Сивата икономика сред учениците

Сивата икономика сред учениците

Публикувана: 9 Юни, 2013 08:31
1 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1651
ШРИФТ ПЕЧАТ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В социологическата наука различни автори са развивали тезата, че една от основните потребности на индивида е чувството за принадлежност към дадена група/общност (семейно-родова, приятелска, научна, професионална и т.н.). Да се чувстваш приобщен, въвлечен в лоното на „цялото” е първична необходимост, потребност, задоволяването на която води задоволяването и на друга такава, а именно на това да се чувстваш полезен, намирайки точно твоето място в системата.  Несъзнателното разпределение на ролите е процес със състезателен характер, доколкото всеки участник се опитва да получи именно онази роля, от която ще изведе максимален позитив за себе си, която е по-високопоставена в йерархичната подредба.

Тази потребност се заражда у човек още в ранна детска възраст, като се развива и комплицира в рамките на целия му житейски път. Макар и неосъзнато, желанието да бъдеш базисен структурен елемент на дадена системност е водещо, обусловяващо мотивите за конкретни действия при всеки социален актьор без значение от неговия пол, националност или възраст.

Когато говорим за подрастващите поколения и за техните стремежи за задоволяване именно на тази потребност, ние се сблъскваме с цяла редица проблематични области. Такива например са занижената възраст за начало на воденето на полов живот. Не само в България, а и в цяла Европа, че дори и в световен мащаб, това явление набира скорост. Ако приемем ,че до към 2000г. тази възраст и за двата пола средно е била 17г., то сега 13 години по-късно, тя вероятно е в интервала 14-16г. Разбира се, разликата не е фрапираща, но под внимание трябва да бъдат взети и всички екстремални стойности на този признак (като изключим фактори като различни инциденти (блудството с деца), ситуационните фактори при малцинствените групи (за България това е ромската общност) и т.н.).  Това своеобразно занижаване разкрива по-сериозният проблем ,а именно  стремежът към признание. Редица проучвания (някои от които неофициални) доказват,че играещ ролята на водещ мотив е чуждото мнение и оценка на персоналните действия – това да ги харесват връстниците им, да могат по-лесно да се социализират и интегрират в конкретна групичка (напр. тази на „готините” в училището).

По абсолютно същия начин стои и въпросът с употребата на алкохолни напитки и опиатни вещества (наркотици). Последните обаче като допълнителен, извеждат и мотива за бягството – опит за справяне с тежки ситуации, неразбиране от страна на околните, желание за откъсване от реалността.

Всички тези проблеми произлизат основно от една общочовешка потребност, която обаче при децата има различни проявления и форми, които често са с деструктивен характер.  Това, на което ще наблегна обаче е една нова тенденция, непозната до момента.

След последното поскъпване на цигарите у нас, голям процент от пушачите преминаха на схемата сами да си свиват тютюна. По този начин това удоволствие излиза далеч по-икономично. След закона за забрана на тютюнопушенето на обществени места и предхождащият го за забрана за продажба на алкохол и цигари на непълнолетни се очакваше именно броят на пушачите от тази група от населението (непълнолетните) драстично да намалее.

В действителност обаче това се оказа предпоставка за появата на поредно модно течение сред подрастващите, които по иновативен начин решиха още от малки да развиват своя бизнес нюх. За жалост това се осъществява в сферата на сивата икономика. Доста бързо се разпространява следната схема за припечелване на допълнителни пари за джобни:

Групички от по трима-четирима се кооперират, обединявайки малък паричен ресурс под формата на капиталовложение, скромна инвестиция за закупуване на машинка за пълнене на цигари,готови цигари за пълнене и евтин тютюн. Производството на самите цигари (пълненето им) се минава под наименованието „домашно”, доколкото всеки един от екипа произвежда определено количество цигари вкъщи. В следствие на това новопроизведеният продукт излиза на пазара – приятелския кръг и съучениците. Разменната търговия се осъществява предимно през учебно време. Цигарите се продават на бройка като производителите предварително запознават клиентите си, че това са „маркови вносни” цигари. Печалбата се дели поравно между съдружниците.
Този нов по рода си феномен разкрива няколко важни момента:
1. Нови начини („средства”) за задоволяване на първичната потребност от  интегриране, приобщаване към цялото. Търговците печелят освен паричен ресурс и властов такъв. От социологическа гледна точка още Маркс е казал, че власт имат тези,които имат права на собственост върху производствените ресурси.  Освен това се наблюдава и известна доза „слава”, „известност” – дилърите на „марковите вносни” цигари стават все по-търсени и интересни в очите на своите връстници.

2.  Разкрива се зараждащият се у малчуганите иновационен бизнес нюх. Още от ранна детска възраст те са отворени към нови идеи за трупане на печалба. Следвайки примера на нашата държава, те избират лесния път – сивия! Научавайки от рано,че „няма безплатен обяд”, умишлено избягват развитието на дистрибуторски мрежи („работят” сами за себе си) и залагат само на добрата реклама – от уста на уста.

 

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.