Отидете към основна версия

3 016 0

Победителят

  • bmw-
  • аprilia-
  • f 650-
  • rotax

През последните 10 години на мотоциклетния пазар станаха особено популярни, така наречените “фъндуро”- твърде сполучлива комбинация между туристическа шосейна машина и спортно ендуро. Тези весели и закачливи “бандити” доставят неизмеримо удоволствие с приличните си размери, не предизвикващ напрежение двигател и народни цени. Пъргави и изключително маневрени, те се промъкват и през най-тясната пролука в натовареното градско движение, с лекота вземат острите завои и осигуряват добър комфорт при дълги пътувания. Наименованието “фъндуро”е баварско, въведено от BMW още в началото на 90-те години с най-популярният модел - F 650. В действителност, най-малкия мотоциклет на BMW не е германски. От 1993 г. F 650 се произвежда в италианските заводи на фирмата Аprilia. Причината за това беше недоверието, което германският концерн проявяваше към неговата реализация. Но “новакът” нанесе потресаващ удар, като се продаде над 64 000 пъти. Това е достатъчна причина, новият модел F 650 GS да се върне в родината си и се произвежда там, където от десетилетия се правят традиционните двуколесни машини на BMW - в Берлин.

За разлика от двуцилиндровите-боксер и четирицилиндровите-редови двигатели, изцяло продукт на BMW, новият член на германското семейство F 650 GS само ще се сглобява в свръхмодерния завод. 35 фирми, от които повечето чуждестранни, доставят необходимите детайли: спирачки от италианския производител Brembo; телескопични вилки на предното окачване от Япония - фирма Showa; двигателят е изцяло австрийски на Rotax.
Новата поточна линия за F 650 GS струва на BMW над 4.5 мил. ДМ, като монтирането є отне повече от година.
За разлика от предходния модел, новото “фъндуро” има много сходни черти със своя по-голям “събрат” R 1150 GS. Това не е характерния за BMW бъбрек, трансплантиран в резервоара, а новата ауспухова система изработена от благороден метал с трипътен катализатор.

За първи път в световната практика едноцилиндров мотоциклетен двигател е снабден с новата електронна система BMS (BMW-Motor-Steuerung), при която са обединени в едно дигитално устройство управлението на горивната система (инжекцион) и запалването. При разработването на цилиндровата глава, специалистите са заимствали от спортния автомобил M3, който направи бляскава премиера на изложението в Женева.
Благодарение на новата електронна система, както и модифицираната форма на смукателния колектор (разположен почти перпендикулярно), двигателят работи с изключително спокоен ход и развива висока мощност още при ниски обороти. В диапазон от 3000 и 6500 оборота, машината поддържа въртящ момент над 50 Нм. Максималната мощност е увеличена с две конски сили - 50 к.с. при 6500 оборота.

Подобрение има и по електрозахранването. F 650 GS е оборудван с нов генератор (400 W). Леки промени са направени и по охладителната система. Водната помпа работи с по-голям капацитет, а т.нар. водна риза в която е “облечен” цилиндъра е така преработена, че времето за което двигателят достига необходимата работна температура е намалено. Голяма част от старите технологични решения са запазени и в новия F 650 GS. Както при повечето съвременни двигатели, и тук е избрана система за смазване с така наречения “сух картер”. В цилиндровата глава са лагерувани два разпределителни вала задвижвани от верига. Те задействат по два всмукателни и два изпускателни клапана с чашковидни повдигачи. Специалният балансиращ вал, който свежда до минимум неприятните за водача вибрации също е запазен. Скоростната кутия отново е петстепенна, но при новия модел тя е подсилена с още един феродов диск. Благодарение на своята модерна технология, “фъндурото” е много икономично. Според начина на шофиране, през дюзата на инжекциона преминават между 5 и 7 л на 100 км. Интересен факт е, че 17.3-литровият резервоар много майсторски е скрит под шофьорската седалка. Благодарение на това, центърът на тежестта на машината е сведен максимално ниско. Там където обикновено се намира резервоара, при новият “баварец” е поставен само макет, под който са вместени въздушният филтър, всмукателният колектор и голяма част от модерната електроника.

Отново за първи път в света на едноцилиндровите мотоциклети, F 650 GS получава антиблокираща система на спирачките (ABS). Модерното устройство BMW разработва съвместно с фирмата Bosch специално за новия си модел и е два пъти по-евтино от този на R 1150 GS - 980 ДМ. Независимо, че масата на машината се увеличава с 2.1 кг, при рязко намаляване на скоростта, системата предпазва от изключително опасното за всеки мотоциклет блокиране на колелата.

Ходовата част на F 650, както при старата модификация и тук е на най-високо ниво. Рамата е изработена от стоманени тръби и кухи затворени алуминиеви профили. Предната телескопична вилка, наклонена на 60.8o, осигурява дълъг ход - 170 мм, но независимо от това е регулирана за твърдо возене. Задното колело е хванато от двустранен шарнир изработен от стоманени профили с регулируем централен амортисьор (ход 165 мм). Дори и при скорост 180 км/ч, както и при шофиране в лека пресечена местност, машината показва отлични резултати.

За особено тежки терени, BMW предлага изпълнението “Dakar” с по-дълъг ход на амортисьорите.
Дали повече от това може да се иска от едно “фъндуро”...?!

Александър Атанасов

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини