Болоня, Италия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Още миналата година по това време, японците от Fuji Heavy Industries представиха новото поколение на малкото си SUV, но то чак сега се появи в Европа. Продажбите у нас започват след броени дни, а екипът ни направи първи тестове на модела. Те се проведоха в Италия, като организаторите от Subaru бяха подготвили и доста тежък офроуд полигон. Ето и впечатленията ни за новото Subaru XV.
Екстериор
Въпреки че всички каросерийни детайли са сменени с нови, японците някак си са успели да запазят характерната визия на XV. Наред с това автомобилът е станал по-модерен и по-динамично изглеждащ. При по-детайлно вглеждане се виждат изцяло различните предни светлини, силно видоизменените стопове и брони. Като цяло каросерията е по-дълга и по-широка, като това определено се вижда с просто око. Иначе точното нарастване е +15 и +20 мм, съответно на дължина и на широчина. Междуосието също е значително по-голямо, което е за сметка на предния и заден надвес. Последните са силно скъсени. Като цяло визията не е радикално променена, но е станала доста по-съвременна и динамична.
Интериор
Вътре обаче нещата стоят по коренно различен начин. Още от пръв поглед си личи доста по-богатото базово оборудване. Материалите в салона са по-качествени, а сглобката им е на познатото ни прецизно японско ниво. Впечатление ни направи и подобрената мултимедийна система - навигация от TomTom, възможност за свързване на смартфон чрез MirrorLink, както и поддръжка на AndroidAuto или CarPlay. Алуминиевите вложки в купето контрастират добре на меката пластмаса и определено намекват за спортен характер.
Това, което не ни хареса особено, е рязкото нарастване на броя бутони, разположени на волана, на арматурното табло вляво от волана и на хоризонталното продължение на централната конзола. Инженерите от Subaru обаче категорично заявиха, че това част от философията на марката и според тях всяка функция трябва да има свой собствен орган за управление. А функциите в новото XV са нараснали многократно. Иначе седалките не са големи, но са ергономични, уредите са компилация от електронни дисплеи и аналогови прибори и са информативни. Мястото за пасажерите отзад е оптимално, даже можем да го определим като голямо, предвид класа, в който се позиционира XV, но багажникът е малък (380 литра), но пък практичен.
Ходови характеристики
Новата платформа SGP (Subaru Global Platform), на която е изградена втората генерация на модела, определено му е дала много. Като начало, 70% увеличаване на якостта на купето, великолепна управляемост и мека возия, но без накреняване в завои. Плюс постоянното 4х4 предаване, плюс система за активно управление на векторната тяга, която при нужда задейства спирачките на вътрешните на завоя колела и буквално вкарва колата в завоя. Въобще окачването е коренно променено и остави у нас изключително приятно впечатление.
4х4
Перманентното предаване на момента към четирите колела е на едно от най-добрите в класа. Благодарение на 4х4 системата автомобилът може да се справи с доста тежка пресечена местност, като за това, освен системата, която стандартно предава момента 60:40 на предна и задна ос, а при нужда преразпределя до 50:50, роля играе и високият 220 милиметра клиренс. Последният пък е възможен, без това да влияе на стабилността на колата, заради конструкцията на двигателите. Те са тип боксер и разположението на цилиндрите определя ниския общ център на тежестта.
Двигатели и трансмисия
Моторите са бензинови, само два варианта. Инженерите от Subaru заявиха, че от сега нататък темата "дизел" въобще не е приоритет за марката. Двата агрегата са атмосферни и са с обем 1.6 и 2.0 литра. Впечатленията ни са, че по-слабият, който е с мощност 114 коня, не е най-удачният. Двулитровият бензин е двигателят, който по-добре пасва на автомобила. Особено в комбинация с безстепенната скоростна кутия. Принципно тези трансмисии "спъват" моторите, но не и тази на Subaru. Именно трансмисията и 4х4 предаването са системите, с които колата превъзхожда алтернативите, а хубавото е, че и двете се предлагат в базовото оборудване. Средният разход, който се изписа на борд компютъра бе малко над 7 литра на 100 километра, което също ни изненада приятно.
Цена
Спокойно можем да кажем, че предвид базовото оборудване, началната цена на автомобила е много добра. Бензинов опозитен двигател, 4х4, "автомат" и EyeSight влизат и в най-ниското ниво на екипировка. А какво означава EyeSight? Най-общо казано това е т.нар. предотвратяваща технология за безопасност, която се базира на информацията от две камери, разположени в горната част на ветроупорното стъкло. В по-високите нива на оборудване тази система заедно с Lane Assist-а превръща управлението на колата почти в автономно. Ето и пълната ценова листа на новото Subaru XV.