4 Юли, 2018 10:00 2 306 1

Красимира Райчева пред ФАКТИ: Разчупихме парадигмата на заложната къща

  • visa-
  • красимира райчева-
  • ученици-
  • финансова грамотност

Основна роля в проекта за постигането на реални резултати имат учителите

Красимира Райчева пред ФАКТИ: Разчупихме парадигмата на заложната къща - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Над 1200 ученици от 9 до 11 клас преминаха курс на обучение по финансова грамотност през учебната 2017 / 2018 година. Обучението е част от програмата "Нашите пари", инициирана от картовия оператор Visa и подкрепена финансово от търговските банки в България. За резултатите от кампанията разговаряме с Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Какви са резултатите от инициативата на Visa за финансова грамотност?

„Нашите пари“ е първата в страната програма за финансова грамотност насочена към ученици от 9 до 11 клас. Целта е да предостави обучение лице в лице на младите хора и да ги научи как да управляват своя бюджет и да правят мъдри избори по отношение на финансите си. Искаме да обучим децата как да управляват личните си финанси по най-добрия начин, така че да извлекат максималното от финансовите инструменти, които предлагат банковите институции. Отне ни 3 години, за да разработим „Нашите пари“ за българската образователна система, но усилията си струваха. Резултатите са впечатляващи – през учебната 2017-2018 г. програмата беше преподавана целогодишно от 55 учители в 49 училища в цялата страна.

Броят на учениците, които се обучават по програмата в училищата достига 1200. Обучението включва тест за входящо в началото и за изходящо ниво в края на учебната година. През останалото време е предвиден по един учебен час седмично – общо 34 за цялата година. С подкрепата на Visa и участието на издателство „Просвета“ бяха разработени учебник и учебна тетрадка, както и книга за учителя. Всеки един урок има видео вариант, който да може да се гледа на популярния сайт за самообучение ucha.se.

Отделно от обучението лице в лице, стартирахме кампанията Pocket Science, насочена към самите тийнейджъри. Специализираният сайт www.pocketscience.bg е създаден като онлайн магазин, в който учениците са изправени пред предизвикателството да научат ключови теми за финансите, да тестват знанията си и да печелят различни точки от всеки тест, с които да „купят“ дрехи, брандирани с интересни финансови слогани като FINEance, Savings 4 Life, 0% Interest, Deposit Queen и др. Само за първите няколко дни регистрираните потребители надхвърлиха 1280, направените тестове бяха над 5140, а учениците подписаха над 560 петиции от повече от 330 училища за включване към „Нашите пари“.

Колко нови училища се присъединиха към инициативата? Има ли заявки от нови училища?

Основна роля в проекта за постигането на реални резултати имат учителите. Нужно е самите те да са финансово грамотни, за да могат да преподават подобен материал. Работим директно с училищата, както и с партньорска организация – Академия „Нике“, по тяхното обучение и включване.

В момента тече кампанията по набиране на училища за учебната 2018/2019 година и към момента заявките надхвърлят броя училища от предходната учебна година.

Доколко българските ученици имат познания за финансова грамотност?

Точно това проверихме, когато стартирахме програмата. Осъществихме социологическо проучване с ученици от 9 до 12 клас от гимназии от всички 28 областни градове, включително и няколко по-малки града. Оказа се, че най-разпознаваемата частна финансова институция за мнозинството от българските ученици е заложната къща.

Резултатите първоначално бяха стряскащи – над 60% от анкетираните декларираха слаба запознатост с институции като Сметна палата, Фонд за гарантиране на влоговете, Комисия за финансов надзор, небанковите дружества за кредитиране и т.н. Проучването имаше и практическа част със задачи, от които се видя, че поне една трета от юношите на възраст над 15 г. не умеят да пресмятат процент от дадена сума.

Това, което ни обнадежди бе, че проучването също показва, че децата имат желание да се занимават повече с практически математически задачи и да им се преподават неща, които ще повишат финансовите им познания. Над 80% от тях заявиха, че имат нужда от финансова грамотност в училище. Това бяха доказателствата, че сме на прав път със старта на програмата.

Къде са българските ученици спрямо техните връстници от Европа?

Населението на всяка страна има своите специфики, когато става дума за слабости във финансовата грамотност. В момента усилията ни са насочени към българските ученици и първите резултати са обнадеждаващи.

В следващите години ще следим за постиженията на програмата и редовно ще информираме за нейното развитие, но това, което е най-важно е от най-ранен етап трябва да развиваме уменията на младите хора и да ги стимулираме да постигат повече.

С какви финансови умения трябва да се запознаят българските ученици?

Програмата „Нашите пари“ учи младите хора как да бюджетират и да взимат решения по отношение на финансите си, като обхваща ключови теми като икономика, финансови условия, лични финанси, бюджетиране, кредити и заеми, спестявания и др.

Развиването на житейски умения, между които са и финансовите, е предпоставка за повишаването на качеството на живот, създаването на едно по-щастливо общество, което постига успехи, и изграждането на стабилна икономика и здравословна среда за предприемачество.

Красимира Райчева е мениджър на Visa за България и представлява бизнес интересите на компанията в страната. Нейната роля е да развива продуктите и услугите на Visa сред финансовите институции в страната. Тя управлява отношенията на компанията с банките и с други организации, които предлагат безналични разплащания. Красимира Райчева ръководи въвеждането на иновативните продукти на компанията в България, сред които безконтактни и мобилни разплащания. Тя е и ръководител на кампанията на Visa за повишаване на финансова грамотност в българските училища „Нашите пари“. Райчева работи за компанията от края на 2004 г.

Преди това е ръководила множество проекти на IBM в банковия сектор. Тя има опит и в търговска банка като началник-отдел "Картови разплащания". Красимира Райчева има магистърска степен по електроника от Техническия университет – София, и магистърска степен по Project Management от George Washington University. Завършила е мениджмънт в Henley Management College.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Morgoth

    1 0 Отговор
    Най-важното е да можеш да се оправиш с вземането на заем - там се затъва най-лошо. Предлагам ви следната формула - отивате, питате за условията и вземате план за изплащане. След това сядате с един ексел и по правилата сами правите плана за изплащане. Ако съвпадне с дадения може да вземате. Ако не съвпадне или има скрити добавки или вие не разбирате достатъчно от лихви - и в двата случая не е добре да вземате заем.