Миниванът безспорно бе един от най-шумните успехи на фрeнското автомобилостроене през 80-те. В продължение на почти цяло десетилетие обаче Renault бе единствената компания на Стария континент, която предлагаше еднообемни автомобили с габаритите на леки коли. Докато останалите очакваха с нескрито злорадство модата им да отмине също толкова бързо, колкото се бе появила, класикът Espace продължаваше да печели купувачи за Режията. Към края на 80-те производителите на Стария континент постепенно взеха да осъзнават каква непростима грешка са допуснали, пренебрегвайки този клас. Наймного хапене на устни имаше в Peugeot, чиито маркетингови специалисти лекомислено отхвърлиха като безперсперспективен проекта на Matra, предложен първо на тях и превъплътен малко по-късно в Espace. Макар и доста закъснял, отговорът на “Лъвчето” при моноспейсите все пак се появи. Като типичен продукт на глобализацията на 90-те моделът 806 се роди от сътрудничеството на PSA с FIAT и до момента държи повече от половината продажби на миниванове на съвместната платформа U60, която ползват също Ulysse, Lancia Zeta и Citroёn Evasion. Почти по същото време на пазара се появи и друга серия еднообемни автомобили на същите производители - FIAT Scudo, Citroёn Jumpy и Peugeot Expert. Замислени като лекотоварни возила за дребния бизнес, “близнаците” се оказаха с повече експлоатационни качества дори от “цивилните” си събратя, от които ги различават усилената платформа U64 и още по-големият вътрешен обем, дължащ се на по-високия покрив. Това естествено доведе до появата на пътнически модификации, които естествено не могат да се мерят с типичните миниванове по лукс и комфорт, но предоставят значително повече възможности за уползотворяване на полезното пространство и променят радикално предназначението на автомобила. В това имахме шанса да се убедим напрактика, след като се запознахме отблизо с комби-модификацията на Peugeot Expert, носеща вътрешнофирмения индекс 220 C.
Първите впечатления от външността този вече доста популярен по българските улици многофункционален ван могат лесно да объркат. Въпреки използването на идентични каросерии, приликите между 806 и Expert са трудно забележими. Удивително е как козметичните дреболии като радиаторна решетка, брони, осветителни тела и издигнат покрив са в състояние не само да променят силуета и облика на колата, а и да накарат зрителя да мисли, че става дума за напълно различни автомобили. Като типично утилитарно возило, Expert е загубил от елегантността на строго пътническия си роднина, което съвсем не значи, че не хваща окото. Ако има конструктори, които разполагат с потенциала да направят товарен по концепция автомобил привлекателен, това извън всякакво съмнение са французите и италианците. В случая налице са и двете школи. Единственото, на което галите са могли да се потрудят повечко, е да придадат на колата по-изразителна фирмена принадлежност, отличаваща всеки от моделите им. Ако отсъстваше хералдическото лъвче на радиаторната решетка, Expert спокойно можеше да мине за FIAT или Citroёn с паднали емблеми. Подобно на комби-вариантите на Scudo и Jumpy, ванът на Peugeot се предлага с четири врати, като страничната е плъзгаща се, а задната - двойна. Това несъмнено е по-удачно решение за ползване в натоварения градски трафик и ограничените пространства за паркиране от грамадната единична врата.
При автомобили от типа на Expert функционалността е водеща конструкторска и дизайнерска линия, която измества самоцелния лукс на заден план. Ето защо интериорът е структуриран така, че да поема максимален брой пътници или багаж. Ванът разполага с цели девет места, без това да се отразява на простора. За всяко от тях има предостатъчно пространство и в предната седалка ще опрат само колената на скандинавци с афинитет към баксетбола. Просторно е дори на двете места до шофьорското, което се обяснява с липсата на централна конзола на пода. Лостът на скоростите е качен на арматурното табло по подобие на 806 и по-големите бусове от семейството Boxer/Jumper/Ducato. Специалистите му лепнаха определението “джойстик” още при появата на тези модели и съм напълно съгласен с тях предвид факта, че “joy” означава “радост”. Отначало боравенето с него е необичайно, но само след десет минути зад волана човек започва да си задава въпроса защо не произвеждат всички ванове с такива лостове. Всъщност от модела 806 с незначителни изменения е заимствано цялото арматурно табло. Трудно ми е да си спомня скоро да съм сядал в по-удобно място за водача не само в миниван, а и в лек автомобил изобщо. Ергономията е на нивото на най-добрите френски традиции като се започне с достъпността на всеки от уредите и се стигне до анатомичните качествата на седалката, макар че оценката за нея е строго субективна заради скромните ми габарити на широчина. Видимостта е отлична във всички посоки с изключение на вътрешното огледало за задно виждане. Практическата му стойност е почти нулева не само защото вратата отзад е разделена от масивна колона, а и поради джунглата от подглавници в купето зад водача. Недостатъкът се компенсира напълно от страничните огледала, които ако бяха малко по-широки щяха да стават за маса за пинг-понг. Така или иначе маневрирането с Expert на заден ход изисква съвсем малко приспособявене и то ако току-що сте слезли от малолитражка.
Въпреки че френският ван остава по същество товаро-пътнически автомобил, усещането за комфорт съвсем не е дефицит. Качеството на използваните материали и изработката са на много високо ниво. Уютът се допълва от тонираните в зеленикаво стъкла и всевъзможни изпипани дреболии от сорта на пепелника, чийто хитроумен капак издава пневматичен звук а ла Star Wars, когато се прибира изцяло в таблото. В двете предни врати има универсални поставки за чаши или бутилки (с кръгло сечение и вместимост под 700 мл, разбира се), а над предните седалки има ниша, която спокойно поема три-четири дребни чанти. Последният ред седалки се сгъва напред за секунди. Преди да се сдобиете с достатъчно багажно пространство по този начин обаче, ще се наложи да свалите подглавниците им. Това, наред с разположената вдясно от мястото на водача ръчна спирачка, създава леки неудобства, но в крайна сметка всичко е въпрос на навик.
Гамата двигатели, с които се предлага Peugeot Expert, включва бинзинов с обем 1 581 см3, два 1.9-литрови дизела, единият с турбо компресор, и двулитров HDi. Модификацията, която имахме възможност да тестваме, беше оборудвана с обикновения атмосферен дизел. Качествата на този прекрасен агрегат са добре известни от други модели на PSA, пък и французите отдавна са признати за най-способните майстори на нафтата, та едва ли е нужно да се впускам в обяснения колко култивиран и тих е моторът. Достатъчно е да се каже, че се справя с изненадваща лекота с тежката иначе каросерия и на моменти водачът дори забравя за вида на горивото. За това способства както отличната обезшуменост на купето, така и липсата на каквито и да било вибрации. Возията е типично френска и въпреки че по понятни окачването е по-твърдо от това на 806, комфортът е на традиционното за Peugeot ниво.
Това превръща Expert не само в оптимален за малка или средна фирма автомобил, а и дава възможност да бъде използван за представителните є нужди. В допълнение към това цената от 104 840 FРF (31 296 DM ) е по-ниска от тази на повечето типични миниванове, макар оборудвнето му да им отстъпва значително, а едно- и двугодишният лизинг са безлихвени.
Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg