Темата с връщането на наборната военна служба в България отново е на дневен ред, а с нея възникват и множество въпроси, които трябва да получат своя отговор. В същото време все още не е утихнал разразилият се шпионски скандал с най-голямата русофилска организация в България и по този повод настоящият ни министър на отбраната Красимир Каракачанов направи доста странно изказване, в което той твърди, че страни, които се водят съюзници на България, също правят опити да ни шпионират. По тези две теми, ние от ФАКТИ разговаряхме с бившия ни министър на отбраната (2014-2017) и лидер на ПП БЗНС г-н Николай Ненчев.
Да се върне ли казармата? От ФАКТИ попитахме бившия министър на отбраната Николай Ненчев - привърженик или противник е той на връщането на наборната военна служба:
''Не бих започнал с това дали съм привърженик или не. Аз бих се съобразил с всички обстоятелства и аргументи свързани с тази идея. На първо място ми се струва, че тя е трудно осъществима, да не кажа невъзможна. На второ място - какъв би бил смисълът от това? Тоест дали ние имаме готовността като държава да финансиране едно подобно начинание, което е и несъразмерно като суми, които трябва да внесем. От една страна ние трябва да създадем условия за тези хора, което означава, че ние нямаме налична база. Трябва да бъдат построени общежития, сгради, където ще се обучават и където ще живеят тези хора, но на мен това ми се струва твърде скъпо'', заяви за ФАКТИ по темата с евентуалното връщане на наборната военна служба в България бившият министър на отбраната Николай Ненчев.
''От друга страна има и известен конституционен проблем. Конституцията посочва, че всички български граждани са равни. Тоест, ако ние влезем в тази хипотеза, би трябвало да призовем и българските момичета, освен момчетата. В противен случай - влизаме в противоречие с Конституцията. Тези хора, тъй като ще бъдат ангажирани, държавата трябва и да им плаща, защото то няма как да се случи по друг начин в рамките на Европейския съюз. Това означава допълнителни средства'', продължи той с излагането на експертното си мнение.
''По времето, когато бях министър на отбраната, помолих да ми направят една професионална експертиза, а тя сочи, че поне шест месеца са необходими за един войник да бъде подготвен. Поне шест месеца. Тоест казармата няма как да бъде по-малко от този период'', каза Николай Ненчев.
''Ефективността не ми се струва, че ще бъде кой знае колко голяма. Хора, които нямат абсолютно никаква подготовка и представа, а сред тях вероятно и ще има много такива, които просто нямат желание и вътрешното убеждение да правят това. Това не е за подценяване. Аз съм бил в казарма и зная как е. Там имаше хора, които са абсолютно непригодни. Какво правим с тях? Те ще бъдат в една голяма тежест, стават жертва и в един момент може да се окаже, че тези хора са осакатени от тази инициатива'', заяви още бившият ни министър на отбраната (2014-2017).
''Има нещо много важно, то е свързано с т.нар. демографска криза, ние имаме много сериозен проблем свързан с младите хора. Нека подсетя и за нещо друго. Какво се случва с тези български граждани, които са с двойно гражданство, живеят извън пределите на страната, но ние вярваме, че един ден тези хора ще се върнат и ще бъдат полезни. Аз много силно вярвам в това. В момент, в който България има необходимия потенциал, по-силно доверие в институциите, а това време не е далеч, тези хора планират, те имат добри чувства към държавата. В същия момент си представете, че този закон бъде приет, ние тези хора незабавно трябва да ги призовем, защото те са български граждани. Да дойдат и да отбият военната си служба. Тоест ние ще прекъснем връзката, тъй като съм убеден, от чисто прагматична гледна точка, че една голяма част от тези хора ще се откажат веднага от българското си гражданство, за да могат да избегнат тази служба. Съгласете се с мен, че не би следвало дори да го подлагаме на съмнение. Представете си, че един български младеж с двойно гражданство, живеещ в САЩ или Европа, решава например да дойде да види баба си в България. Ние трябва да го задържим на границата и да го пратим в казарма, ако той е бил призован.
Другата опция - какво правим с тези български младежи, които завършват, имат отличен успех и са с много голяма перспектива в сферата на образованието. Дали тези хора просто няма да решат да заминат някъде и въобще да не се върнат? Да търсят друга алтернатива, тоест да търсят друг тип гражданство въз основа на качествата, които имат, за да сложат кръст на възможността един ден да бъдат част от нашето общество. Това е още един съществен момент. Аз винаги съм бил привърженик на това, че ако държавата ще хвърля толкова ресурси, а те са наистина огромни ресурси, дали не е по-добре ние да направим още една бригада ''Специални сили''? Хора, които са силно мотивирани, с по-високи заплати, с по-големи отговорности, с по-продължително обучение. Сега се казва ''няма хора''. Нека не забравяме, че съвременните армии са високотехнологични. Ние вече говорим за друг тип отношение към техника, към приоритети и като че ли това няма да ни донесе, дълбоко съм убеден, споделям моите тези, няма да ни донесе кой знае каква перспектива, да не кажа точно обраното'', аргументира се Николай Ненчев.
Основният мотив на настоящия министър на отбраната Красимир Каракачанов за връщането на наборната военна служба е желанието му българските момчета да станат мъже:
''Казармата няма да ги направи мъже, ако родителите не са успели. Как разчитате, че там тези хора в един момент ще се превърнат в супер мъже? Да обърнем внимание и на един друг детайл. Не ви ли се струва странно, че към днешна дата ние имаме недостиг на офицери? Аз няма да кажа колко са, макар и да знам, но министърът мисля, че на няколко места спомена. Това е драстична бройка, огромна бройка. Кажете ми, ако ние сега имаме липса на офицерски състав, кой ще обучава тези войници? Откъде ще ги вземем? За един офицер са необходими 4-5 години'', отбеляза лидерът на БЗНС Николай Ненчев.
Относно изявлението на министър Красимир Каракачанов, че и наши съюзници правят опити да ни шпионират:
''Първо - във времето, в което аз бях министър, не съм разполагал с такава информация. Ние сме длъжни да обменяме информация, хайде да бъдем съвсем откровени. Какво има да крием? Ние сме част от един съюз наречен НАТО. Ние сме длъжни с нашите съюзници да споделяме. Ако има информация, че нашите съюзници се опитват чрез шпионаж или чрез друг тип дейност да анализират нашите служби и това, което правим - това пък е супер опасно и значи, че нямат доверие към нас. Нещо, което съм казвал хиляди пъти и нещо, което съм изпитал на собствен гръб. Аз няма да забравя първия път, когато стъпих в НАТО, питаха ме в прав текст, заради миналото и вероятно заради минали действия на колеги: ''Дали имам намерение да спазвам ангажиментите на България към НАТО''? Това би трябвало да ви направи силно впечатление. Тоест, ако пък има такова нещо, ние сме в много деликатна позиция. Доверието от страна на нашите партньори и съюзници е стигнало в точка, която е близка до замръзване. Това ме притеснява много сериозно. Твърде странно ми е, защото цялата тази информация, която ние събираме от свои източници, ние я споделяме с тях и те споделят информация, която са придобили по линия на техните разузнавателни служби. Това е принцип. В противен случай, ако ние започнем индивидуално, въпреки ангажиментите, които сме поели, да правим солови акции, това е твърде опасно за националната ни сигурност'', коментира Николай Ненчев и този казус.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 EL pepi
11:03 21.09.2019
2 5478
Какво разбира този от военно дело?
Доколкото си спомням беше земеделец уж, а дали и от това вдява?
11:03 21.09.2019
3 Хаджи хаджи Българин
11:03 21.09.2019
4 4898
Там навремето влизаха келеши, а излизаха мъже, а сега какво само гейтаци и наркоманчета, които са неспособни и връзките на обувките да си вържат.
Коментиран от #6, #7
11:05 21.09.2019
5 БУКЕТА
11:14 21.09.2019
6 147
До коментар #4 от "4898":
Ти ли ще ги храниш, ще плащаш ли за оборудване, за консумативи, въобще имаш ли пари ??? Аз в казармата влезнах мъж, и излязох домакиня. За една година съм стрелял един път, а през останалото време миене, бърсане и триене, и това ако е казарма, аз съм ракетаКоментиран от #38
11:14 21.09.2019
7 8997
До коментар #4 от "4898":
Да се върне корекома, ученическите бригади и пионерските лагери.П.П. на времето като служих в поделение 22220 ( Сливен) само двама се самоубиха и един бе убит по време на наряд. Келешите си останаха келеши през цялата казарма.
11:18 21.09.2019
8 Минчо простия
Коментиран от #19
11:35 21.09.2019
9 Андрей Найденов
Коментиран от #15, #42
11:40 21.09.2019
10 Минчо простия
11:41 21.09.2019
11 За тези
Коментиран от #72
11:44 21.09.2019
12 Is 200
11:47 21.09.2019
13 Офицер от резерва
Само стрелбите липсват, ама то когато бях войник, стреляхме по веднъж в годината. А когато ходех запас във Враца изобщо не стреляхме, а ходехме да берем грозде в село Нивянин и изливахме бетон в село Лиляче.
Подозирам, че идеята е същата - трябват на бизнеса безплатни хамали!!!
11:50 21.09.2019
14 pantata
11:53 21.09.2019
15 9-та танкова 9-ти мотострелкови
До коментар #9 от "Андрей Найденов":
Армията обаче, трябва да е със съвремена техника, за да е боеспособна. Старата се потдържа, но това не е достатъчно.11:55 21.09.2019
16 Красо
12:00 21.09.2019
17 Ефрейтор
12:02 21.09.2019
18 Катастрофа
12:18 21.09.2019
19 Андрей Найденов
До коментар #8 от "Минчо простия":
Приятел в много лошо време си отбивал военната си служба,точно по това време всичко в държавата беше в разпад, всеки гледаше само парите и какво може да открадне,морала,човешките и семейните ценности бяха на заден план.Във БГ армията попадаха всякакви мижитурки за да им тече трудов стаж и да взимат заплата.Ако беше служил през 70-80 години и не една а две години по друг начин щеше да мислиш.Тогава България наистина имаше армия и бяхме горди и със самочувствие а не като сега БЕЗДУШНИЦИ.И друго да ти кажа,за цялата ни история още от Аспарух та до наши дни нямаме нито едно пленено бойно знаме по време на битка от чужда армия!Коментиран от #53
12:23 21.09.2019
20 месара
Коментиран от #68
12:27 21.09.2019
21 Студент
Коментиран от #22, #32, #33, #36, #48
12:30 21.09.2019
22 Никой
До коментар #21 от "Студент":
Напълно съм съгласен. Да налеят тези милиони в образованието, не във войната. Казармата създава точно обратното - хора подчиняващи се на заповеди, слаби душички които чакат някой да им казва отгоре, за да се чувстват, че правят нещо смислено. Светът се движи напред, трябва разум и интелект, не копане с мотики и разглобяване на калашници.Коментиран от #77
12:41 21.09.2019
23 Бай Джамил
13:08 21.09.2019
24 Управленската шайка иска
13:12 21.09.2019
25 Аз съм ЗА
13:41 21.09.2019
26 vasik atanasova
13:42 21.09.2019
27 1488
13:47 21.09.2019
28 ultra
Коментиран от #37
13:58 21.09.2019
29 Умно село
Няма нищо лошо да се върне казалмата , но казармените сгради отдавня ги няма.
Ако построят нещо на ЖЪЛТИТЕ ПАВЕТА СТАВА.
От тия безделници само празен мохабет , като говорят мухи лай***ки летят наоколо им.
Господ го прави,
дявол се слави.
****
Да напълни джоба,
а напълни гроба.
Р. Ралин
14:13 21.09.2019
30 гост
Щъкащи тийнейджъри с клашник са просто едно пушено месо за една съвременна професионална армия ако ще и милион да са.
С парите за тая глупост(ако не ги крадат де) може да се купи техника и да се платят заплати на на хора на които това им е професията.
Коментиран от #46, #57, #58
14:20 21.09.2019
31 Този този този
14:22 21.09.2019
32 Минчо простия
До коментар #21 от "Студент":
Спорет мен ти оште не си грамотен14:23 21.09.2019
33 Яверт
До коментар #21 от "Студент":
Като ви знам какви студенти сте сега. Със манталитет и изказ на каруцари от факултет. За образованието ви дори не ми се говори.Коментиран от #40
14:36 21.09.2019
34 булгари
14:42 21.09.2019
35 Д р Петров
14:43 21.09.2019
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Ало
До коментар #28 от "ultra":
Това че е бил министър не го прави експерте да му се търси мнението.по неадекватен министър на отбраната в новата ми история сме нямали.като човек може и да е свестенКоментиран от #43, #44
14:47 21.09.2019
38 ак762
До коментар #6 от "147":
Май къвто си излязъл,такъв си влязъл,кво се сърдиш и малко ти е била година15:06 21.09.2019
39 Бат Мишо
15:16 21.09.2019
40 Студент
До коментар #33 от "Яверт":
нафталинените изчадия са виновни родиха ни с юзди после ги свалиха сега пак искат да ни ги слагат знаете ли въобще какво искате по вашия образец съм се учил нафталина промива мозъци поколенията дето продадохте държавата нас младите се опитвате да ни изкарате виновни. Сбогом за винаги.....Коментиран от #49, #69, #70
15:17 21.09.2019
41 Студент
До коментар #36 от "Сульо":
Само импотентни надишали се с нафталин се чудят в чий задник да си пъхнат носа ае бегайКоментиран от #51
15:19 21.09.2019
42 Хайделбергският
До коментар #9 от "Андрей Найденов":
....вярна, а и проверена през вековете!!!Това, което срамежливо се пропуска из постовете тук, е че казармата (дори и най-кофти службата) изгражда характери, но беше много дълга - 2 години са много....плюс 3 месеца задръжка, е това вече не се издържаше
Та около 9мес до 1 година е ок, ще влее / излее малко акъл в главите на младите, научават се на житейски неща и една от важните житейски ценности - да знаеш, че да даваш нещо към обществото и родината
15:25 21.09.2019
43 Хайделбергският
До коментар #37 от "Ало":
...тоя не беше в час и така и не влезна15:27 21.09.2019
44 Хайделбергският
До коментар #37 от "Ало":
...но пък се вози на такси МИГ2915:28 21.09.2019
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Хайделбергският
До коментар #30 от "гост":
Прав си...на глобално ниво е така, ама пак помисли - къде са тия машини и професионалисти в нашата армия...искаха малкка армия от професионални войници, за да сити, мотивирани и професионалисти, сега имаме само малка армия15:34 21.09.2019
47 Баща който е патил
15:45 21.09.2019
48 Сам си се унижил,
До коментар #21 от "Студент":
а както не спираш да се друсаш скоро и ще се унищожиш.16:12 21.09.2019
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Лепилар,
До коментар #41 от "Студент":
скрии се някъде и не реви, ти ставаш само за трудовата повинност, в бойната армия ще си безполезен, там не е за мъркалници, наркозависими и женчовци.Коментиран от #55
16:22 21.09.2019
52 2pak
16:33 21.09.2019
53 Знаеш ли че
До коментар #19 от "Андрей Найденов":
Не са влизали в бой с бойно знаме ,затова няма пленено.Коментиран от #64
16:45 21.09.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Студент
До коментар #51 от "Лепилар,":
ко туй ,,трудова повинност,, бе чичко? тия банални категоризации от епохата на нафталина не важат вече. и какво ме насочваш към коя войска да ида като рекох че си имам по-важна работа от тая някой дъртанян да ми губи времето за да си почеше нарцисизма. разполагат се с човешкия живот както им скимне фашистка паплач18:11 21.09.2019
56 каунь
20:16 21.09.2019
57 Яверт
До коментар #30 от "гост":
Не от всяка пръчка става калем. Затова трябва казарма. Да се види от кого става войник и тогава да му се предложи професионална кариера. Ние сме държава с малко население и затова е трудно на доброволен принцип да се съберат достатъчно професионалисти.20:36 21.09.2019
58 Яверт
До коментар #30 от "гост":
Видно е още че в локална война техниката е недостатъчна. Все още е нужно да има истински войници. За мащабна война шансовете са ни нулеви. А в момента с армията която имаме и за локална война нямаме шанс. Докато за първият вариант никога няма да можем да го финансираме то вторият вариант е осъществим. Дадохме милиарди за самолети които са обречени на провал при истинска война срещу предполагаемите ни противници. С тези пари можеше да се направи сносна армия та и за ПВО щеше да остане.21:03 21.09.2019
59 simo
21:20 21.09.2019
60 Jrj
21:21 21.09.2019
61 Шаран БГ
06:00 22.09.2019
62 7777
Всичките му останали доводи са напълно обективни. Каракачанов продължава с популизма жалко, че още има хора които му се връзват.
Коментиран от #63
08:03 22.09.2019
63 Яверт
До коментар #62 от "7777":
Като чета коментарите ми стана ясно че най-глупава та държава в Европа е Швейцария. Имат наборна служба и не членуват в Нато и са с население малко повече от нашето.09:15 22.09.2019
64 Защо не
До коментар #53 от "Знаеш ли че":
прочетеш за боевете при Стара Загора и да отидеш във НВИмузей.Иначе коментар 19 е направил грешка--статистиката е за най-новата ни история.09:57 22.09.2019
65 2пак
10:27 22.09.2019
66 2пак
смешно
Коментиран от #67
10:31 22.09.2019
67 Това
До коментар #66 от "2пак":
беше песен на група НЛО по време на най-върлата"демокрация" във България когато еталоните за успех бяха борческите групировки и чалгата. По същото време стартира съсипва ето на армията и образованието. Вихрише се и "масовата приватизация" която краде и в момента милиарди от България.10:45 22.09.2019
68 Тапата
До коментар #20 от "месара":
Армия ли ще правим, или трудово- възпитателен лагер?10:53 22.09.2019
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Да прав си
До коментар #40 от "Студент":
Майка ти и баща ти са виновни че си меркантилен родоотстъпник с ниска култура. Жалко за България с чеда като вас. Едно време студентите бяха първите които организирано възроптаха срещу статуквото. Сега се криете в миши дупки и за пари предават род и родина.11:25 22.09.2019
71 Ми не разбрах
12:13 22.09.2019
72 Ми не разбрах
До коментар #11 от "За тези":
дали господина знае че всичко за което говори беше повода да се премахне наборната служба. След толкова години резултатът е видим-няма армия.12:16 22.09.2019
73 Патриот
С тия начални 700 или 800лв дет ги дават(по чути приказки) има да се правят на клоуни и да чакат да има армия.
13:10 22.09.2019
74 Северозапад
16:41 22.09.2019
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Харалампи
15:22 23.09.2019
77 Някой?
До коментар #22 от "Никой":
Ако излезем от идилията на красотата, интелекта и свободата винаги ще се намерят едни лошковци, които не ни мислят доброто. От Втората световна война не сме участвали във военен конфликт, но историята показва че това не е даденост. Наборната, войска не може да се сравнява със професионалната, но ние можем да поддържаме малка професионална армия и затова всеки гражданин мъж или жена, трябва да може да носи пушка. Военната дисциплина е много важна във военно време! Дали щяхме да съществуваме като държава ако предците ни мислеха като вас?10:11 25.09.2019
78 Аззз
03:22 18.04.2020