Отидете към основна версия

3 328 0

Френска връзка

  • peugeot-
  • peugeot ex­pert-
  • ex­pert

Миниванът безспорно бе един от най-шумните успехи на фрeнското автомобилостроене през 80-те. В про­дължение на почти цяло десетилетие обаче Renault бе единствената компания на Стария континент, която предлагаше еднообемни автомобили с габаритите на леки коли. Докато останалите очакваха с нескрито злорадство модата им да отмине също толкова бързо, колкото се бе появила, класикът Espace продължаваше да печели купувачи за Режията. Към края на 80-те производителите на Стария континент постепенно взеха да осъзнават каква непростима грешка са допуснали, пренебрегвайки този клас. Най­много хапене на устни имаше в Peugeot, чиито маркетингови специалисти лекомислено отхвърлиха като безперсперспективен проекта на Matra, предложен пър­во на тях и превъплътен малко по-късно в Espace. Макар и доста закъснял, отговорът на “Лъвчето” при моноспейсите все пак се появи. Като типичен продукт на глобализацията на 90-те моделът 806 се роди от сътрудничеството на PSA с FIAT и до момента държи повече от половината продажби на миниванове на съвместната платформа U60, която ползват също Ulysse, Lancia Zeta и Citroёn Evasion. Почти по същото време на пазара се появи и друга серия еднообемни автомобили на същите производители - FIAT Scudo, Citroёn Jumpy и Peu­geot Expert. Замислени като лекотоварни возила за дребния бизнес, “близнаците” се оказаха с повече експлоатационни качества дори от “цивилните” си събратя, от които ги различават усилената платформа U64 и още по-големият вътрешен обем, дължащ се на по-високия покрив. Това естествено доведе до появата на пътнически модификации, които естествено не могат да се мерят с типичните миниванове по лукс и комфорт, но предоставят значително повече възможности за уползотворяване на полезното пространство и променят радикално предназначението на автомобила. В това имахме шанса да се убедим напрактика, след като се запознахме отблизо с комби-модификацията на Peugeot Expert, носеща вътрешнофирмения индекс 220 C.

Първите впечатления от външността този вече доста популярен по българските улици многофункционален ван могат лесно да объркат. Въпреки използването на иден­тични каросерии, приликите между 806 и Expert са трудно забележими. Удивително е как козметичните дреболии като радиаторна решетка, брони, осветителни тела и издигнат покрив са в състояние не само да променят силуета и облика на колата, а и да накарат зрителя да мисли, че става дума за напълно различни автомобили. Като типично утилитарно возило, Expert е загубил от елегантността на строго пътническия си роднина, което съвсем не значи, че не хваща окото. Ако има конструктори, които разполагат с потенциала да направят товарен по концепция автомобил привлекателен, това извън всякакво съмнение са французите и италианците. В случая налице са и двете школи. Единственото, на което галите са могли да се потрудят повечко, е да придадат на колата по-изразителна фирмена принадлежност, отличаваща всеки от моделите им. Ако отсъстваше хералдическото лъвче на радиаторната решетка, Expert спокойно можеше да мине за FIAT или Citroёn с паднали емблеми. Подобно на комби-вариантите на Scudo и Jumpy, ванът на Peugeot се предлага с четири врати, като стра­ничната е плъзгаща се, а задната - двойна. Това не­съмнено е по-удачно решение за ползване в натоварения градски трафик и ограничените пространства за паркиране от грамадната единична врата.

При автомобили от типа на Expert функционалността е водеща конструкторска и дизайнерска линия, която измества самоцелния лукс на заден план. Ето защо интериорът е структуриран та­ка, че да поема максимален брой пътници или багаж. Ва­нът разполага с цели девет места, без това да се отразява на простора. За всяко от тях има предостатъчно пространство и в предната седалка ще опрат само колената на скандинавци с афинитет към баксетбола. Просторно е дори на двете места до шофьорското, което се обяснява с липсата на централна конзола на пода. Лос­тът на скоростите е качен на арматурното табло по подобие на 806 и по-големите бусове от семейството Box­er/Jumper/Ducato. Специалистите му лепнаха определението “джойстик” още при появата на тези модели и съм напълно съгласен с тях предвид факта, че “joy” означава “радост”. Отначало боравенето с него е необичайно, но само след десет минути зад волана човек започва да си задава въпроса защо не произвеждат всички ванове с такива лостове. Всъщност от модела 806 с незначителни изменения е заимствано цялото арматурно табло. Трудно ми е да си спомня скоро да съм сядал в по-удобно място за водача не само в миниван, а и в лек автомобил изобщо. Ергономията е на нивото на най-добрите френски традиции като се започне с достъпността на всеки от уредите и се стигне до анатомичните качествата на седалката, макар че оценката за нея е строго субективна заради скромните ми габарити на широчина. Видимостта е отлична във всички посоки с изключение на вътрешното огледало за задно виждане. Практическата му стойност е почти нулева не само защото вратата отзад е разделена от масивна колона, а и поради джунглата от подглавници в купето зад водача. Недостатъкът се компенсира напълно от страничните огледала, които ако бяха мал­ко по-широки щяха да стават за маса за пинг-понг. Така или иначе маневрирането с Expert на заден ход изисква съвсем малко приспособявене и то ако току-що сте слезли от малолитражка.

Въпреки че френският ван остава по същество товаро-пътнически автомобил, усещането за комфорт съвсем не е дефицит. Качеството на използваните материали и изработката са на много високо ниво. Уютът се допълва от тонираните в зеленикаво стъкла и всевъзможни изпипани дреболии от сорта на пепелника, чийто хитроумен капак издава пневматичен звук а ла Star Wars, когато се прибира изцяло в таблото. В двете предни врати има универсални поставки за чаши или бутилки (с кръгло сечение и вместимост под 700 мл, разбира се), а над предните седалки има ниша, която спокойно поема три-четири дребни чанти. Последният ред седалки се сгъва напред за секунди. Преди да се сдобиете с достатъчно багажно пространство по този начин обаче, ще се наложи да свалите подглавниците им. Това, наред с разположената вдясно от мястото на водача ръчна спирачка, създава леки неудобства, но в крайна сметка всичко е въпрос на навик.

Гамата двигатели, с които се предлага Peugeot Ex­pert, включва бинзинов с обем 1 581 см3, два 1.9-литрови дизела, единият с турбо компресор, и двулитров HDi. Модификацията, която имахме възможност да тестваме, беше оборудвана с обикновения атмосферен дизел. Качествата на този прекрасен агрегат са добре известни от други модели на PSA, пък и французите отдавна са признати за най-способните майстори на нафтата, та едва ли е нужно да се впускам в обяснения колко култивиран и тих е моторът. Достатъчно е да се каже, че се справя с изненадваща лекота с тежката иначе каросерия и на моменти водачът дори забравя за вида на горивото. За това способства както отличната обезшуменост на купето, така и липсата на каквито и да било вибрации. Возията е типично френска и въпреки че по понятни окачването е по-твърдо от това на 806, комфортът е на традиционното за Peugeot ниво.
Това превръща Expert не само в оптимален за малка или средна фирма автомобил, а и дава възможност да бъде използван за представителните є нужди. В допълнение към това цената от 104 840 FРF (31 296 DM ) е по-ниска от тази на повечето типични миниванове, макар оборудвнето му да им отстъпва значително, а едно- и двугодишният лизинг са безлихвени.

Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини