Last news in Fakti

12 Октомври, 2022 11:23 3 393 23

Моята кола е моята крепост

  • катастрофа-
  • войната по пътищата-
  • кола-
  • автомобил-
  • крепост-
  • пътища

Няма ден, в който медиите да не ни посрещнат с някакъв пътнотранспортен ужас

Моята кола е моята крепост - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вече няма ден, в който медиите да не ни посрещнат с някакъв пътнотранспортен ужас. Пияни и дрогирани младежи помитат нищо неподозиращи пешеходци, вбесени шофьори се млатят и дори убиват по различни поводи, полицаи не санкционират, а ескортират нарушителите, а понякога и сами се дрогират и мачкат хора. И всеки път протести на близките, всеки път разочарование от правосъдието. Сякаш цялата драма на българската държава е съсредоточена в този сектор: лоши пътища, калпави закони, подкупни институции. Президентът изказа странната мисъл, че катастрофите били заради липса на патриотично възпитание, очакваме други политици да обвинят кемтрейлс.

Моята амбиция е по-скромна. Автомобилът е особено място: приватизирано публично пространство, което ви позволява да се движите без да напускате дома си. Пеете, пушите, качвате или сваляте когото решите. Пред стъклото му, пише Жан Бодрияр, светът преминава като на телевизионен екран, сякаш далеч от вас. Замислете се за ужасните псувни, които сте склонни да изречете вътре в купето и които едва ли биха повторили при нормална среща лице в лице с когото и да било. По същия начин ругаем телевизионните новини вкъщи от дивана, днес вече и писмено, в социалните мрежи. В нашата автомобилна крепост сме анонимни и в този смисъл склонни към безотговорност.

Автомобилът дава усещане за сила

От повече от век автомобилът е в центъра на потребителското общество като задължителен атрибут на средната класа. В комунистическия лагер този процес беше затруднен от държавната икономика на дефицита: в страни като България се чакаше с години за Москвича, под който после трябва да лежиш с гаечния ключ, а в Албания и Северна Корея частни превозни средства въобще бяха забранени. Забраната винаги усилва желанието и то се отприщи с пълна сила след падането на режима: докато в посока запад пътуваха кандидат-емигранти, в посока изток прииждаха потоци от автомобили втора ръка, които задръстваха непригодените за тях градове. До днес признак за върховен социален успех е да си купиш лъснато БМВ и да го паркираш в калта пред панелния блок.

Автомобилът дава усещане за сила. Сядаш в джипа и изведнъж се сдобиваш с 600 конски сили - кой може да ти се опре? Ако е минувач, ще побегне уплашен по пешеходната пътека, ако е полицай, ще помисли преди да те глоби. Наистина повечето шофьори се научиха, че истинската сила е в това да дадеш път на пешака, но това беше след дълго и упорито глобяване. Затова пък внезапно забогателите и сдобилите се с със стотици конски сили си намериха нова сцена за изява в социалните мрежи, където да обезсмъртяват гонките си, карането обратно на движението, дори шамарите, които раздават на онези, които им правят забележки. Защо не ги санкционират властите, се питаме всички. Със сигурност законите са лоши, не се конфискуват автомобили, няма достатъчно камери, не работи вътрешният контрол в полицията, няма прокуратура и тъй нататък. Към това бих добавил един психологически момент: полицаят се възхищава на мъжествения авто-джигит, мечтае за джипа му не само защото чака подкуп, а защото този персонаж се е превърнал в модел на бързия посткомунистически успех.

Когато беззаконието вбесява

Но ще сбъркаме, ако търсим обяснение за пътно-транспортното безумие само в разглезените богаташи. Работата е там, че чрез автомобила ние всекидневно се сблъскваме с липсата на ред в държавата, ей тъй, както си седим в автомобилната си крепост. Отново до болка познатата дупка, отново кръстовището, на което няма кой да сложи секционен светофар, отново някой паркирал пред гаража ти. И на всичкото отгоре някой се задава срещу теб по еднопосочната улица. В безсилието си решаваш да вземеш правосъдието в свои ръце и отказваш да помръднеш на живот и смърт, защото си в правото си. За разлика от телевизионния екран, където беззаконието също толкова те вбесява, тук реалността все пак е доста по-близо и става възможно насрещният шофьор да излезе със запретнати ръкави, решен и той да отстоява докрай някакво свое убеждение (знакът "затворено" днес кой знае защо го няма, някой разкопава съседната отворена улица и това е единственият обход). Защо да не поговорите човешки, да се разберете? Дали заради това, че всеки се е укрепил в автомобилната си крепост и чака някакъв вездесъщ регулировчик, който да въздаде справедливост?

Впрочем забележете колко често автомобилът се превръща в действащо лице на граждански акции. Навремето най-мощният социален протест беше железопътната стачка, когато хиляди работници се организираха, за да парализират държавата, събираха се на митинги, слушаха речи. От времето на прехода насам често виждаме таксита, които блокират централни площади, колони от бибипкащи автомобили с развети знамена и плакати. Поводът обикновено не е трайно гражданско искане, някаква визия за по-добър свят. Най-често става дума за ситуационно раздразнение - някого нападнали, министърът казал нещо. Тъй да се каже - тълпа от индивиди, изолирани в своите крепости, която впрочем се разпръсква точно толкова бързо, колкото се е и събрала.

Автор: Ивайло Дичев


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    15 6 Отговор
    Това го правят тенденциозно, щото ГРОБ е лапнал някоя обществена поръчка за 3 нлб алкозамока. Иначе на никой не му пука, колко гинете по пътищата. Неслучайно по едно време имахте повече умрели при катастрофи, отколкото загинали цивилни в Сирийската война на годишна база.

    Коментиран от #4

  • 2 Кирчо

    4 6 Отговор
    Няма никой над закона! Зелен сертификат и в колата вече.
  • 3 Краси Марков

    11 2 Отговор
    ДОЙЧО ВЕЛЕ
  • 4 Краси Марков

    8 11 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    Загиналите при катстрофи в България на човек от населението не са повече отколкото в която и да е европейска страна.
    Вие откъде сте господине и как е при вас?

    Коментиран от #8

  • 5 сила

    13 5 Отговор
    прости и нагли същества , предимно бедни , но правещи се на богати и вървежни , когато се качат в некъв независимо от цената таралясник се получава нещо страшно.....и смъртоностно
  • 6 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    9 5 Отговор
    комплексари нагли си остават такива
  • 7 ФЕЙК

    15 4 Отговор
    Закон за движението по пътищата и Правилник за прилагане на закона за движение по пътищата:
    Преходни и заключителни разпоредби:
    ТОЗИ ЗАКОН НЕ СЕ ОТНАСЯ ЗА:
    1. Всичките водачи на ЖИПКИ.
    2. Всички водачи на дръгнели от премиум моделите на БМВ, АУДИ, Мерцедес и най- вече ГУЛФ.
    3. Всички мотористи.
    4. Всички каруцари, велосипедисти, тротинеткаджии и скейбордисти. Те могат да карат и в насрещното.
    5. Всички дрогирани, пияни и без свидетелство за управление на МПС.
    6. Всички носители на почетното звание "КЕЛЕШ НА ПЪТЯ".
    7. АМИ ТО ДРУГИ НЕ ОСТАНАХА?

    Коментиран от #9, #13, #17

  • 8 Краси Марков

    6 6 Отговор

    До коментар #4 от "Краси Марков":

    ФАКТ е, че Загиналите при катстрофи в България на човек от населението не са повече отколкото в която и да е европейска страна.
    Това е статисктика. Чудно ми е как може да се гласува против ОФИЦИАЛЕН статистически факт, при това от небългарски източници (ако не вярвате на българската статистика)!
  • 9 Българка

    5 2 Отговор

    До коментар #7 от "ФЕЙК":

    Много си прав! Евала за коментара.
  • 10 Макробиолог

    4 1 Отговор
    Тоя феномен се среща на всякъде по света,кротка домакиня зад волана да се превърне в агресор.Има и разлика--в маркировка,знаци,сигнализация,състояние на пътя,безкомпромисно полиция,закони и прилагането им.
  • 11 Българка

    14 0 Отговор
    Пресен пример от сутринта. Излизам от пресечка със знак Стоп пред мен. Излизам на улица с две платна. Спрях, погледнах на ляво,няма коли , дадох десен мигач и тръгнах и хоп изненада, насреща ми юнак със стар Мерцедес , с много над 50. Юнака решил да изпревари цялата колона, без да зачита знак "Забранено изпреварване", без да зачита непрекъсната линия, но за сметка на това, достатъчно вулгарен да крещи глупости. Наистина съжалих, че вместо с Поло не съм с някой по-голям камион.

    Коментиран от #15, #23

  • 12 DW=Скрита глобалистка пропаганда

    4 2 Отговор
    Искат да ви откажат от колите.
  • 13 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    1 3 Отговор

    До коментар #7 от "ФЕЙК":

    ЛОГИЧНО
  • 14 Ами

    5 1 Отговор
    Всичко това е известно! Авторът няма ли да предложи нещо за излизане от бъркотията в нашата държава!?
  • 15 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    1 2 Отговор

    До коментар #11 от "Българка":

    колега тоя с МЕРЦЕДЕЦА да не е бил ЙОСКО ФОРДА
  • 16 Бай ганю

    6 1 Отговор
    Навсякъде по света се избиват с огнестрелни оръжия,а ние тук с четириколесни оръжия!!!
  • 17 васик атанасова

    2 2 Отговор

    До коментар #7 от "ФЕЙК":

    а ти от кои си аджаба а ?
  • 18 Васил

    4 2 Отговор
    И после викат че не караме със запалени фарове през деня а причините са други!
  • 19 ха сега де!

    4 2 Отговор
    " Пияни и дрогирани младежи помитат нищо неподозиращи пешеходци... "

    И полицаи, и полицаи!
  • 20 Матей преображенски

    3 1 Отговор
    М-да,всичко това е в резултат от разслоението на обществото,от нивелирано се превърна в кастово,макар и необявено,и все пак по неписания закон на имотното състояние.За разрешаване на посочените проблеми предлагам да се въведат 5 или 10 категории или касти и всеки гражданин да има атестат за принадлежност към дадена каста.В резултат от това ще се отчисляват промили за данъци,глоби,застраховки,такси,ще се определят хуманитарни помощи,защото сме си бедстваща страна.Защо мислите преди доста години ,когато се решаваше как да се облагат МПС-тата,се спряха на обема на двигателя,а не на пазарната стойност на МПС-то,защото разликата в обема на БМВ И Москвич не е голяма,и за да плащат милионерите по-малко,а работягите --много.Глобите също са еднакви и за просяка и за милиардера,създават се условия за тотален произвол на богаташите над париите,в един момент ще вземят да ги избиват по улиците като таракани,и ще си плащат на глава,отстрелян вреден добитък,това ли искате да стане!?

    Коментиран от #22

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Лаврентий Берия

    2 0 Отговор

    До коментар #20 от "Матей преображенски":

    МПС-тата пич се облагат според конските сили. Обема тук няма общо! От друга страна, ако пък е пазарната стойност ще активираш андрешковщината. Що да си купя нов и чист екологично автомобил, като мога да си карам дъртата бангия дето пуши и маже но по Шваке е почти без пари? В България и сега е така. За кастите, няма да споря. И без това все повече приличаме на индийски сериал, що да не го докараме съвсем!
  • 23 сноу

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Българка":

    Е...щом на лентите казваш платна ,то е същото като жанго с бмв-то, дето се преустроил в лентата за дясно, ама мигач не дал, че това е знак за висша принадлежност..