Вече няма ден, в който медиите да не ни посрещнат с някакъв пътнотранспортен ужас. Пияни и дрогирани младежи помитат нищо неподозиращи пешеходци, вбесени шофьори се млатят и дори убиват по различни поводи, полицаи не санкционират, а ескортират нарушителите, а понякога и сами се дрогират и мачкат хора. И всеки път протести на близките, всеки път разочарование от правосъдието. Сякаш цялата драма на българската държава е съсредоточена в този сектор: лоши пътища, калпави закони, подкупни институции. Президентът изказа странната мисъл, че катастрофите били заради липса на патриотично възпитание, очакваме други политици да обвинят кемтрейлс.
Моята амбиция е по-скромна. Автомобилът е особено място: приватизирано публично пространство, което ви позволява да се движите без да напускате дома си. Пеете, пушите, качвате или сваляте когото решите. Пред стъклото му, пише Жан Бодрияр, светът преминава като на телевизионен екран, сякаш далеч от вас. Замислете се за ужасните псувни, които сте склонни да изречете вътре в купето и които едва ли биха повторили при нормална среща лице в лице с когото и да било. По същия начин ругаем телевизионните новини вкъщи от дивана, днес вече и писмено, в социалните мрежи. В нашата автомобилна крепост сме анонимни и в този смисъл склонни към безотговорност.
Автомобилът дава усещане за сила
От повече от век автомобилът е в центъра на потребителското общество като задължителен атрибут на средната класа. В комунистическия лагер този процес беше затруднен от държавната икономика на дефицита: в страни като България се чакаше с години за Москвича, под който после трябва да лежиш с гаечния ключ, а в Албания и Северна Корея частни превозни средства въобще бяха забранени. Забраната винаги усилва желанието и то се отприщи с пълна сила след падането на режима: докато в посока запад пътуваха кандидат-емигранти, в посока изток прииждаха потоци от автомобили втора ръка, които задръстваха непригодените за тях градове. До днес признак за върховен социален успех е да си купиш лъснато БМВ и да го паркираш в калта пред панелния блок.
Автомобилът дава усещане за сила. Сядаш в джипа и изведнъж се сдобиваш с 600 конски сили - кой може да ти се опре? Ако е минувач, ще побегне уплашен по пешеходната пътека, ако е полицай, ще помисли преди да те глоби. Наистина повечето шофьори се научиха, че истинската сила е в това да дадеш път на пешака, но това беше след дълго и упорито глобяване. Затова пък внезапно забогателите и сдобилите се с със стотици конски сили си намериха нова сцена за изява в социалните мрежи, където да обезсмъртяват гонките си, карането обратно на движението, дори шамарите, които раздават на онези, които им правят забележки. Защо не ги санкционират властите, се питаме всички. Със сигурност законите са лоши, не се конфискуват автомобили, няма достатъчно камери, не работи вътрешният контрол в полицията, няма прокуратура и тъй нататък. Към това бих добавил един психологически момент: полицаят се възхищава на мъжествения авто-джигит, мечтае за джипа му не само защото чака подкуп, а защото този персонаж се е превърнал в модел на бързия посткомунистически успех.
Когато беззаконието вбесява
Но ще сбъркаме, ако търсим обяснение за пътно-транспортното безумие само в разглезените богаташи. Работата е там, че чрез автомобила ние всекидневно се сблъскваме с липсата на ред в държавата, ей тъй, както си седим в автомобилната си крепост. Отново до болка познатата дупка, отново кръстовището, на което няма кой да сложи секционен светофар, отново някой паркирал пред гаража ти. И на всичкото отгоре някой се задава срещу теб по еднопосочната улица. В безсилието си решаваш да вземеш правосъдието в свои ръце и отказваш да помръднеш на живот и смърт, защото си в правото си. За разлика от телевизионния екран, където беззаконието също толкова те вбесява, тук реалността все пак е доста по-близо и става възможно насрещният шофьор да излезе със запретнати ръкави, решен и той да отстоява докрай някакво свое убеждение (знакът "затворено" днес кой знае защо го няма, някой разкопава съседната отворена улица и това е единственият обход). Защо да не поговорите човешки, да се разберете? Дали заради това, че всеки се е укрепил в автомобилната си крепост и чака някакъв вездесъщ регулировчик, който да въздаде справедливост?
Впрочем забележете колко често автомобилът се превръща в действащо лице на граждански акции. Навремето най-мощният социален протест беше железопътната стачка, когато хиляди работници се организираха, за да парализират държавата, събираха се на митинги, слушаха речи. От времето на прехода насам често виждаме таксита, които блокират централни площади, колони от бибипкащи автомобили с развети знамена и плакати. Поводът обикновено не е трайно гражданско искане, някаква визия за по-добър свят. Най-често става дума за ситуационно раздразнение - някого нападнали, министърът казал нещо. Тъй да се каже - тълпа от индивиди, изолирани в своите крепости, която впрочем се разпръсква точно толкова бързо, колкото се е и събрала.
Автор: Ивайло Дичев
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #4
11:25 12.10.2022
2 Кирчо
11:27 12.10.2022
3 Краси Марков
11:30 12.10.2022
4 Краси Марков
До коментар #1 от "честен ционист":
Загиналите при катстрофи в България на човек от населението не са повече отколкото в която и да е европейска страна.Вие откъде сте господине и как е при вас?
Коментиран от #8
11:33 12.10.2022
5 сила
11:34 12.10.2022
6 ГРАД КОЗЛОДУЙ
11:37 12.10.2022
7 ФЕЙК
Преходни и заключителни разпоредби:
ТОЗИ ЗАКОН НЕ СЕ ОТНАСЯ ЗА:
1. Всичките водачи на ЖИПКИ.
2. Всички водачи на дръгнели от премиум моделите на БМВ, АУДИ, Мерцедес и най- вече ГУЛФ.
3. Всички мотористи.
4. Всички каруцари, велосипедисти, тротинеткаджии и скейбордисти. Те могат да карат и в насрещното.
5. Всички дрогирани, пияни и без свидетелство за управление на МПС.
6. Всички носители на почетното звание "КЕЛЕШ НА ПЪТЯ".
7. АМИ ТО ДРУГИ НЕ ОСТАНАХА?
Коментиран от #9, #13, #17
11:37 12.10.2022
8 Краси Марков
До коментар #4 от "Краси Марков":
ФАКТ е, че Загиналите при катстрофи в България на човек от населението не са повече отколкото в която и да е европейска страна.Това е статисктика. Чудно ми е как може да се гласува против ОФИЦИАЛЕН статистически факт, при това от небългарски източници (ако не вярвате на българската статистика)!
11:50 12.10.2022
9 Българка
До коментар #7 от "ФЕЙК":
Много си прав! Евала за коментара.12:20 12.10.2022
10 Макробиолог
12:23 12.10.2022
11 Българка
Коментиран от #15, #23
12:30 12.10.2022
12 DW=Скрита глобалистка пропаганда
12:38 12.10.2022
13 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #7 от "ФЕЙК":
ЛОГИЧНО12:39 12.10.2022
14 Ами
12:41 12.10.2022
15 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #11 от "Българка":
колега тоя с МЕРЦЕДЕЦА да не е бил ЙОСКО ФОРДА12:42 12.10.2022
16 Бай ганю
12:47 12.10.2022
17 васик атанасова
До коментар #7 от "ФЕЙК":
а ти от кои си аджаба а ?12:56 12.10.2022
18 Васил
13:42 12.10.2022
19 ха сега де!
И полицаи, и полицаи!
13:49 12.10.2022
20 Матей преображенски
Коментиран от #22
16:07 12.10.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Лаврентий Берия
До коментар #20 от "Матей преображенски":
МПС-тата пич се облагат според конските сили. Обема тук няма общо! От друга страна, ако пък е пазарната стойност ще активираш андрешковщината. Що да си купя нов и чист екологично автомобил, като мога да си карам дъртата бангия дето пуши и маже но по Шваке е почти без пари? В България и сега е така. За кастите, няма да споря. И без това все повече приличаме на индийски сериал, що да не го докараме съвсем!11:07 27.10.2022
23 сноу
До коментар #11 от "Българка":
Е...щом на лентите казваш платна ,то е същото като жанго с бмв-то, дето се преустроил в лентата за дясно, ама мигач не дал, че това е знак за висша принадлежност..13:21 23.02.2023