Берлин, Германия. Наш екип от мястото на събитието.
Европейските тестове на по-малкия брат на Sportage - кросоувърът от B-сегмента Stonic, бяха проведени от корейците в и около Берлин. Наш екип бе на мястото на събитието и успя да изпробва субкомпактното SUV както в градски, така и в извънградски условия. Домакините бяха подготвили и специален полигон, където добихме представа и за реакциите на колата при по-екстремно шофиране. Ето и по-подробните ни впечатления от новия модел на Kia, който у нас ще се изправи директно срещу вече утвърденото Renault Captur.
Екстериор
Малкото кросоувърче впечатлява най-вече с двуцветните си версии (Stonic се предлага и само в едноцветни варианти), защото именно тези комбинации от два цвята правят колата да излъчва младежки дух, да изглежда модерна, индивидуална и по-спортна.
Иначе Stonic, който е конструиран на базата на Rio, изглежда типично по немски консервативен. Въпреки че колата е малка, идеята е да се хареса и на голяма част от мъжете, потенциални клиенти на марката. С други думи дизайнът е унисекс, а псевдо подкартерната защита и аналогичната такава отзад, наред с опционалните 17-цолови лети джанти придават леко грубоват вид, типичен за автомобилите от SUV сегмента.
Интериор
Сглобката е на ниво, поради което паразитни шумове и скърцания в салона липсват. Твърдата пластмаса в салона всъщност е тенденция, присъща за почти всички производители на автомобили от този клас, тъй като освен по комфорт, количество опции и т.н., те се съревновават и по крайна цена. А такива неща определено влияят на крайната цена на по-бюджетните автомобили.
Останалото, което усетихме в салона е без забележки. Той е просторен, а на втория ред местата са комфортни дори и за ръстови пасажери. Предните кресла са удобни, страничната им поддръжка не е много голяма, но благодарение на оригиналната тапицерия, те изглеждат почти като спортни. Такъв е и воланът, който е скосен в долната си част.
Двигатели
Бензиновото турбомоторче е трицилиндрово, мощността му е 120 конски сили и предвид сравнително лекото купе предлага завидна динамика. Освен това е много икономично. Дизелът не отстъпва на бензиновия агрегат нито по икономичност, нито по динамика. Малко по-шумен е, но благодарение на сравнително доброто шумоизолиране на салона това не е проблем. Според нас оптималният агрегат за Kia Stonic е новият еднолитров бензинов турбомотор T-GDI.
Що се отнася до скоростните кутии, към момента трансмисиите за Stonic са само механични. За базовото изпълнение с 1.2-литров атмосферен бензинов двигател трансмисията е петстепенна, а за останалите мотори е налична ръчна скоростна кутия с шест предавки. След година производителят планира да пусне Stonic със седемстепенна автоматична трансмисия с два съединителя.
Ходови характеристики
От друга страна обаче, това означава по-голям крен при остри завои и висока скорост. Иначе воланът е директен, а при турбомоторите динамика не липсва в нито един от оборотните режими. Колата се чувства еднакво добре както на магистрала, така и в града.
Цена
Цената на Stonic варира от 26 994 до 42 475 лв с ДДС. За тези пари получавате икономичен (дизелът харчи под 5/100, а 1.0 T-GDI - под 7/100), маневрен, динамичен и модерно изглеждащ кросоувър, който според нас е на път да се превърне в един от бестселърите на корейската марка.