Вече над 15 години властите на ЕС мислят как да се отърсят от зависимостта си от руския газ. Европейските политици отваряха дума за това след всяка газова криза, свързана с отношенията между Русия и Украйна или просто с поскъпването на пазара - през 2006, 2009, 2012 и 2014 г. Но щом само стихваха шумните слова, европейският бизнес тръгваше да оценява стойността на бъдещ отказ от руския газ и резултатът от изчисленията бе съвсем еднозначен.
Струва ми се, че ситуацията днес е различна и ЕС, който бездруго смята в близките десетилетия да спре консумацията на въглеводороди, ще стъпи на този път, преставайки да купува руски енергийни ресурси. Ако говорим за газа, точно сега Европа физически не може да направи толкова рязка крачка.
Но Великобритания и Испания предложиха вече да се наложат квоти за доставките от Русия - според мен става дума за намаляващи от година на година квоти за всяка страна от ЕС, тъй че след известно време, примерно осем-десет години, покупките да бъдат сведени до минимален обем или направо до нула. Това решение би било изцяло в унисон с подхода на ЕС към своя енергиен пазар, който - няма как да не признаем - претърпя през последните 15 години радикални промени (към добро или лошо, зависи от гледната точка).
Сигурен съм, че дългосрочна политика в този дух е възможна и е реално да постигне успех. Световните ресурси от газ и петрол са големи. По-специално САЩ, които вече добиват близо 1 трилион кубични метра годишно и са най-големият газов пазар в света, явно са водени от стремеж да доставят на Европа собствената си суровина.
За да заместят изцяло "Газпром" на европейския пазар, САЩ трябва да повишат своя добив едва с 10 процента.
Стойността на отказа от руски горива естествено ще е голяма за Европа, но този аспект вече не се взема под внимание.
Стига да погледнем само решението на "Бритиш петролиъм" да ликвидира своя дял в "Роснефт", отписвайки активи за 25 милиарда долара - по икономически последици за британската компания тази стъпка е сравнима може би само с аварията в Мексиканския залив през 2010 г.
За руския горивно-енергиен комплекс и особено за "Газпром" последователното затваряне на европейския пазар може да стане крайно трудно предизвикателство. Безспорно "Газпром" може за споменатите десет години да построи нови газопроводи към Китай и мощности за втечнен природен газ в обем, който да компенсира свиването на доставките за Европа. Това обаче крайно ще засили позицията на Китай - единствения голям потребител на тръбопроводен газ от Русия, освен Европа, в преговорите за цената на тези доставки. А заради сегашните санкции строителството на заводи за втечнен природен газ в Русия ще стане крайно трудна задача - макар още да няма забрана върху оборудването за такива проекти, Западът може да затвори тази вратичка всеки момент.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #6, #19, #20, #26, #29, #40, #45, #80, #90, #141, #150
13:27 04.03.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Даа
Коментиран от #16, #74, #127
13:28 04.03.2022
4 гошо
Коментиран от #43
13:28 04.03.2022
5 Право
13:29 04.03.2022
6 Емил
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Как можа да измислиш подобна дивотия?! Да не би Радев да ти я нашепна?Коментиран от #88
13:29 04.03.2022
7 18ти век
13:29 04.03.2022
8 не може да бъде
Коментиран от #22, #154
13:30 04.03.2022
9 🇧🇬БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #30
13:32 04.03.2022
10 АУУУУУ
13:32 04.03.2022
11 хХх
Наркомански оптимизъм.
САЩ нямат такъв потенциал.
Газовите им находища в Тексас генерират вече по 4000 земетресения за година, защото няма солена вода с която да се запълнят каверните.
.
Оптимизъм на наркоман
Лъжи за малоумни
Коментиран от #64
13:32 04.03.2022
12 Дългият
13:32 04.03.2022
13 г-жа Миндер
13:33 04.03.2022
14 Либеро
Коментиран от #31, #78
13:33 04.03.2022
15 АУУУУУ
Коментиран от #53
13:33 04.03.2022
16 гост
До коментар #3 от "Даа":
Какво ще продават , в Китай вече разчертават Сибир и мислят китайски имена за новите провинции !! И няма да им трябва никаква армия , там наистина местните ще ги посрещнат с цветя след идиотиите на гнома !!Коментиран от #28, #37
13:34 04.03.2022
17 хах
13:34 04.03.2022
18 Сатана
В новите реалности след войната всичко ще е на квотен принцип,дори и живота.
13:34 04.03.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ЕВРОНЮЗ
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Газостнция ,, БАЙДЕН ПОРОШЕНКО фалира 😜😜😜😜13:35 04.03.2022
21 ФФФ
13:35 04.03.2022
22 🇧🇬БАЙ Х@Й‼
До коментар #8 от "не може да бъде":
Това цена Франко САЩ ли имаш предвид‼️ Щото май транспорта не влиза в нея 😉Коментиран от #75
13:35 04.03.2022
23 НИМРОД
ТРЯБВАША ДА ОБЪРНЕ СТРЕЛКИТЕ НА ДОСТАВКА НА ГАЗ НА 180 ГРАДУСА -вместо към Европа към КИТАЙ.
МИСЛЯ, ЧЕ УКРАИНЦИТЕ ВЕЧЕ СПРЯХА ВРЕМЕННО ПОДАВАНЕТО НА РУСКА ГАЗ ЗА ЕВРОПА, КОЙТО ФАКТ СЕ ПРЕМЪЛЧАВА ОТ НАШИТЕ МЕДИИ.
АМИ ДОБРЕ ДОШЛИ В АДА ГОСПОДА ЕВРОПЕЙЦИ.
Тази война вече е и ваша.
Коментиран от #44, #86
13:35 04.03.2022
24 Терминатор
13:35 04.03.2022
25 хХх
До коментар #2 от "Пич":
Еврото умря.В тоя момент на спукване на балона на Хиперинфлацията, всеки се бори за да оцелее.
.
САЩ ще оцелеят за сметка на ЕС.
.
Еврото умря.
Да живеят националните валути!
Коментиран от #34, #46, #134
13:37 04.03.2022
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Кирчо ксерокса
13:38 04.03.2022
28 Хи хи хи
До коментар #16 от "гост":
А руските комбайнери ти ги забравяш, но Китай не ги забравя:)))13:38 04.03.2022
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 8684
До коментар #9 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":
Глупости.Това съставлява около 3% от америианската икономика и на САЩ им е все тая дали ще изкарат пари или не.Просто трябваше да се махне зависимостта от руските агресори,защото русия после използва тази газ за рекет.Освен това Русия е ресурсна икономически мика която е зависима от подобни сделки.Коментиран от #72
13:38 04.03.2022
31 НКВД
До коментар #14 от "Либеро":
Китай е казал,че ще изкупи всичко,нефт,газ,пшеница .Съвсем скоро и брашното ще е кът.Русия и Украйна са най-големите производители и износители на зърно в света.И повярвайте, Кремъл не се обитава от малоумни политици а от технократи.
Коментиран от #41
13:39 04.03.2022
32 kjl
13:39 04.03.2022
33 още един
13:40 04.03.2022
34 4545
До коментар #25 от "хХх":
По какво съдиш ,че еврото било умряло ?! М ? Много ми е интересно как втората по сила и стабилност световна валута била умряла ? Аргументирай си мнениенцето русофилче ? Това да не е оная тоалетна хартия рублата ,че да умреКоментиран от #39, #47
13:41 04.03.2022
35 7362
13:43 04.03.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 виж ти
До коментар #16 от "гост":
хаха, по-голяма глупостне бях чувала, да си режеш клона на който стоиш... И къде от Луната ли ще ни внесат газ американците ....13:45 04.03.2022
38 kvy
13:46 04.03.2022
39 За съжаление и
До коментар #34 от "4545":
това ще стане.С Лайен, Мишел и Борел начело Европа и еврото оттичат в канала. Няма да е за една-две години, ще отнеме време но ще стане.
Щото ако не си разбрал от тая война Украйна е най-губеща, а след това е Европа.
Колко ще загуби Русия не ме интересува. Но Европа ще изгуби много.
Просто един васал на САЩ.
Но докато балтийските държави са наистина васали не предполагах че и западно-европейските ще станат. до такава степен слуги на САЩ.
Коментиран от #49
13:47 04.03.2022
40 Пешо
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Защо мислиш така? откъде ти е инфото?13:49 04.03.2022
41 уви
До коментар #31 от "НКВД":
Да, Китай наистина ще им стане кредитор, сигурно ще имат да им връщат, дават и прочие, но съм сигурна, че ако въобще е възможно да се предаде, Путин би предал по-скоро земята си на китайците, отколкото на американците. Ха да ги видя тогава американците срещу толкова мощен Китай какво ще направят измамници такива.Коментиран от #69
13:49 04.03.2022
42 2022
13:49 04.03.2022
43 Пешо
До коментар #4 от "гошо":
Аз имам въпрос.... какво ни учеха за Икономиката, саморегулирането на пазара, търсене и предлагане?!Нали регулирания пазар в СИВ (организацията за икономическа взаимопомощ) по време на соца е нещо лошо, демонично. Сега те не регулират ли пазара по политически причини. тогава е било по ИДЕОЛОГИчески причини.
е питам, това не е ли едно и също в края на краищата!! Политиците са се самозабравили.... и най-вече тези в САЩ.
Рептили алчни. Путя да пуска ракетите и да не си играе.
13:52 04.03.2022
44 гост
До коментар #23 от "НИМРОД":
Трябвало е отдавна да обърнат твоите "тръби" на неграмотен психар !! Китай никога не е искал и няма да иска да купува и една трета от газа , който купува Европа !!!! руския газ в Китай се ползва само за крайно северните райони , които са най-изостаналите в Китай и няма никакъв смисъл да се строят хиляди км тръби за да ги захранят от южното крайбрежие , където е 90% от икономиката и населението !! А руснаците сами им се натискат да им го докарат без пари до границите !!! В момента Китай купува 25 млд кубика годишно , а Европа 160-170 млд куб !!! И прословутия Сила Сибири не може да си плати само строежа за следващите 100 години , това дори Газпром го призна , а другите трябва да са пет пъти по-дълги , демек и след 500 години няма да се изплатят , а Китай е обявил , че след 30 години няма да ползва нито газ , нито петрол !! Озаптете си мокрите русопитешки мечти , Раша умря , сега се пазарят за разпарчетосването !!Коментиран от #50, #55, #56, #61
13:53 04.03.2022
45 ivo
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
чиста лъжа е това - америка произвежда шистов газ, който е много по-евтин и не внася газ от Русия щото няма как.Коментиран от #119, #142
13:55 04.03.2022
46 Прав си Xxx
До коментар #25 от "хХх":
Току що прочетох,че за 4год.управление на Микрон, външния дълг на Франция се е увеличил с 600 милиарда €.Коментиран от #131
13:56 04.03.2022
47 Bbbbbbb
До коментар #34 от "4545":
Погледни съотношението паунд евро в последните дни и ще спреш да пишеш глупости13:56 04.03.2022
48 Някакво
По-зле от данък-триене на зъби.
13:56 04.03.2022
49 Вагнеровец
До коментар #39 от "За съжаление и":
Или ви плащат много да ги пишете тея свободни съчинения или просто с промитите ви мозъци ,друго не можете.Европа е втората по сила икономика след САЩ.Европа има достатъчно силно мнение и позиция да си отстоява мястото.Те затова Европа и САЩ имаха мита и санкции по между им нали,защото единия е васал на другия.Това да не ти е Русия ,че да е пудел на Китай и постоянно да се моли на китайските си батквоци за спасение ? Колкото до Европа ,тя няма да изгуби абсолютно нищо.Русия ще изгуби всичко,защото е един зависим ресурсен недоносеник с мижава икономика и мижави търговски възможности.Русия е по-слаб търговски партньор дори и от малка Белгия.Как очакваш 200 милиарда долара търговки отношения между ЕС и Русия да повлияят на 20 трилиона европейска иконономика ,русофилче ? Русия е суровинен припадък на запада и каквото каже Европа ,това ще става.Руснаците малко по-малко ще бъдат върнати в обичайния си скотски живот в землянките и този път няма отърване.Приключи тази Русия ,която вие русофилите обичахте ,макар и да я обичате отдалеч.Русия и досега тънеже в мизерия и беднотия ,ама този път ЕС и САЩ ще решат ,дали въобще от руската икономика да остане нещо.Коментиран от #52, #54, #60, #79
13:57 04.03.2022
50 Айдеее и ти и продаде
До коментар #44 от "гост":
кожата на мечката.Ама тя още в гората бе?
13:57 04.03.2022
51 Аре стига
Коментиран от #59
13:59 04.03.2022
52 Затова докато Байдън
До коментар #49 от "Вагнеровец":
обясняваше как САЩ ще спрат СП2 и Щолц стоеше до него като наакан.14:01 04.03.2022
53 Морски
До коментар #15 от "АУУУУУ":
Не се мъчи ве човек ужасно про.т си,и само се излагаш тук.Чак да му дожалее на човек за теб14:02 04.03.2022
54 Баба Мара
До коментар #49 от "Вагнеровец":
Но и Хитлер е смятал така. Държал е цяла Европа а какво стана тя. Ще кажеш че Америка е помогнала. Така е. И сега има кой да помогне. Китай няма да допусне да остане сам срещу САЩ. Нито Индия. Нито арабите.Коментиран от #82
14:04 04.03.2022
55 Офффф
До коментар #44 от "гост":
Стигате с тая газ бе, като че ли само газ е нужна на една икономика.От къде Китай щеше да произвежда всичките стоки без ресурси? А ресурсите са в Русия! Не е честно, но е факт! Айде, нападнете Русия и си вземете ресурси.е можете ли да го направите, ще си плащате на Русия за да работят заводите ви. Ако ли не, слагайте катинарите няа заводите си! И то след санкциите и реципрочните санкции, вече ресурсите от Русия се плащат в злато, рубли или трета валута, на стран а която не е налагала санкции! С Напечатените евраци и долари не можеш да си купиш газ, петрол, метали, жито и останалите природни ресурси от Русия!
14:04 04.03.2022
56 Христо
До коментар #44 от "гост":
Шистония газ не се пазличава от сондовия .Разликата е само в начина на добив. Да ,шистовия метод е значително по евтин и това позволява да се добива и от съвсем малки находища ,а сондовия -не ,защото не е рентабилно.
Коментиран от #112
14:06 04.03.2022
57 Пропагандна статия
14:06 04.03.2022
58 ква казъл кво рекъл кво свършил
14:12 04.03.2022
59 ГЕОРГИ
До коментар #51 от "Аре стига":
Как си по математика ? Може ли 10 % да е равно на 40 % Ами може . Зад тия проценти стоят числа и те ще са равни .14:16 04.03.2022
60 Виж ги фактите бе човек!
До коментар #49 от "Вагнеровец":
Русия започна да строи СП2 след като стана ясно че с тръби по американски контрол бизнесът няма как да върви.А СП2 щеше да е полезен на Европа и най-вече на Германия.
Но англосаксонците са били винаги против сближаването на немския технологичен гений с руските ресурси.
И започнаха.
Новичоци, допингови скандали, какво ли още не. Русия саа завърши СП2.
Видяха американците, че не става и извдиха големия коз Украйна.
Като резултат СП2 пропадна.
Виж кой е на най-голяма далавера от тая война и ще ти стане ясно.
На всичкото отгоре англосаксонците активно работеха за тая война.
Коментиран от #68, #70, #71
14:16 04.03.2022
61 Айде Бегай
До коментар #44 от "гост":
Би трябвало името ти да започва с буквата П, а не Г.Много би ти подхождало.14:17 04.03.2022
62 666
14:18 04.03.2022
63 Гандалф
14:20 04.03.2022
64 666
До коментар #11 от "хХх":
Даа ,шистите не прощават14:22 04.03.2022
65 Watchdog
14:22 04.03.2022
66 SDEЧЕВ
14:23 04.03.2022
67 Резачката
Коментиран от #96
14:27 04.03.2022
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 666
До коментар #41 от "уви":
Китайците са най големият кредитор на ФАЩ , то затова е това плюнчене....14:29 04.03.2022
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 🇧🇬БАЙ Х@Й‼
До коментар #30 от "8684":
на САЩ им е все тая дали ще изкарат пари или не" - това е добър виц , хареса ми ! Между другото от САЩ помня само два кораба с развалена царевица които ни дадоха така ‼️ И за Кирето може да отнемат, че ни го дадоха без пари ‼️14:43 04.03.2022
73 Дедо
много важен детайл:
-какво става с конкурентноспособността на ЕС/САЩ и Китай?
Т.е. "кой ще гризне дръвцето"????
14:43 04.03.2022
74 Ал Бунди
До коментар #3 от "Даа":
При този глад, който се очертава за ватенките, най-вероятно с бали сушена люцерна. Толкова е просто...нали?Коментиран от #153
14:48 04.03.2022
75 Бацо Гацов
До коментар #22 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":
Не бе, франко Казичене..От къде ви събират такива неграмотници бе. Ама поне ни развеселявате с простотиите си.14:52 04.03.2022
76 Иван
14:58 04.03.2022
77 Sion
15:01 04.03.2022
78 Бил Гет
До коментар #14 от "Либеро":
Жужето без пари ли да ти го дава бе . Да не са колония като нас .1.5%на златото , в Африка го дават на 30%.Коментиран от #81
15:03 04.03.2022
79 За Вагнеровец
До коментар #49 от "Вагнеровец":
Да де,но ти се хвали колко домати, краставици,зеленчуци произвеждаш,ама вода откъде? Съгласен съм,че Европа е реалният локомотив на планетата.Може да произвежда всичко.И в това е силата и.Това беше и основния замисъл за създаването на ЕС. ЕС, при една смислена ,трезва политика спрямо Руснака и китаеца базирана на равнопоставеност и чист бизнес,сащистания ще бъде една регионална държава, а не- световен жандарм,а еврото- реална световна валута.Защото зад него стоят реални стоки с висока принадена стойност.А ти си пей Оди за въхвала на вървяща към тотален фалит к,чина.Да ти имам прехвалената , могъща икономика,базираща се на денонощно въртене на циклостил на хартиен сурогат,който пускат на планетата,и изпомпват срещу него към себе си,реални стоки и суровини.Имали промишленост- я ми посочи една- повтарям само Една Стока ,с надпис маде ин обористан? Няма да можеш.Всичко е пунта Мара при тях- борсови игри със виртуални кинти( над 12%от БВП), и над 82 % е търговия и услуги.Чисто производство - около 6%. Бидончо сам го каза,като влезе в бялата колиба: Ще бъда щастлив,ако след 4 г,достигнем 12% реално производство. Да ви имам полираните павета под каскета- приемате миражи за истина.15:05 04.03.2022
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Хитър Петър
До коментар #54 от "Баба Мара":
Малоумник пропусна най големият им съюзник северна корея15:26 04.03.2022
83 Тук
15:28 04.03.2022
84 ЖОРО
15:57 04.03.2022
85 Анка Картечарката
15:59 04.03.2022
86 Ленин
До коментар #23 от "НИМРОД":
Хахахахах мечтай си. Европа ще се справи не бери грижа16:00 04.03.2022
87 От страни
16:04 04.03.2022
88 От страни
До коментар #6 от "Емил":
Нвапълно е прав. Всичките газовози от Русия от завода в Сабета-Ямал се искупуват от САЩ и се препродават в Азия. Какво не е така. Дивотии са ти в празната глава. Такива сте подлогите всичките.16:06 04.03.2022
89 От страни
До коментар #26 от "Голем смях":
Състезавате се в обидите щото друго няма за казване. Тъпички сте.Коментиран от #100
16:07 04.03.2022
90 Баро
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Така си мислиш само ти и група съветски учени САЩ харчат първо чуждите ресурси а своите на края16:20 04.03.2022
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Интелект
16:23 04.03.2022
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Разпичин
Коментиран от #97, #99
16:30 04.03.2022
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Сънчо
До коментар #94 от "Разпичин":
И на мен ми се иска,но с тези управници това може да стане само на сън.Коментиран от #101
16:45 04.03.2022
98 Бодак
Информационната зависимост е пълна и страшна.
Газовата зависимост е политическа измислица и дори не е опасна, ако САЩ не нагнетяваха обстановката за да пробутат техния скъп газ на Евровасалите си
17:00 04.03.2022
99 Напротив
До коментар #94 от "Разпичин":
Слава на НАТО а ти теляк в натовска баня17:05 04.03.2022
100 НАТО
До коментар #89 от "От страни":
Аре стига от страни дай малко на заднаКоментиран от #109
17:13 04.03.2022
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 None
Коментиран от #103
17:20 04.03.2022
103 Бодак
До коментар #102 от "None":
Точно. Стратегическата глупост на ЕС по отношение на масовите санкции просто не е за вярване. Китай е готов да получава всякакви руски суровини – а Европа се остави да е жалък заложник на безбройните диви спекуланто-търгаши на суровини.Отказът от Северен поток 2 -- неизгодно за Германия, но изгодно за САЩ, разсея всякакви съмнения, че Локомотивът на Европа е окупиран ( то и по над 100те САЩски бази в Германия е ясно). Кайзер акта, за който се мълви, май е истина
17:31 04.03.2022
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Тити
17:53 04.03.2022
107 Горд Българин
17:59 04.03.2022
108 Отново
18:07 04.03.2022
109 От страни
До коментар #100 от "НАТО":
Ще направя кръгом щом искаш на задна.18:07 04.03.2022
110 Абе,
18:10 04.03.2022
111 Никой
Автора наясно ли е със зависимостта на фракинга, като технология и инвестиции в сектора, които да са пазарно неутрални!!
Или казано разбираемо, поносими за произв. сектор в индустр.сфера!!!
Поредният популизъм и фантазии, чията цена ще платим ние хората!
18:30 04.03.2022
112 хддддд
До коментар #56 от "Христо":
Но после трябва да внасяш ВОДА...18:31 04.03.2022
113 Guru
18:57 04.03.2022
114 неваксиниран
Коментиран от #121
18:59 04.03.2022
115 Артилерист
19:03 04.03.2022
116 Сърбия си няма проблеми с газа
19:21 04.03.2022
117 майстора
19:34 04.03.2022
118 9689
19:43 04.03.2022
119 Бря, бря
До коментар #45 от "ivo":
Я попрочети малко, за да не плещеш глупости. Пиши на търсачката : Ямал- танкери на САЩ и се наслаждавай!19:47 04.03.2022
120 Nnnnn
20:16 04.03.2022
121 Отговорен
До коментар #114 от "неваксиниран":
Защото обича рязаните тръби.20:22 04.03.2022
122 с поглед в бъдещето
20:34 04.03.2022
123 WhiteNoise
Що треа да ви тури една квота по кило на кочина на месец чичко ви вова и да ви прати да питате каде @чкат гладните? Смирите се малко това не е състезание кой ще измисли по-голема тъпотия. Направете нещо работещо, подпишете некой договор па тогава скимтете, намалете покупките... що ви е баш сега да ни го слагате на целия ссср2 дето построихте?
20:38 04.03.2022
124 WhiteNoise
Дресирате ме 30 годин да живея в пазарна икономика и сега пак минаваме на идеали
(че социалнио строй сега е един)... помня и как сменявах баща ми 90-91 на опашката на Опълченска хранителните стоки за да хване рейса за работа, а аз да купя квото стигне до моя ред. Това ще стане
когато строите ред основан на "укази". неам желание децата ми да разбират какво е купон и защо не можем
да си купим еди кое си. са мое почвате да плюете
20:45 04.03.2022
125 интересно
Коментиран от #129
20:52 04.03.2022
126 УУУУУУУУУУУУУ
21:05 04.03.2022
127 Петър
До коментар #3 от "Даа":
Постарай се да си в час-вече седма година Русия и Китай се разплащат помежду си със собствените си валути- от тогава и щатите вият срещу двете държави..21:05 04.03.2022
128 Л.Христов
21:08 04.03.2022
129 Йо Несбьо
До коментар #125 от "интересно":
Ще го направят, разбира се, но какви ще са цените? В ЕС воюват срещу собствените си граждани. Разбирам, че копират от САЩ, но никой не е правил трезв анализ как това ще се отрази на Европа. Втечненият газ ще е тук на цена от $2500 спрямо руския за $1500... Затварят руски банки, гонят руски граждани, унищожават руски бизнеси... А утре? Искат Украйна без преговори в ЕС. Честно ли е спрямо нас? Спрямо Румъния, Хърватия? При това Украйна е нетен получател и ще прибира едно 70% от общите пари...Аз категорично не съм съгласен! Да си ги вземат вкъщи, но не и държава, по-голяма от Франция да вкара 40 милиона селяндури в Европа...
21:22 04.03.2022
130 ПРИПОМНЯМ -
21:25 04.03.2022
131 Йо Несбьо
До коментар #46 от "Прав си Xxx":
Първо, никой няма намерение да ги плаща тези дългове. Второ, колко трилиона е БВП на Франция? Трето, ако искаха действително да изплатят дълга, стига всеки французин да извади по €1000 и да ги внесе в банките с тази цел...Иначе, не съм привърженик на дълга, но ако се управлява умело, може да помогне много.
21:30 04.03.2022
132 Този коментар е премахнат от модератор.
133 Жулиен Гаковб
21:39 04.03.2022
134 Този коментар е премахнат от модератор.
135 Ббб
Вие сте пълни идиоти.
22:28 04.03.2022
136 От мен да знаеш
22:48 04.03.2022
137 Пешо
23:03 04.03.2022
138 На това се вика...
02:12 05.03.2022
139 Само с
04:17 05.03.2022
140 Вътю Т.Панчев
05:03 05.03.2022
141 Ivpe007
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Имат добив, от шистов газ чрез фракинг технологии, много водоемко, замърсяващо и вредно нещо, разбиват на дребни парчета каквото има под земята и вадят газта и/или нефта... Мръсна работа. Не случайно в повечето страни в Европа фракингът е строго забранен.Разделяй и владей, нали така. Добре изиграха Путин американците и го оставиха без полезен ход. Ако се откаже, все едно губи с гръм и трясък. Ако продължи, кой знае какви жертви ще има и от двете страни, тоест знае се че ще са огромни. Набутаха го в тази война, сега кибичат и гледат сеир. Явно с възрастта Путин става нетърпелив. Това не е онзи играч на шах който познавахме. Време е за промени, господа генерали и олигарси.
06:33 05.03.2022
142 Шистовия газ е много по труден и скъп за
До коментар #45 от "ivo":
А след като САЩ няма как да внася газ от Русия интересно как ще доставя газ в Европа07:55 05.03.2022
143 Факт
Добре, спрете газа от Русия, ама кажете и на каква цена европейците и особено ние бедните българи ще ползваме американски газ. Защо не кажете колко ще струва на Европа тази тъй наречена газова независимост и ако всичко беше толкова просто, защо до сега не сте мръднали метъра?
Що се отнася до Русия тя има алтернатива- най-големият пазар на света- Китай! Пък и със суровини всякакви ще се снабдява от там!
Така, че кой е губещият питам аз!? С европейските камъни за Русия по нашите европейските глави, много жалко за ЕС.
10:04 05.03.2022
144 1520
10:05 05.03.2022
145 Бай
10:17 05.03.2022
146 Помпей
10:59 05.03.2022
147 Урюрвкос
11:23 05.03.2022
148 БПФ
11:50 05.03.2022
149 Този коментар е премахнат от модератор.
150 Ватенка с ушанка
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Дрън дрън,че пляс!12:50 05.03.2022
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 "Вече 15 години мислят..." 🤔
13:05 05.03.2022
153 Бай Тошо
До коментар #74 от "Ал Бунди":
Какъв глад и студ? Не разбра ли, че Русия имат и газ и пшеница. Ние какво имаме, като всичко ни разграбиха и унищожиха.15:26 05.03.2022
154 Владимир
До коментар #8 от "не може да бъде":
Те са най-големият производител, да . Но къде го произвеждат. Там където преди това са направили демокрации, чрез псевдо военни операции.19:51 05.03.2022
155 Капитана
04:14 06.03.2022
156 Men
13:21 06.03.2022