Веднага след премиерата на новото поколение на най-малкия SAV на BMW - X1 във Франкфурт през есента имахме възможност да го видим от първо лице и на най-мащабния автосалон правен до момента провел се в столицата ни, а сега в част от европейското Generation X турне седнахме и зад волана му. Моделът е претърпял наистина много промени и използва изцяло нова платформа наречена UKL2, която, за разлика от по-големите модели на компанията е насочена повече към предното задвижване и се използва също и от 2-series Active Tourer и Mini Clubman. При първото поколение стандартния автомобил бе със задно предаване и бе по-близко до повдигнато комби, докато тук автомобилът стандартно е с предно предаване и е наблегнато значително повече на пространството, а системата на задвижване на четирите колела Xdrive присъства при по-големите двигатели, но и тя е в превес на предния мост. Това обаче по никакъв начин не значи, че автомобилът е загубил предаването на информацията от колелата към волана и типичните за BMW контрол, повратливост и баланс, който е 57:43 между двете оси. Имахме шанса наистина да принудим автомобила да недозавива, но дори и на мокра настилка това бе трудно постижимо.
Екстериорът е в линията на всички нови модели на компанията с по-големи бъбрековидни решетки, като предните светлини леко напомнят за 1-series. Автомобилът наистина е претърпял сериозни изменения в обема си и се доближава повече до по-големия BMW X3, но без да загубва идентичността си. Височината му е увеличена с 53 мм, широчината с 23 мм, но се е скъсил с 28 мм, като това е станало и с междуосието, което е намалено с цели 92 мм. Благодарение на новата платформа теглото на X1 също е намалено с общо 40 килограма. Ако трябваше да притежаваме такъв автомобил със сигурност бихме заложили на външния М пакет, защото наистина променя визията.
Нарастването на височината на X1 е довело до повече пространство в купето. Водачът и пътниците вече седят значително по-високо - с 36 мм отпред, и 64 мм отзад. Мястото за коленете отзад е увеличено с 37 мм при серийното оборудване и с до 66 мм при предлаганата като опция регулируема на дължина задна седалка. Вместимостта на багажника е увеличена до 505 литра или 85 литра повече спрямо предходния модел. Задната седалка може да се сгъва в съотношение 40:20:40, като се предлага и опция за регулируем наклон. При пълното сгъване на задната седалка обемът на багажника достига общо 1 550 литра. Салонът е семпъл и стилен - типично за немските производители и се използва също и в 2-series Active Tourer, като не можем да го определим за чисто младежки. Материалите и цветовете, от които може да бъде изработен естествено са с голям избор.
Изборът от двигатели вече изключва шестцилиндровите и се залага на четирицилиндрови с принудително пълнене, като се предлагат общо три дизелови и два бензинови. При бензиновите 20i е с мощност от 192 конски сили и 280 нютонметра, а 25i е с мощност от 231 конски сили и 350 нютонметра с ускорение от 0 до 100 за 6.5 секунди. При дизеловите 18d разполага със 150 конски сили и 330 нютонметра, 20d със 190 конски сили и 400 нютонметра, а 25d с 231 конски сили и 450 нютонметра, като при него ускорението от 0 до 100 отнема 6.6 секунди. Очакват се и трицилиндрови
агрегати за 18i и 18d. Стандартните скоростни кутии са шестстепенна ръчна и осемстепенна автоматична, на която се предлага и спортна версия. Производителността на новите двигатели е повишена с общо 17%. Версиите на задвижване са две - sDrive за тези с предно предаване и xDrive -
интелигентната система за задвижване на четирите колела, която има и система за контрол при спускане на настилка с ниски нива на сцепление, като тя важи и за задна скорост и се управлява от волана. На специално изградените за целта съоръжения успяхме да изпитаме възможностите и на
предела. Базовата цена започва от 60550 лева за 18i sDrive и достига до 83950 за 25i xDrive, но има голям избор от екстри, които лесно могат да я повишат значително.
Подробни технически характеристики и разход на гориво за всички модификации - ТУК
Сравнете моделите на BMW с неговите конкуренти ТУК