Пазарът на автомобили в Европа все повече се ориентира към т.нар компактни ванове и кросоувъри, но все още една голяма част от потенциалните клиенти си остават върли привърженици на стандартните леки автомобили от сегмент D. В този клас обаче нещата също се развиват главоломно, като тенденцията там е колите да стават все по-луксозни и големи. Както всички останали, и французите от Renault работят усилено в тази насока, като в същото време обаче не отстъпват позиците, завоювани от хечбека Laguna. В старанието си да запълни всички ниши в сегмента, Режията създаде нов модел, наречен Latitude. Той представлява класически седан от горния сегмент на средния клас. Освен него бе обновен и хитовият модел Laguna. Двете нови предложения на Renault бяха показани за първи път на отминалото наскоро изложение в Париж, а ние имахме възможността да тестваме първи в Португалия новите модели. Сега ще се опитаме да дадем първоначална представа за двете иновации на Renault - Latitude и обновената Laguna.
Renault Laguna
Този автомобил, както поясниха от компанията, е втора фаза на третото поколение на модела. С други думи, колата търпи не само фейслифт, а частична модернизация - факт, който се отразява добре както на интериорната и екстериорна визия, така и на пътното поведение на автомобила.
Екстериор
Измененията във външността на автомобила се забелязват относително лесно. “Физиономията” на Laguna изглежда видимо променена и вече няма “тъжното”, според мнозина, изражение. Промяната в екстериора засяга основно предницата на автомобила и се дължи на видоизменените фарове, както и на модернизираната предна броня. По този начин новата Laguna изглежда по-спортна и агресивна. Допълнителна доза лукс внасят новите хромирани детайли в радиаторната решетка.
Интериор
Що се отнася до салона, то новата Laguna впечатлява с подобрено качество на материалите и по-богато базово оборудване. Спортната нотка е пренесена и тук. Воланът е “изправен” в долната си част, а седалките впечатляват с доста добре изразена странична поддръжка. Алуминиевите педали и лайсни, както и метализираната топка на скоростния лост, завършват усещането за динамичен и спортно ориентиран автомобил. Уредите са компилация от аналогови циферблати и електронни дисплеи и се характеризират с информативност и умерен консерватизъм. Последното не важи за цялостното оформление на таблото, което се отличава с типичните за французите авангардни форми. Още една от интересните екстри е навигационната система Carminat Тоm Tom Bluetooth, която разполага с точни и подробни карти. Иначе мястото за краката на водача и пасажерите е напълно достатъчно. Багажникът и при двете версии (хечбек и комби) е практичен и функционален. Като цяло чертите в салона следват екстериорната визия и създават усещането за младежки позициониран автомобил.
Двигател и ходови характеристики
Новост в двигателната гама на модела е 1.5-литровият дизел на компанията, характеризиращ се с подчертана икономичност. Иначе от останалите агрегати се откроява двулитровият дизел, който се предлага в четири разновидности с различна мощност. Освен тях в гамата са налични и два бензинови мотора. Всички те са с намалени вредни емисии и пасват добре на габаритите и масата на Laguna.
По-голям интерес обаче представлява една новост, която се предлага като опция, но е силно препоръчителна за по-активните водачи. Става дума за системата 4control. Тя е заимствана от модификацията Laguna Coupe и наред с ниския център на тежестта, придава изключителна стабилност на автомобила в завои. Какво всъщност представлява 4control? Посредством електромотор, интегриран под задния мост, задните колела завиват до 3.5 градуса. При скорост под 60 км/ч те завиват в посока, обратна на предните, като по този начин значително улесняват маневрирането. При надвишаване на отметката 60, електродвигателят въздейства на шенкелните болтове така, че колелата завиват в посока, аналогична с тази на предните. Системата се командва от електронната стабилизираща програма, която именно по този начин компенсира предполагаемите занасяния. Към използването на ABS-a и понижаването на въртящия момент се прибягва само в свръхкритични ситуации. От това печели най-вече динамиката на автомобила, а стабилността се усеща с пълна сила на т.нар. планински пътища, където има доста завои.
Цена
Като цяло новата Laguna е предназначена за хората с по-активен стил на шофиране, които предпочитат стабилен автомобил с по-твърдо окачване и по-директно управление. Ако сте от този тип водачи и харесвате обновената визия на Laguna, то непременно є обърнете внимание. Освен това цената й без ДДС е 38167 лева, като има възможност за ползване на данъчен кредит.
Renault Latitude
За разлика от обновената Laguna, Latitude представлява напълно нов автомобил. Той е класически седан от клас D, но стремежът на французите е той да се доближава до седаните от по-горния клас. По този начин Latitude автоматично се превръща в най-високо позиционираният модел на Renault, като негови основни конкуренти ще са Insignia, Passat и Superb. Разработката на този автомобил е съвместно дело на инженерите от Renault и Samsung Motors. От компанията обаче изрично подчертаха, че тази кола не е корейска и е изцяло съобразена с европейските изисквания и предпочитания.
Екстериор
За разлика от предишния си флагман Vel Satis, французите сега умишлено бягат от твърде авангардните форми. Latitude се характеризира с изчистен екстериорен дизайн, като се набляга на солидност и лукс. За последното роля играят обилно хромираната радиаторна решетка и наличието на ефектни лайстни отзад и отстрани. Най-общо казано, външният вид на новият голям модел на французите се характеризира с класическа триобемна каросерия, големи габарити и солидна осанка.
Интериор
Точно в противоположната на Laguna посока и отново следвайки външния дизайн, в салона на Latitude е наблегнато на комфорт и лукс. Спортните елементи липсват, седалките са големи, удобни, но с по-слаба странична подръжка. Шофьорската обаче е снабдена със система за масаж, регулировките и са безброй и естествено стават посредством електромоторчета. Както вече споменахме, габаритите не са малки, като това определено се отразява на вътрешното пространство. Салонът е просторен и усещането се подсилва още повече от панорамния таван. Уредите също са информативни, но арматурното табло е доста по-консервативно в сравнение с това на Laguna. Екстрите в купето са доста, като впечатление правят четиризоновият климатроник, аудиоситемата Bose, най-високото ниво на навигационната система TomTom, както и специалната система за пречистване на въздуха, влизащ в купето. Последната е снабдена и с вграден ароматизатор. Иначе казано, в салона е помислено и наблегнато основно на комфорта на водача и пасажерите.
Двигател и ходови характеристики
С новия V6 dCi двигател с мощност 240 к.с и използването на многолостово задно окачване инженерите са получили възможност да осигурят на пътуващите перфектно съчетание между комфорт и прецизно управление на автомобила, което означава, че с Renault Latitude дългите пътувания са доста приятни. Всъщност предното окачване е заимствано от Laguna, а задното от Nissan Maxima, но въпреки това нещата са паснати добре и возията е доста комфортна. Това обаче се отразява на поведението на Latitude в завои, където кренът е по-осезаем. Както вече стана ясно, масивният седан е предназначен за по-умерени водачи, търсещи комфорт и сигурност. За целта в модела са интегрирани всички налични системи за безопасност, а наличието на богат списък от екстри още повече затвърждава усещането за автомобил от горния сегмент на средния клас.
Цена
Що се отнася до цената, то може да се твърди, че в този клас тя ще е една от най-атрактивните. Базовата версия на модела ще стартира със сума под 40 000 лева, като при това в тази цифра е включен данък добавена стойност. Най-наточената версия с трилитров V6 дизелов агрегат и високо ниво на екипировка пък няма да надвишава 60 000 лева с ДДС.