Last news in Fakti

3 Февруари, 2021 13:25 2 203 5

Цялата власт - на пешеходците!

  • пешеходци-
  • берлин-
  • германия

Законът, приет от парламента на федералната провинция Берлин в края на януари, си поставя за цел да насърчи хората да ходят повече пеша, както на кратки, така и на по-дълги разстояния

Цялата власт - на пешеходците! - 1
Снимка: DW

Пешеходците често са онеправдани участници в градското движение. Затова в Берлин приеха нов закон, който да им осигури по-сигурно и удобно придвижване.

Пешеходецът - този наплашен, травмиран и онеправдан участник в движението! Заплашителни джипове го засичат на пешеходната пътека, забързани автомобилисти при завой безочливо му отнемат предимството, червеният светофар го засича насред пътя, а на много места изобщо няма светофари или пешеходни пътеки. Лобито на пешеходците в много държави по света е прекалено слабо, за да се възпротиви срещу тези несправедливостите.

Берлин прие специален закон за пешеходците

Сега Берлин проправя път за пешеходците: столичните власти за пръв път в Германия със закон създават условия за по-безопасно и удобно придвижване пеша. Законът за пешеходците, приет от парламента на федералната провинция Берлин в края на януари, си поставя за цел да насърчи хората да ходят повече пеша, както на кратки, така и на по-дълги разстояния.

Новият закон допълва приетия още през 2018 година Закон за мобилността, който облича в правна норма възгледа на политиците, че берлинчани трябва да се движат по-малко с автомобили и повече с велосипеди и градски транспорт. А сега се прави жест и към пешеходците.

Една от разпоредбите на новия закон предвижда значително да се подобри благоустройството на улиците и парковете, да се увеличат зелените градски пространства и броят на скамейките. Още берлински улици ще бъдат затворени за автомобили и ще се превърнат в детски площадки и зони за семейни разходки. Предвижда се в Берлин да бъдат изградени и големи площади, където хората да се срещат и да общуват помежду си.

Всеки трябва да може да стига до работа пеша

Законът създава и едно уникално право за гражданите: "Задължително е всеки човек в Берлин да има възможност да се добере до местоназначението по преки и свързани помежду си пешеходни пътища." В тази връзка законодателите постановяват с най-голяма бързина да се изгради мрежа от пешеходни пътеки тип "зебра", които при пресичане дават предимство на пешеходците пред другите участници в движението.

В Берлин съществуват доста на брой широки улици и булеварди, чието пресичане затруднява особено малките деца и възрастните хора, които се движат трудно и бавно. Макар че в средата на тези улици и булеварди често пъти са изградени "острови на безопасност", новият закон въвежда допълнително изискване: зелената светлина за пешеходците трябва да свети толкова дълго, че всеки да може да пресече. Там, където пешеходците пресичат улично движение, задължително ще има снижаване на тротоарите, за да бъдат създадени подходящи условия и за хората в инвалидни колички. И обратно: за хората с увредено или липсващо зрение в съседство със снижаването ще се поставят и по-високи бордюри с цел помощ при ориентацията. Пак в името на удобството за тези хора да 2030 година всички светофари в Берлин ще бъдат снабдени със звукова сигнализация и вибрационен механизъм.

Безопасността преди всичко

Особено внимание столичните законодатели отделят на сигурното и безопасно придвижване на учениците. Ръководствата на берлинските райони вече са задължени по закон да подхванат съответни проекти и да наложат необходимите мерки. Възможно е например да се въведат забрани за спиране на автомобили пред училищата в определени часове, защото родителите, които карат с коли децата си на училище, нерядко създават опасни ситуации.

Законът за пешеходците разширява и задълженията на комуналните служби по поддръжка на улиците. Занапред те са длъжни да поддържат улиците, градските пешеходни пътеки и тротоарите в такова състояние, което не създава опасност за здравето и живота на пешеходците.

Всички нови мерки в полза на велосипедистите и пешеходците са обвързани и с доста по-строги наказания, отколкото досега. Статистиката показва, че и досегашните мерки за опазване на живота и здравето на пешеходците, вече дават резултати. От 2000 година досега броят на пешеходците, загинали при произшествия на улицата или на пътя, е намалял с 60%.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 4 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Леле

    13 4 Отговор
    Абе, има пешеходци които направо са си за бой. Какво ще кажете ако на бордюра точно пред зебрата стои една пешеходка и си бъбри с някого по телефона? Просто си обсъждат парцалките които са видели вчера в мола. Стои и се клати на ръба на бордюра, говори си по телефона и даже ръкомаха. Е, мислиш си ти - ще пресича ли?...или ще продължи да балансира на ръба на бордюра още 15 минути?

    Коментиран от #2

  • 2 Шекел

    4 3 Отговор

    До коментар #1 от "Леле":

    Ми като р за бой слез и я набии.
  • 3 Name

    6 5 Отговор
    Улиците са потънали в кал и мърсотия от паркиращите коли в зелените площи особено сега при тези дъждове. Като нямате парко място няма да си купувате коли !!!! Пълно е със селяндури снобари.
  • 4 Хаха

    6 0 Отговор
    Политиците и законодателите защо не ходят пеш? Даже се возят с наши пари пък ние да ходим пеш а
  • 5 Ахмак

    4 0 Отговор
    Абе те като си паркират колите по тротоарите и пешеходеца е принуден да върви по улиците , какво прайм.
Новини по държави: