Докато ние българите от години си мечтаем у нас да има истинско автомобилно производство, но това по една или друга причина не се случва, една друга бивша соц. държава постепенно се превръща в Меката на европейското автомобилостроене. Става дума за Словакия - страна с територия наполовина на нашата и с население от пет милиона души.
В момента Словакия е един от най-големите производители на автомобили в света на глава от населението, а развитието на сектора съвсем не е спряло. То продължава с пълни темпове и резултатите са показателни - над 70% от брутния вътрешен продукт на страната се дължи на автомобилното производство.
Свои модели в Словакия произвеждат Volkswagen, PSA Peugeot Citroën и Kia Motors, а през 2018 година предстои откриването на голям завод на Jaguar Land Rover. Огромните фабрики на тези компании са разположени в близост до градовете Братислава, Търнава и Жилина.
Заводът на корейците от Kia се намира в град Жилина и респектира с най-голям ръст на производството. Там се сглобяват бестселърите на марката Sportage и Cee’d, като годишният тираж е над 200 000 автомобила. Заводът на Kia работи безотказно вече десет години - от 2006-а.
PSA Peugeot Citroën е разположила своите мощности в град Търнава. Стартът е даден също през 2006-а. Интересното за тази фабрика, е, че въпреки спада на продажбите на продукцията на PSA в европейски мащаб, там производството не намалява. Напротив увеличава се всяка следваща година.
Заводът на Volkswagen в Братислава е най-старият от трите. Той отваря врати през 1991 година и поставя началото на развитието на автомобилостроенето в страната. Именно край Братислава се правят два от най-луксозните кросоувъри на концерна - Volkswagen Touareg и Audi Q7. Произвеждат се и основни възли и агрегати за Porsche Cayenne.
Общият капацитет на автомобилните заводи в Словакия е 850 000 автомобила годишно, като до този момент той все още не е достигнат. Заради по-слабото търсене заводът на PSA произвежда по-малко продукция, а капацитетът му е 300 000 автомобила годишно. Kia също не са достигнали пълните си мощности.
Що се отнася до гореспоменатия предстоящ завод за автомобили на Jaguar Land Rover, първоначалната идея на британците беше той да бъде в полския град Вроцлав. Това стана в средата на 2015 година, но само месец след това от ЈLR обявиха, че ще строят в Словакия.
От всичко казано до тук става ясно, че Словакия е държава, която успява да предложи взаимноизгодни условия на автомобилните фирми за разполагането на заводи за автомобили, осигурява комфорт на бизнеса и удовлетворява високите изисквания за качество на работата. Със сигурност това е въпрос на политика на държавата, която чудесно се е ориентирала как да привлича капитали от тази сфера и съответно да бъдат осигурявани много работни места. У нас за жалост, това съвсем не е така.