Успехите на Ferrari в зрелището Формула 1 издигнаха репутацията на фирмата от Маранело до невиждани висоти. Хвалебствията по неин адрес не спират, но мнозина не знаят или са забравили, че този триумф щеше да е само мечта без финансовата подкрепа на концерна FIAT.
Средата на 60-те години е лош период за Скудерията. Автомобилите с червен цвят губят по всички параграфи от американските и английски състезателни коли. Енцо Ферари е принуден да търси бързо и адекватно решение за излизане от кризата.
Няколко години по-рано инженерът Виторио Жано и синът на Енцо, Алфредо “Дино” Ферари разработват нов двигател, предназначен за състезателните коли на компанията. През 1956 година обаче единственият син на Енцо Ферари умира, което е голям удар за гениалния конструктор.
След загубата на своя наследник, Енцо Ферари реорганизира фирмата си, като я прави акционерно дружество. Италианският концерн FIAT купува повече от 50 %, което води до сериозна финансова стабилност за компанията от Маранело. Известният автомобилен дизайнер Джовани Пининфарина разработва купе, на което е монтиран двигателят Dino 256.
Новият спортен автомобил получава названието FIAT Dino Spider. Колата дебютира на Торинския автосалон през 1966 година. Интересното при този модел е, че двигателят и механичната петстепенна скоростна кутия са разположени напречно пред задната ос.
“FIAT-ското” Ferrari е оборудвано с V-образен, шестцилиндров агрегат с мощност 160 к.с. Повечето детайли по мотора са изработени от специална алуминиева сплав, което си е направо разкош за такъв клас автомобили. Но да не забравяме, че този двигател е проектиран за състезателен болид.
Колата е доста добра, но проблемът е там, че струва прекалено много за FIAT, а не е точно Ferrari. Тези които искат малка, евтина спортна кола си купуват модела 124 Spider Coupe на италианския концерн, а тези паралиите с достатъчно пари си вземат “расово конче”. Така FIAT Dino се оказва никому ненужен.
Инженерите обаче не се отказват. Обособено е отделно звено, на практика самостоятелна фирма, носеща името Dino S.p.a. Там се ражда и значително подобреният вариант Dino 246 GT. Този знаменит автомобил се превръща в най-популярното возило слязло от конвейера в Маранело. До края на производството му са изработени 2 487 екземпляра и 1 247 от спортната версия GTS.
Финансовата подкрепа от страна на FIAT съживява фирмата на Енцо Ферари, която не попада в ръцете на някоя задокеанска фирма, а остава в Италия. Това обаче се оказва брак по сметка и за FIAT, защото на червените болиди от Формула 1 започва да се вижда синята емблема на гиганта. Това е страхотна реклама за цивилните модели на компанията и продажбите значително нарастват.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1
22:09 05.04.2016
2 Батко
19:50 06.04.2016
3 Контрабас
Спряха Мерцедес и дадоха предимство на Ферари, после Рено, после Мерцедес и т.н.
Неслучайно, отлива на фенове на Ф1 беше забелязан от Бърни и реакцията не закъсня, редува ги на 2год!
Голям бизнес!
07:51 07.04.2016