Успехите на Ferrari в зрелището Формула 1 издигнаха репутацията на фирмата от Маранело до невиждани висоти. Хвалебствията по неин адрес не спират, но мнозина не знаят или са забравили, че този триумф щеше да е само мечта без финансовата подкрепа на концерна FIAT.
Средата на 60-те години е лош период за Скудерията. Автомобилите с червен цвят губят по всички параграфи от американските и английски състезателни коли. Енцо Ферари е принуден да търси бързо и адекватно решение за излизане от кризата.
Няколко години по-рано инженерът Виторио Жано и синът на Енцо, Алфредо “Дино” Ферари разработват нов двигател, предназначен за състезателните коли на компанията. През 1956 година обаче единственият син на Енцо Ферари умира, което е голям удар за гениалния конструктор.
В негова памет новият двигател е именуван Dino 156 (156 = 1.5 литра + 6 цилиндъра). Две години по-късно по агрегата са внесени доста подобрения, което води до увеличаване на работния му обем на 2 474 см3. Доразработеният мотор получава моделен номер 256.
Новият спортен автомобил получава названието FIAT Dino Spider. Колата дебютира на Торинския автосалон през 1966 година. Интересното при този модел е, че двигателят и механичната петстепенна скоростна кутия са разположени напречно пред задната ос.
“FIAT-ското” Ferrari е оборудвано с V-образен, шестцилиндров агрегат с мощност 160 к.с. Повечето детайли по мотора са изработени от специална алуминиева сплав, което си е направо разкош за такъв клас автомобили. Но да не забравяме, че този двигател е проектиран за състезателен болид.
Към модерния агрегат е монтирана механична, петстепенна трансмисия. Предното окачване е независимо, а задното - зависимо, на еднолистови полуелиптични ресори. Към тях са прикрепени и специални стабилизиращи щанги, което осигурява устойчивост на малкото купе.
Инженерите обаче не се отказват. Обособено е отделно звено, на практика самостоятелна фирма, носеща името Dino S.p.a. Там се ражда и значително подобреният вариант Dino 246 GT. Този знаменит автомобил се превръща в най-популярното возило слязло от конвейера в Маранело. До края на производството му са изработени 2 487 екземпляра и 1 247 от спортната версия GTS.
Финансовата подкрепа от страна на FIAT съживява фирмата на Енцо Ферари, която не попада в ръцете на някоя задокеанска фирма, а остава в Италия. Това обаче се оказва брак по сметка и за FIAT, защото на червените болиди от Формула 1 започва да се вижда синята емблема на гиганта. Това е страхотна реклама за цивилните модели на компанията и продажбите значително нарастват.
Dino е красив спортен автомобил, който изиграва съществена роля за възраждането на култовата марка Ferrari и увеличаването на производството на масови автомобили с марка FIAT. С две думи брак по италиански.