Отидете към основна версия

5 285 11

Британската автоиндустрия след Брекзит

  • брекзит-
  • авто-
  • jaguar land rover

Цялата автомобилна индустрия е изправена пред много голям натиск. Автономно шофиране, Китай, електрически превозни средства и Дизелгейт оказват все по-голям натиск върху автоконцерните. В Обединеното кралство обаче на лице е още една голяма заплаха за сектора, която произтича от много по-традиционен източник: политиката. Брекзит и, в по-малка степен, немилостта, в която изпадна изпадна дизеловото гориво, са може би двете най-големи сили, действащи върху автоиндустрията на Острова в момента, а съдбата и на двете, в общи линии, е в ръцете на правителството и неговата опозиция.

Независимо от това каква политическа позиция има определен британски гражданин, отделянето от ЕС в голям степен поставя бъдещето на сектор от 82 милиарда паунда, което отговаря за 13% от целия износ на кралството, в не особено обещаваща ситуация.

В "Дейли Мейл" през май главният изпълнителен директор на доставчик на авточасти "Унипарт" предупреди, че Брекзит има потенциала да унищожи британската автоиндустрия. Според публикацията най-голям проблем ще представляват не евентуалните тарифи и мита, а закъсненията на компоненти с произход от ЕС, поради твърдата граница между Великобритания и континента. Това застрашава развиваното с продължение на години синхронизирано движение на стоки между доставчик и производител.

"Загубата на лесен достъп до нашия най-голям пазар и най-ключови източници на авточасти може да спре силния период на растеж на британското автопроизводство", твърди Дейвид Бейли, професор по индустрията в Университета Астон. Припомняме, че през миналата година във Великобритания са произведени 1,7 милиона коли и 2.7 милиона двигатели, благодарение отчасти на възродените Nissan и Jaguar Land Rover.

Брекзит ще принуди голяма част от британските автопроизводителите да изместят производството си в ЕС, което ще доведе до затваряне на фабриките и сериозна загуба на работни места. Това притеснява и Jaguar Land Rover. Изпълнителният директор на концерна предупреди миналия месец, че лоша сделка между Обединеното кралство и Европа ще коства на компанията повече от 1,2 милиарда лири годишно от загубени печалби и ще доведе до сериозни съкращения. "Искаме да останем във Великобритания, но при „твърд Брекзит“ ще трябва да затворим заводите и ще бъде много, много тъжно", каза той пред Файненшъл Таймс.

Асоциацията на автопроизводителите на Острова заяви, че иска свободна търговия, нулеви тарифи и свободата да се наемат служители от цяла Европа. "Нуждаем се от неограничен достъп до единния пазар на ЕС, най-големият ни търговски партньор", разясниха от сдружението, отричайки Брекзит.

През миналата година 54% от автомобилите, произведени в Обединеното кралство, са изпратени до клиенти в ЕС. Автопроизводителите изчисляват, че ако оперират съобразно условията на Световната Търговска Организация(WTO) разходите за износ ще нараснат с 1,8 млрд. паунда, което ще доведе и до увеличение на цените на колите. Междувременно ще бъдат платени допълнителни 2.7 милиарда лири за нови автомобили, идващи от континента. Какво ще е бъдещето на британската автоиндустрия и как ще протече Брекзит остава в ръцете на политиците.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини