8 Април, 2023 14:26 1 571 15

Фундиране на държавността

  • държава-
  • държавност-
  • утопия-
  • общество

Утопията, като една от своеобразните форми за изява на общественото съзнание, традиционно въплъщава в себе си такива черти като осмисляне на социалния идеал, критика на съществуващия строй, а също опити да бъде предвидено бъдещето общество

Фундиране на държавността - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Не че не виждат решението. Те проблема не виждат.

Гилбърт Кийт Честертън (1874–1936 г.) – английски писател

Още древните гръцки мислители са достигнали до прозрението, че непоклатимата основа на държавата е справедливостта. И пак справедливостта фундира, т. е. заздравява и укрепва основата на държавността. Тази философска сентенция е открита първо в творбите на старогръцкия лирически поет Пиндар (518 – ок. 446 г. пр.н.е.). По-късно в своя основен труд „Държавата“ или „За справедливостта“, състоящ се от 10 книги, древногръцкият философ Платон (427–347 г. пр.н.е), основател на платонизма, обстойно анализира въпроса за справедливостта. Е, в условията на робовладелството, което тогава е било схващано като естествен елемент в социалния конструкт.

В шестата книга на платоновото съчинение е изложена концепцията за идеалната държава. Тъй като подбудата за създаването ѝ е многообразието на материалните нужди на човека и невъзможността той да ги удовлетвори самостоятелно, то е необходимо държавата да бъде защищавана. За тази защита е необходимо да бъде възпитано особено съсловие от стражи. Средствата за тяхното възпитание са гимнастиката, музиката и поезията. Гражданството (свободното!) ще се състои от три съсловия: управници, стражи, земеделци и занаятчии. Според Платон те съответстват на трите части на човешката душа: разумна, афективна и създаваща, при което на тях съответстват три добродетели: мъдрост, мъжество и сдържаност.

Къде вижда Платон изявата на четвъртата добродетел – справедливостта? В изпълнението от страна на всеки гражданин на съответстваща му в тази държава функция.

Има две версии за произхода на понятието „утопия“. Едната е от гръцката дума „ου“ – „не“ и „τοποζ“ – „място“, т. е. място, което го няма; а според другата версия, от „ευ“ – „благо“ и „τοποζ“ – място, т. е. благословена страна, и означава изобразяване на идеалния обществен строй, което обаче е лишено от научно обосноваване. Терминът „утопия“ става нарицателен за обозначаване на различните описания на измислена страна, която е призована да служи като образец на обществен строй, а също в разширен смисъл включва всички съчинения и трактати, съдържащи нереални планове за социални преобразувания.

Тази мечтателна нишка на човешката мисъл не бива прекъсната през нито един от вековете, последвали съществуването на древна Елада, та чак до днес.

Утопията, като една от своеобразните форми за изява на общественото съзнание, традиционно въплъщава в себе си такива черти като осмисляне на социалния идеал, критика на съществуващия строй, а също опити да бъде предвидено бъдещето общество. Първоначално утопията тясно се преплита с легендите на „златния век“ и за „островите на блажените“. В представите на древните жители на Земята, това е периодът, когато хората водели блажен живот, непомрачен от раздори, войни и тежък принудителен труд. Митът за „златния век“ възниква в периода на образуване на класовото общество. С разлагането на първобитнообщинния строй положението на хората рязко се влошава и затова в споменатите на народа предшестващата епоха му се струва като време на безоблачно щастие. Представите за щастлив първоначален период за живот на човечеството съществуват у много народи (вавилонския и библейските митове за живот на хората в райската градина и за изгонването им оттам, аналогични митове в Иран, Индия и др.).

В някои митове щастливият живот бил в представите на хората като отделен от обитаващите класово общество не посредством времето, а пространството. В този случай възниквали митове за „острови на блаженство“, намиращи се някъде „на края на Земята“, зад непроходими планини или непреодолим океан. Представите на древните гърци за „златния век“ подробно са отразени в поелият на Хесиод „Труд и дни“. Според Хесиод „златният век“ бил създаден, когато върху небето властва все още Кронос, откъдето произлиза израза „живот при Кронос“, означаващ „щастливо време“. Хората тогава не познавали нито мъка, нито житейски тежести, нито старост. Те умирали като че ли заспивали. Земята сама давала обилен урожай, хората владеели многочислени стада и се трудели само толкова, колкото искали. Хората от това поколение след смъртта им се превръщали в добри духове.

За утопични общества е писано в „Градът на Слънцето“ на Томазо Кампанела (1568–1639 г.). „Новата Атлантида“ на английския философ Франсис Бейкън (1561–1626 г.), „История на севарамбите“ на Д. Верас и т. н. През ХVІІ и ХVІІІ в. получават разпространение също така и различни трактати и утопични проекти за социални и политически реформи. От средата на ХІХ в. утопията все повече се превръща в специфичен жанр на полемичната литература, посветена на проблема за моралния идеал и моралните ценности.

Но както е заключил френският писател и авиатор Антоан дьо Сент-Екзюпери (1900–1944 г.): „Задачата ти не е да предвидиш бъдещето, а да му помогнеш да се появи“. Много утопични съчинения предлагат решение на отделни проблеми: трактатите за „вечния мир“ (Еразъм Ротердамски, Е. Крюсе, Ш. Сен-Пиер, И. Кант, И. Бентам и др.), педагогически утопии (Я. А. Коменски, Жан-Жак Русо и др.), научно-технически (Ф. Бекън).

Създателите на научния комунизъм Карл Маркс (1818–1873 г.) и Фридрих Енгелс (1820–1895 г.) правят най-амбициозния до този момент анализ на капитализма. Трудовете на Карл Маркс засягат един от най-важните въпроси на времето: как развитието на индустриалния капитализъм се отразява върху условията на живот и върху моралното състояние на обществото, и дали съществуват по-добри икономически и политически регулации, които могат да бъдат въведени в социалната практика. В своите „Икономическо-философски ръкописи (1844 г.) К. Маркс набелязва, на основата на своите наблюдения върху това как капиталистическата организация на труда съсипва живота на работниците, важни елементи от икономическото си мислене. В същото съчинение философът развива своите схващания за „отчуждаването на труда“ – за това как наемният труд отчуждава работниците от онова, което произвеждат, от самия процес на труда, от човешката им същност и от останалите човешки същества. Според Карл Маркс при комунистическото общество, вследствие на премахването на частната собственост, ще бъде сложен край на този вид отчуждение. По този начин би било премахнато напрежението в обществото, създало се заради отчуждението на работниците. Така и трудът ще възвърне своята същност на една от най-удовлетворяващите човека дейности, при която работникът влага своите усилия и способности в превръщането на неща от природата в продукти. Благата, които той създава, са материализация на неговите усилия и креативност.

Ето как научният комунизъм прехвърля утопичните мечти за справедливо общество върху територията на социалния инженеринг.

Наистина опитът в Съветския съюз и държавите от Източна Европа да бъде построен първият етап от комунистическото общество – социалистическия строй, не успя. Но това не е окончателното анулиране на теоретичния потенциал на научния комунизъм. Неотдавна идеите на Карл Маркс отново зазвучаха в изявленията на антиглобалистите от началото на ХХІ в., което показва не само, че дълбоките противоречия, заложени в капиталистическата система не са изчезнали, а че са актуални в политическия дискурс.

Именно реалността на все по-ескалиращото социално неравенство в капиталистическите държави поражда негативизма спрямо съществуващата обществено-политическа формация. Пропагандният балон на т. нар. „теория на просмукването“, т. е. че ако дадете на богатия повече пари посредством намаляване на данъците му, то той ще създаде повече работни места и повече доход за всички останали, – бам! – се спука.

* – Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 абре Славчо

    9 1 Отговор
    Ти хубаво го направи Делянчо, ама що го не възпитава, бре?!
  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    7 1 Отговор
    🤔🤔🤔🤔
    ФУНДИРАНЕ
    🤔🤔🤔🤔
  • 3 БСП на Бунището

    9 10 Отговор
    Доживях 30 години след Краха на Феодало- Комунизма дан ни четат лекции по Научен Комунизъм.Цялата тази Престъпна идея е обявена за Престъпна със Закон ,другарю Славчо Кънчев.Лустрация на Комунистите в България ще ви изчисти за Винаги .Лустрация!!!
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Леля Гошо

    6 1 Отговор
    Заслужават внимание и т.нар. антиутопии като "1984", тъй като успешбо предвиждат посоката в която е поел света
  • 7 Що е социализъм и защо няма почва у нас!

    2 3 Отговор
    Няколко пъти в свои статии другарят Сл. Кънчев се опитва да ни убеждава в правотата на различни автори, съчинили философски версии на мита за ,,златния век". И все слага в началото Платоновия мегадиалог ,,Държавата". И завършва с ,,научния" комунизъм на Маркс-Мордехай. Но ... ако си беше направил труда (а може би не е имал желание) да се поразрови малко по-надълбоко, щеше да открие, че Платон е взел за модел военизираната Спарта, в която своеобразна евгеническа практика е била държавна политика. (Да напомня на незапознатите, че евгениката е била на голяма почит не само в националСоциалистическа Германия, а и в много от тогавашните ,,демокрации"...) В това отношение ВСИЧКИ(!) утопични идеологии си приличат: неугодните на режима трябва да бъдат ,,неутрализирани". Дотук с ,,хуманността" на разните видове социализми и комунизми (демонизираният от тях фашизъм е просто леко отклонил се първи братовчед)! Друга, вече откровена лъжа, е ,,научността" на марксизма; за да е наука, която и да било теория би трябвало да се основава на проверени факти, да е логически свързана и да извежда закономерности. Да видим дали е така с ,,научния" комунизъм. Няма да се занимавам с поредицата от провали, престъпления, реки от кръв и безброй беди, следствие на това сбъркано и античовешко ,,учение"; достатъчно е да обсъдим някои от ,,законите" на комунистическия катехизис. Т. напр. и досега слушаме колко хубава била ,,идеята", но,
  • 8 Що е социализъм и защо няма почва у нас!

    3 3 Отговор
    Т. напр. и досега слушаме колко хубава била ,,идеята", но, видите ли, нещо все се обърквало при осъществяването ѝ. Е никак даже не е толкова хубава тази идея, която не е нищо друго, освен една световна спартанска казарма. Може да е добра за любителите на йерархичния колективизъм, но е дълбоко чужда на личности със свободна воля; именно затова такива са и най-преследваните от всички тоталитарни режими.
    А сега да видим как стоят нещата със закона за единството и борбата на противоположностите (зает от Хегеловата диалектика) с оглед на класовата борба като двигател на обществения прогрес. Борбата е ясна, но къде е единството, след като класите са антагонистични? И какво ще стане, когато пролетариатът постигне неизбежната победа? Какво става тогава, прогресът спира и идва краят на историята? Как да разбираме тази комунистическа есхатология? Може би по някакъв научен начин ще бъдат възпроизведени клонинги на Маркс, Енгелс, Ленин, Сталин, Мао и другите велики и най-велики вождове, за да си направят един хубав пленум в най-добрите традиции на Коминтерна...
    И накрая, още един от тези ,,закони" (пак взет назаем от Хегел...): за количествените натрупвания и качествените изменения. Някак не виждам как този ,,закон" действа на равнището на човешката общност, напр., дали като съберем на едно място един милион олигофрени, ще получим поне един умен човек? Не ми се вярва, макар че досега като че ли никой не е правил подобен опит. Но като гледам нашенските соцн

    Коментиран от #11

  • 9 Що е социализъм и защо няма почва у нас!

    2 2 Отговор
    Но като гледам нашенските соцносталгици, още отсега зная със сигурност че този техен ,,закон" тъкмо при тях няма никакво потвърждение...
  • 10 Демократ

    4 3 Отговор
    Този човек проповядва доказаните несъвместими с реалността идеи,наречени социализъм и комунизъм и печалните резултати в света от опитите за насилственото им налагане. Светът се развива благодарение на индивидуалните способности и таланти на хората,които не са поставени под капака на измислената държава,която иска да уеднакви невъзможното. Глупостите от цитати на заблудени,мечтаещи за равенство на всички,не го правят авторитетен. Обикновено за равенство мечтаят елементарните необразовани и завистливи хора,които не могат да сътворят нищо ,а искат да отнемат сътвореното от другите наготово, да го откраднат. Затова комунизмът се подкрепя от крадци и лъжци. Свободата на човешкото развитие се нарича демокрация, произлиза от думата демос- народ, на древните гърци ,според която народът има право на избор и това гарантира развитието на света.
  • 11 Демократ

    2 4 Отговор

    До коментар #8 от "Що е социализъм и защо няма почва у нас!":

    Думата диктатура е основна и това обяснява всичко ." Диктатурата на пролетариата" е лозунгът на комунистическите лидери и точно тя доказа на света какво представлява- насилствено завземане на властта, запазването й на всяка цена с нечуван терор и плячкосване на богатствата,изработени от знаещите и можещи. Пролетариат е кастата от работници, които изпълняват дейности, за да се постигне и направи нещо,измислено от знаещите и можещите. Затова тяхната диктатура проваля държавите,които я прилагат.

    Коментиран от #12

  • 12 Умен по цялата глава

    4 2 Отговор

    До коментар #11 от "Демократ":

    Нещата в Живота са много по- прости.Щом Народа със Закон е лишен от правото на Собственост и на Собственост върху средствата на Производство,то този обществен Строй е Феодализъм.Ако Собствеността е само и единствено Държавна( както е основата на Комунизма),то просто е Държавен Феодализъм...Някаква по- висша форма на Феодална Монархия...Това е...Останалото са Подробности!!
  • 13 Майор Майор

    3 1 Отговор
    Този е трансхуманист и социалист.Само че това което пише,умните го знаят отдавна.И аз имам в Алдико няколко такива книжки.Лошото е,че никой не ми дава да пописвам.
  • 14 Ами

    5 1 Отговор
    Не виждам смисъл да се цитират автори от 15 век! Нещата изначално се провалят от вечната човешка алчност за власт! Дългото задържане на власт на едни и същи лидери със средствата на насилието и демагогията не позволява на нито едно теоретично учение да се провери на практика! Така е било винаги! А отдалеч се вижда, че диктатурата на пролетариата, както и чиято и да е диктатура, си е откровена глупост! Демокрацията е най-доброто, но и тя засега не може да се постигне по горните причини! Задължителна сменяемост във всички държавни власти, мажоритарни избори и разделението между властите е истината, но няма кой да ги наложи на политиците!
  • 15 КИРО И ПЕЕВСКИ ИМАТ БАЩИ ИДИОТИ !

    1 0 Отговор
    БОКЛУЦИ