме едни срещу други. А не забравяйте, че 6 млрд. хора по земята живеят по- бедно от нас и създават деца.А ние често хленчим и не раждаме. Ето това дайте да обсъждаме. А това,че 13 ст.било яйцето през 1981г. каква полза ни носи?
  • 60 pompev

    14 6 Отговор

    До коментар #27 от "дедо ви":

    Предпочитам социализъма че бях млад :)не е много дълго за обяснение,защо
  • 61 123 300 д

    13 3 Отговор

    До коментар #8 от "А стига бе":

    да,чакаше се точно за такива коли,иначе в кореком се продаваха нови лади,волги и москвичи но само за тези които имаха право да купуват с валута-тоест тираджиите и тези които работеха в чужбина...в кореком продаваха също и употребявани коли мерцедес,пежо,фолксваген и други западни,а ако искаш да си внесеш кола от чужбина митото беше около 200%
  • 62 брей,брей

    37 18 Отговор
    А бе като беше толкоз арно,защо имаше Корекоми,в които даже не всеки можеше да влезе? Валутата се купуваше на черно по трънски курс,защото ни се носеха дънки и маратонки,слушаше ни се музика на касетофон и ни се ядеше нещо различно от марципаните по бакалиите...Тоблерон примерно...И да - всички бяхме равни...в мизерията си,в тоталната дезинформираност за външния свят,в информационното затъмнение наложено от телевизия по 5-6 часа дневно максимум(една програма,втора с приставка),вестници бълващи дитирамби за партията и снабдяване за всичко с "връзки"...за части за колата,за болници,за училища ,за детски градини и прочие..."Връзки,връзки,връзки..." За открит лист да посетиш роднините в Петрич,за поне две "видинки" щото старите вече са на конци,за 90 килограмов съветски цветен телевизор,за "перла 05",за телефон(14г.стоя молбата в пощата),за хладилник...Мерси...който му е жал- те му Сев.Корея,Куба, Венецуела...сега поне границите са отворени.Ама много интересно мамка му...и тогава бегълците бяха отвътре навънка...един не бега отвънка да влиза тука...защо ли...

    Коментиран от #64, #78, #87

  • 63 ivooo

    30 10 Отговор
    А помните ли колко ни беше армията -численост ,бойна техника -самолети , вертолети , танкове , кораби , оръдия , ракети , поделения и всички военни складове , какво беше здравеопазването и образованието и как излизаха подготвени кадрите и сега как излизат само с преписване и пари под масата особено лошо за лекарите които трябва да спасяват човешки животи ,малко се замислете поне малко???
  • 64 Диоген

    19 11 Отговор

    До коментар #62 от "брей,брей":

    Най- сетне открих човека. Нали съм Диоген и постоянно търся човека. Най- добрият коментар за темата! Поздравления! Само една добавка към Вашите мисли. "Комунизмът е идеология за невзискателни умове "- Пол Джонсън.

    Коментиран от #79

  • 65 наблюдател

    21 8 Отговор
    Живота щеше да е добьр ако не бяха крали от 1989 та и до днес.

    Коментиран от #66

  • 66 pompev

    17 18 Отговор

    До коментар #65 от "наблюдател":

    Щеше да е по добър ако не бяха ни окрали след 9.9.1944 също

    Коментиран от #67

  • 67 брей,брей

    13 4 Отговор

    До коментар #66 от "pompev":

    Браво...кратко и ясно...
  • 68 vasik atanasova

    29 9 Отговор
    НИЕ СМЕ БИЛЕ ЩАСТЛИВИ НО НЕ ГО ОСЪЗНАВАХМЕ
    ТУКА ПО ГОРЕ ПРОЧЕТОХ ЧЕ НЯМАЛО ДЕНОНОЩНА БЕНЗИНОСТАНЦИЯ
    ОТ СОФИЯ ДО ВАРНА
    А ЧОВЕЩИНАТА
    89 91 БЯХ ВОЙНИК
    ПРИБИРАХ СЕ НА АВТО СТОП
    СПАЛ СЪМ И В НЕПОЗНАТИ ХОРА
    СЕГА ВСИЧКО СЕ ИЗРОДИ
  • 69 purko

    17 6 Отговор
    Социализма си беше зоологическа градина.Спокойствие и сигурност ,ама вътре в клетката и каквото ти дадат надзирателите.Я си покажи главата отвън де.А това ,че от 30 години само се краде е друга тема
  • 70 Шаран БГ

    17 1 Отговор
    По естествени причини много малко са спомените на някой от следвоенните години.!
    И странното е,че когато се казват : цени, заплати , години - винаги единият елемент липсва. Не може да му се хване края и да се направи някаква съпоставка, сравнение, сверка със статистическите данни от него време!
    И като цяло - спомените на мнозина са от 80-те години. Тук-там се прокрадват данни от средата на 70-те.
    Ами сиромашията от 45-та до към 65 -та.......?
    Дори в написаното по-горе има неточности.
    Различни сме и спомените ни са различни. Един помни едно, други друго. При спомените е важно и едно друго особено усещане, което си имал в тях години, в зависимост от домашна среда, от човешкото обкръжение, политическите нагласи и пропаганда, дори от това дали е било пролет или есен, влюбен ли си бил /тогава като ходиш ,не опираш в земята/ или току- що ти се е родила първата рожба......
    " Докле е младост лесно път се ходи
    и леки са световните несгоди.....
    ......................
    Дори тъгата извор е на радост!
    Докле е младост, ах, докле е младост "

    Коментиран от #71

  • 71 Диоген

    16 2 Отговор

    До коментар #70 от "Шаран БГ":

    Прав сте, но цяла Европа е лекувала раните си през първите 20 г.след войната. Неслучайно явлението "Бийтълс" се появи през 60 -те години. Точно през 1961 е първият фалит на социалистическата икономика. За справка- " Тайните фалити на комунизма" от Хр.Христов.Няма как след 4 фалита ( последният през 1996), да сме ОК.

    Коментиран от #74

  • 72 SAAB

    7 4 Отговор
    НО и заплатите бяха 150-250лв ......Въпреки това времената бяха като цяло по-сигурни :)
  • 73 12345

    1 3 Отговор
    Ето от къде Илончо е изкопирал условията за покупка на Тесла. Те и заблудените електрикаджии в днешно време дават депозит и чакат по няколко години за една нова Тесла.
  • 74 pompev

    10 3 Отговор

    До коментар #71 от "Диоген":

    Те не са имали прогрес за да има фалит.Винаги е било фалит.80те години зеха заеми,затва закърпиха.И пак-ток няма,храни липсват,резервни части И още И oshte
  • 75 Синтезирана история

    25 7 Отговор
    Статията идеализира старото време, но както винаги истината е по средата. За кола се чакаше 15 години и то при положение, че си имал пари да направиш вноска, която не беше никак малка при положение, че масовите заплатите за този период /1969/ бяха до 150лв. Частните коли бяха 5 процента от днешната бройка на коли и бензинът се отразяваше солидно на семейния бюджет и поради тази причина масово се крадеше държавен бензин поради което се наложи бензина за държавните и частни коли да се оцвети различно но и това не помогна много защото изобретателните българи измислиха различни начини да избегнат това. Колите още като нови бяха боклуци, които ние получавахме от СИВ срещу други стоки боклуци. Поради драстичния недостиг на коли се стигаше до икономическия абсурд стара кола да струва няколко пъти по-скъпо от нова. Единствената ни полза от предишния режим беше ниската престъпност поради тоталния контрол на държавата и затворените ни граници, както и гарантирана работа с нисък стандарт за повечетто хора /с изключение на почти несменяемата и наследствена партийната върхушка/, както и овладяването на циганското насилие макар и с по-сурови мерки. Също така населението беше обхванато от сериозно средно образование за сметка на висшето където се учеха социалистически фантасмагории. Изключение правеше само медицината и някои технически специалности независимо, че и те напразно учеха идеологически глупости.
  • 76 Алфата

    8 3 Отговор
    Българска ти му работа! До 89-та по 15 год. чакаха за фиат (лада) и го боготворяха, а бмв-то (москвича) го брояха за "ах, защо ли те купих"(АЗЛК). Сега, в по-голямата си част, "жабарска кола" да не видят! Уникални сме...
  • 77 Укв

    12 6 Отговор

    До коментар #47 от "Петър":

    Може вие да не сте чакали Ок. За Кореком кво ще кажем? За режима на тока, за еднаквите заплати тъп ли си умен ли си заплатата е една и съща. Ще ви кажа една прекрасна мисъл Най справедливото наказание за бедността е некадърността. Това на комунягите не се харесва понеже комунизма бълваше некадърници, затова бяхме и бедни. И нека не забравяме накъде се бягаше навън, а не някой да напира да идва в България.
  • 78 Бай хой

    13 5 Отговор

    До коментар #62 от "брей,брей":

    Супер коментар, браво!!! само така наборе, разкажи им на хлапаците радетели за социализъм! Единственото за което милея по онова време е че бях млад, само това и каквито и цени и заплати да се обсъждат е безсмислено.
  • 79 Бай хой

    12 5 Отговор

    До коментар #64 от "Диоген":

    И ти ми хареса но искам да те поправя, комунизмът е идеология за хора без умове, защото дори и невзискателен ум пак ще види истините.
  • 80 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 82 Дух

    5 1 Отговор

    До коментар #42 от "мунчо":

    Не е съвсем така. В Западна Европа и САЩ, банани не растат. Растат в братска Куба, и други подобни места и те умираха да ни ги продават, НО нямаше с какво (валута) да ги купим.
    Само някои стоки и технологии с приложение във военната индустрия бяха забранени. Справка КОКОМ (COCOM) като не всички западни държави членуваха там, а някои открито го нарушаваха. Ако някога си внасял банани или мерцедеси трябва да знаеш че всички искаха да ни продават, НО трябваше истинска валута - "второ направление" която нямхме, а само левчета и преводни рубли. Вината за провала си беше изцяло наша.
  • 83 Геноцид

    11 7 Отговор
    Хората от цяла българия бяха равни! Българите от 3 милина на 9 БЪЛГАРИ НЕ ТУРЦИ И ЦИГАНИ ! А СЕГА ОТ 9 МИЛИОНА НА 3 !
    2 Милиона НЕРЕГИСТРИРАНИ ЦИГАНИ ! Турци 1 милион . И 3-4 милиона българи от които 1 милион в чужбина иначе по лична карта живеят в БГ ! ПРОСТ НАРОД ЩЕ ГО ОСЪЗНАЕТЕ АМА КЪСНО ХОРАТА СА ВАЖНИ ВСИЧКО ДРУГО Е ИЗМАМА !
  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 дългия

    10 9 Отговор
    Плуя на тази демокрация,
  • 86 Учуден

    2 12 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Къде е тази 800лв.заплата?
    Масовата е 510 от януари.
  • 87 Иван

    11 6 Отговор

    До коментар #62 от "брей,брей":

    БРАВО!Много точно казано,нека четат бетонните глави с комунистически ,русофилски мозък. Единствено хубаво на онова време беше младостта.А статията е чисто маниполативна,но какво да очакваме от сайтове финансирани от Москва.
  • 88 Комуниста

    3 8 Отговор
    Аз на времето си палех цигарата с 20левова банкнота карах мерцедес и бях полковник а сега си свивам цигари и ги паля с кибрит и работя в сот

    Коментиран от #89

  • 89 Занаятчия

    5 3 Отговор

    До коментар #88 от "Комуниста":

    Като немаш занаят, така е!
  • 90 учуден

    10 2 Отговор
    Бензин под 18 ст/л не помня,а имахме кола от 1967год. А76. Вноска 1500лв. и чакаш. Другото всичкото са опашати лъжи тип Гьобелс. А цените на автомобилите са дадени в различни времеви сегменти.
  • 91 учуден

    7 3 Отговор
    Бензин под 18 ст/л не помня,а имахме кола от 1967год. А76. Вноска 1500лв. и чакаш. Другото всичкото са опашати лъжи тип Гьобелс. А цените на автомобилите са дадени в различни времеви сегменти.
  • 92 Гост

    7 3 Отговор
    А знаете ли как яко затъваше във външни дългове България от тая евтиния?... Защото се взимаха яко заеми за да живее населението що годе добре. А и не бяхме и богато на цялата работа.
  • 93 Пешо

    14 4 Отговор
    Поредната лъжливо-манипулативна статийка , пълна с полуистини. Цената на бензина е 10 ст. праз 69-та но през 70-та вече е 26 ст. А че заплата е била 60 лв. никъде не се казва. Жигула ВАЗ 2101 струваше точно 6100 лв през 79-та, а Лада 1500 минаваше над 7 000. Това при заплати около 200 лв. 35 заплати за една Лада. Киното беше по 25-ст ама лятното и то за някой стар филм. А като излезе Индиана Джоунс цената на билета беше 1,10 лв. Затова казвам полуистини, защото на старите съветски филми дето ги повтаряха билета беше и по 15ст., но никой не ходеше.
  • 94 gost

    1 4 Отговор

    До коментар #4 от "фотото":

    защото скапаната Русия толкова ни даваше, че накрая имаха да ни дават 160 милиона долара...крадливия цар, който ДС доведе тук им ги опрости до 35 милиона с разсрочено плащане, но познай дали са дали и един долар
  • 95 ПЕЕВ

    3 4 Отговор

    До коментар #7 от "БОРСОВ ПАЛЯЧО":

    АМА ТО НЕ САМО ДУПКИ НЕМАШЕ НО И ПЪТИЩА НЕ СЕ ВИЖДАХА.
  • 96 sscc

    5 4 Отговор
    Който се гордее с това е не само глупав а и прост комунистите държаха ниския стандарт на живот и даже на накараха да се радваме на тези цени докато хората на запад градиха реална икономика затова след 1989 г младите отиват на запад а не обратно въпреки че всичко струваше стотинки осигуряваха се на 200 лв заплата а сега питат къде са им парите някои пенсионери вземат повече пари от заплатата на която са се осигурявали и вместо да помислят пак гласуват за гадните комунисти от БСП
  • 97 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 98 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 99 Живков

    1 2 Отговор

    До коментар #3 от "Хайл":

    Само че заплатата не е 800 а 560 лв. А минималната заплата 1989г е била 140 лв.

    Коментиран от #101

  • 100 Сърдитият Графъ

    1 0 Отговор
    Пълна манипулация!
    Какви дотации за лека кола, бре?!
    Цените си бяха абсолютно пазарни и изравнени в целия соцлагер!
    Даже във Великобритания един Москвич 408 (странно, но и там са се опитали да го продават!) струва под 1000 паунда!
  • 101 валентина

    0 0 Отговор

    До коментар #99 от "Живков":

    Помни ли някой колко струваше бирата през 1975-80 година?
  • 102 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 103 Хмм

    1 0 Отговор
    Само повърхностен поглед и се виждат гласовете "за" или "не" на времето преди 1989
    Така, че тези със седесарските плюнки ако имат малко достойнство да се върнат в дупките от които изпълзяха през "демокрацията"
  • 104 Ключар

    1 0 Отговор
    Нямаше банани но имаше и бяха евтини доматите ябълките от пазара можеше да си купиш .
    На почивка се ходеше по 15 дни Ако се качиш на влака и вземеш билет после ти връщат парите от работата. Бозата течеше от чешма в сладкарницата сладоледа беше сметанов и в канти. Учениците ходеха за 4-10 лв на море е вярно спеше се в училище на Русенски легла .
  • 105 Bulgar

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "Реално":

    Само някои хора имаха пари. Тези , които имаха някаква "далавера". Международни шофьори, бармани, разни тарикати, често близки с властта.Често плащаха повече защото просто в онази простотия , просто не можеха да си изхарчат парите.

    Коментиран от #106

  • 106 Тарикатите

    2 0 Отговор

    До коментар #105 от "Bulgar":

    и едно време и сега са едни и същи - тези които не им се работи .. да не изброяваме в детайл, щото ще се обидят, ще им нарушим правата и ще ни изтрият :)
  • 107 Йордан

    1 2 Отговор
    Някой да ми каже имаше ли през соца просяци и хора ровещи по контейнерите за смет - ами нямаше - ето затова няма какво да говорим повече.
  • 108 Милков

    2 0 Отговор
    Освен с долари от кореком Лада можеше да се купи с чакане - около 5-6 месеца от Мототехника и с РУБЛИ. Много българи работили в Коми - СССР си купиха коли с рубли тъй като тогава рублата поне в България се считаше за сериозна балута.

    Коментиран от #114

  • 109 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 110 Лъжа

    3 0 Отговор
    Данните не са такива! Бензин А93 беше 90 ст., а през 1986/87 г. стана 1 лев! И другите цени се разминават с истината!
  • 111 БЪЛГАРИЯ

    0 1 Отговор
    МНОГО ЛЪЖЕШ
    НЕ СИ ЖИВЯЛ ПО ТОВА ВРЕМЕ!!!
  • 112 Климат Климбаров

    0 0 Отговор
    МНОГО ЛЪЖЕШ
    НЕ СИ ЖИВЯЛ ПО ТОВА ВРЕМЕ!!!
  • 113 Рядко

    1 0 Отговор

    До коментар #49 от "Диоген":

    Чета смисленни коментари,може би истината е ,че нещата за съществуване бяха евтини,а екстрите бяха безумно скъпи
  • 114 Имаше

    0 0 Отговор

    До коментар #108 от "Милков":

    Рубли т.н конвентируеми и други рубли на черно които можеше да купиш по 0.45-0.55 ст за рубла поне на морето
  • 115 Емо

    1 0 Отговор
    Ладата е струвала в Западна Европа 10 000 марки, ама друг път. През 1987 г. Лада 2014 на 2-3 г. втора употреба във франция съм виждал паркирана на улицата с табелка с цена 5000 франка, т.е. по-малко от 1000 долара. Виж, в Бг тогава в Кореком беше към 4000 долара нова, а втора ръка веднага можеше да я продадеш за поне 10 000 лв. Или да я размениш за вила/къща.

    Коментиран от #116

  • 116 Емо

    0 0 Отговор

    До коментар #115 от "Емо":

    Направил съм грешка модела на Ладата беше 2105 или 2104.
  • 117 дядо поп

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Дедо Прою":

    Наборе , сега не става от омекотителите дето бабите слагат на прането!
  • 118 дядо поп

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "А стига бе":

    Истината е , че тогава имаше работеща държавна агенция за пътищата. Казваха в България пътната мрежа позволява толкова и толкова МПС , еди каква си бройка е държавна , частните не трябва да превишават еди каква си бройка и точка по въпроса!
  • 119 Богдан П

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гад":

    Имаше един евтин- А 73 и един скъп-А 96. По-късно, някъде 80те евтиния стана А 86 а скъпия А 93 и А 96