Отидете към основна версия

3 365 0

Универсал с повишена функционалност

  • opel-
  • zafira-
  • opel zafira-
  • opel zafira 1.9 dtl n-joy

Не веднъж сме споменавали, че модата на вановете идва от Америка. В началото на 80-те години Chrysler извади модела си Voyager, с който започна ерата на малките семейни микробуси. И те обаче се оказаха големи за европейския вкус. Така компаниите на Стария континент “отвориха” и един друг, по-малък сегмент, наречен компактни ванове. В родоначалник се превърна моделът на Renault, наречен Scenic. В емблематична фигура обаче се превърна появилият се през 1999 година Opel Zafira - компактен ван, създаден на базата на Astra, но с далеч по- усилена задна част. Тази кола стана бестселър най-вече заради патентованата от Opel система Flex 7, обезпечаваща автомобила със седем места и изключително функционален салон. Сега на ход е и второто поколение на Zafira, което впечатлява със значително по-модерен дизайн, който по никакъв начин не се е отразил на практичността му. Днес обаче конкуренцията е далеч по-голяма от тази преди шест години и само времето ще покаже дали новата Zafira ще “изплува” над конкурентите от Renault, които “извадиха” Grand Scenic и не по-малко успешнината Toyota Corolla Verso. Тестът, който направихме бе на дизелова 1.9-литрова версия с мощност 120 к.с. и средно ниво на екипировка N-joy. Основните ни впечатления са по-скоро положителни, но недостатъци все пак има.

Екстериор

Дизайнът е модерен, но лишен от остри форми. Това решение, което е търсено съвсем умишлено, прави минивана да изглежда доста “спокоен”. Все пак агресия не липсва. Тя личи най-вече от променените пропорции на предната броня, както и от интегрираните в долната част ефектни въздухозаборници. Отзад динамичното излъчване е подсилено от новите светлини, които леко наподобяват тези на американските модели.В предницата главна роля играят многосекторните светлини, покрити с гладка и качествена пластмаса. Целият фар е изтеглен силно нагоре и настрани, което е в унисон с модерните напоследък стилистични течения и до голяма степен повтаря линиите на донора си Astra. Радиаторна решетка пасва идеално на масивната броня. Последната пък прелива плавно в надкалниковите арки и се слива с общата линия на автомобила. По този начин и предната и задната брони не изглеждат като отделни елементи - факт, подсилващ компактността на автомобила. Голямата остъклена площ и силно наклоненото ветроупорно стъкло придават усещане за простор и добра обтекаемост. Като цяло можем да заключим, че външният вид на новия модел търпи съществени промени, които ще се отразят на продажбите само в положителна насока.

Интериор

Системата Flex 7 прави напълно плосък багажния отсек. Прибирането на всяка от задните седалки става само с едно движение. Изчерпателното предварително проучване е довело до създаване на багажни отделения (различни по форма и обем “жабки”), подходящи за пренасяне на най-често транспортираните предмети и вещи. Предните седалки са удобни, умерено твърди и с оптимална Еергономичност. Задните също впечатляват с комфорт, който силно се доближава до този на водача и пасажера до него. Не съвсем така стои въпросът с третия ред седалки. Те не се изваждат на необходимата височина - факт който е сериозна предпоставка за дискомфорт, но и при алтернативите положението е същото. Иначе просторът в салона ще задоволи и най-претенциозните. Огромното ветроупорно стъкло е главният “виновник” за това усещане.

Недостатък по отношение на салона е намалената видимост на водача към моторния отсек или по-точно казано липса на видимост към габаритите на колата. Силно скосеният преден капак по никакъв начин не се вижда от мястото на водача, въпреки всевъзможните настройки на седалката. Освен това предните колонки са доста дебели, което може би е добре от гледна точка на безопасност, но що се касае до видимост в завоите, дебелите греди са сериозна пречка. Иначе уредите са информативни и стандартни - комбинация от аналогови циферблати и електронни дисплеи. Основният екран, разположен в средната конзола, се е избавил от прекалената информация, присъща за модела Vectra. Той е едновременно информативен и не отвлича вниманието на водача от пътната обстановка.

Двигател и ходови характеристики

Според нас от предлаганите двигатели турбодизелът е най-интересен. В моделната гама на новата Zafira нафтовите варианти са четири. Най-мощен е 2.2-литровият дизел, който мобилизира впечатляващите 155 к.с. 1.9-литровата версия е представена в три различни варианта. Мощният 150 коня мотор е с два вала и 16 клапана, докато останалите два са с по един разпределителен вал и с по два клапана на цилиндър. Мощността им е съответно 100 и 120 к.с. Оптималният вариант може би е последният - отлично съотношение между динамика и икономичност. Впръскването на горивото става след повишаване на налягането, което най-общо казано представлява системата Common rail. Динамиката е отлична, но след като оборотомерът премине отметката 2 000. Именно тогава се включва нагнетателят. Останалите възли и агрегати също заслужават уважение. Скоростната кутия е шестстепенна, което е отличен вариант за дизелов автомобил предвид кривата на въртящия момент. Въпреки това шеста предавка може да се използва едва след 120 км/ч и то само за да поддържа скоростта. Спирачната система е високонадеждна, главна заслуга за което има перфектната работа на ABS-а в критични ситуации. Возията е по-скоро твърда, но не е предпоставка за дискомфорт.

Цена

Предвид оборудването е атрактивна, но не превъзхожда много тази на алтернативите. По скоро всичко е въпрос на предпочитание към марката. Хубавото на третия ред седалки е, че благодарение на него можете да намалите крайната цена на автомобила с 20%. Това би могло да се осъществи само, ако имате фирма регистрина по ДДС.

Opel Zafira 1.9 DTL N-joy
Плюсове

1. 1.9-литровия дизел с мощност 120 к.с. е оптималният вариант като се има предвид съотношението между динамика и икономичност.
2. Системата Flex 7 продължава да играе водеща роля по отношение на функционалност и превъзхожда подобните системи при алтернативите.
3. Дизайнът е доста осъвременен, като ясно се придържа към фирмените черти на компанията.

Минуси
1. Прекалено дебелите предни странични колонки са перфектни що се касае до безопасност, но пречат на видимостта при завои.
2. Шестата предавка може да се използва едва след 120 км/ч и то само за да поддържа скоростта.
3. Заради силно скосеният преден капак габаритите не се виждат от мястото на водача въпреки всевъзможните настройки на седалката.

 

Opel Zafira 1.9 DTL N-joy
Технически характеристики
Двигател
четирицилиндров,
два клапана на цилиндър
Работен обем
1 910 куб. см.
Максимална мощност
88 Kw/120 к.с. при 3 500 об./мин.
Максимален въртящ момент
280 Нм при 2 000 - 2 750 об/мин.
Скоростна кутия
механична, шестстепенна
Степен на сгъстяване
18.0:1
Маса на единица мощност
13.4 кг/к.с. (18.3 кг/Kw)
Габарити:
дължина, мм
широчина, мм
височина, мм

4 467
1 801
1 635
Междуосие
2 703
Маса, кг

1 613

Допустимо натоварване, кг
620
Обем на багажника, л.
140 - 645 - 1 820
Вместимост на резервоара, л
58

Разход на гориво:
градско
извънграско
комбиниран

7.7 л/100км
5.2 л/100км
6.1 л/100км
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек
12.2
Максимална скорост
186 км/ч
Гуми
205/55 R16
Спирачки:
отпред
отзад

дискови, вентилирани
дискови
Цена на автомобила
Цена/лв. 39 115
Базово оборудване
ABS, шест въздушни възглавници, централно заключване с дистанционно управление, сервоусилител на волана с променливо усилие, трифункционален инфодисплей, предни ел. стъкла, регулируем по височина и в дълбочина волан, сигнализация за забравени светлини, оборотомер, имобилайзер, асиметрично сгъваема седалка на втори ред в съотношение 40-20-40, допълнителни фарове за мъгла, заден фар за мъгла, трета стоп светлина, ел. огледала, регулируема по височена седалка на водача, сгъваема облегалка на предна дясна седалка, централен подлакътник на втори ред седалки, товарен отсек с покривало и постелка за пода, релси за багажник на покрива, климатик, чекмедже под предна дясна седалка, аудио CD-система с шест високоговорителя, и др.
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС

 

Opel Zafira 1.9 DTL N-joy
АЛТЕРНАТИВИТЕ
FORD FOCUS C-MAX
Работен обем
1 997 см3
Мощност

100 кВт/136 к.с.
при об/мин 4 000

Максимален въртящ момент
320 Нм
при об/мин 2 000
Габарити, мм
4 333/1825/1595
Ускорение
9.6 сек
Максимална скорост
200 км/ч
Разход на гориво:
Градско
Извънградско

7.5 л/100 км
4.5 л/100 км
Цена на модела с ДДС: Ghia
38 795 лв.
Цени на някои екстри:

 

ABS
серийно

Еърбег, 4 бр.

серийно
Климатик
серийно
RENAULT SCENIC GRAND
Работен обем
1 870 см3
Мощност

88 кВт/120 к.с.
при об/мин 4 000

Максимален въртящ момент
300 Нм
при об/мин 2 000
Габарити, мм
4493/1810/1636
Ускорение
12.1 сек.
Максимална скорост
188 км/ч
Разход на гориво:
Градско
Извънградско

7 .4 л/100 км
5.0 л/100 км
Цена на модела с ДДС: Dinamique
41 388 лв.
ABS
серийно
Еърбег, 6 бр.
серийно
Климатроник
серийно
TOYOTA COROLLA VERSO
Работен обем
1 995 см3
Мощност

85 кВт/116 к.с.
при об/мин 3 600

Максимален въртящ момент
280 Нм
при об/мин 2 000 - 2 600
Габарити, мм
4360/1770/1620
Ускорение
12.6 сек
Максимална скорост
180 км/ч
Разход на гориво:
Градско
Извънградско

7.8 л/100 км
5.3 л/100 км
Цена на модела с ДДС: Luna
38 796 лв.
ABS
серийно
Еърбег, 9 бр.
серийно
Климатик
серийно


Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Това е новия най-голям Opel

    Новото поколение Opel Grandland е разсекретено. Моделът се отърва от префикса X след актуализацията през 2021 г. и сега е време за смяна на поколениет ...
    23.04.2024
    1 978
    6
  • Подробно за възроденият Opel Frontera

    Opel представи новата Frontera в Рюселсхайм само няколко дни след изтичането на първите снимки. Макар че подробните спецификации все още не са публику ...
    09.04.2024
    1 921
    11
  • Ето я новата Opel Frontera

    Изображение на новия Opel Frontera се появи в интернет. Вече ви информирахме, че известния модел скоро ще бъде възроден в нов формат - той ще дебютира ...
    07.04.2024
    6 742
    29
  • Irmscher показа екстремен Opel Astra

    Irmscher представи Astra OPC X-treme. Тунингованата версия е вдъхновена от Световния рали шампионат и неговите WRC автомобили. От пръв поглед ясно се ...
    26.03.2024
    2 564
    11
  • Opel разкри повече за новите си „джипове“

    Наскоро Opel разпространи прессъобщение, в което изтъква богатата си гама от напълно електрически автомобили, но това, което привлече вниманието на мн ...
    08.03.2024
    1 920
    4