Тъй като новият Opel Mokka е толкова по-различен от първото поколение, което се продаваше от 2012 до 2019 г. и бе базирано на GM платформата Gamma-II, можем да разберем защо симпатизантите на A-модела, с представянето на Mokka B, бяха меко казано обидени. Това обаче важи само за една група от хардкор фенове на Opel, които трудно "преглъщат" промените, довели до факта, че новите Opel-и вече се правят на френска платформа. За останалите, в това число и за нас, новата Mokka е един интересен кросоувър, изпълнен типично по германски, но с френски възли и агрегати. Ето и впечатленията ни.
По-компактни размери, невероятно модерен дизайн и... най-голямата критика на феновете - заради новата CMP платформа на PSA Group, Mokka остава без 4х4 система. Въпреки това обаче нашият тест обяснява защо новата Mokka, с бензинов двигател с мощ от 130 к.с. в спортния GS Line пакет, все пак не е никак лоша кола. Не искаме да сме категорични по отношение на визията. Трябва да решите сами дали ви харесва или не. Екипът ни обаче смята, че предната и задната част са изключително успешни. Силуетът, от друга страна, изглежда малко къс и донякъде "насечен", особено в задната част на автомобила.
Освен това смятаме, че е страхотно, че Opel предлага "GS Line" с черен покрив и черен капак, но червените апликации на джантите и червената лайстна на линията на покрива са малко в повече. Харесваме го в един цвят. Такъв естествено е наличен при дилърите в страната. Но всичко това е субективно. Иначе, сравнявайки го с модела от предишното поколение новият кросоувър е дълъг 4,15 метра, широк 1,79 метра и висок 1,53 метра и следователно става с дванадесет сантиметра по-къс (!). От друга страна, той е малко по-широк и най-вече по-нисък от своя предшественик.
Ако четейки сухите цифри си мислите, че старата Mokka е по-просторна от новата... тогава грешите
И това е така, тъй като платформата на PSA Group е значително по-добра от тази на GM. Само един пример: междуосието остава почти идентично (+ 2 мм, а дължината е скъсена с 120 мм). Всичко това води до следната ситуация във вътрешността на новата Mokka: Сядате на седалките на първия ред, които са изненадващо (или пък не, защото са AGR) удобни и установявате, че видимостта е отлична, просторът - осезаем, а уредите пред вас (изцяло дигитални) - са силно информативни.
Прави впечатление, че регулируемите по височина седалки позволяват при желание много ниска позиция на седене. Ще го кажем по друг начин: Ако в старата Mokka преди сте седели "на" колата, сега наистина седите "в" колата. С други думи отпред всичко в новата Mokka е наред. Не така обаче стоят нещата на втория ред седалки. Мястото за краката за пасажерите от задния диван е малко по-малко, отколкото при предишното поколение. Мястото за главите също е недостатъчно за ръстови пътници, което се дължи на новата шикозна линия на покрива. С други думи отзад е за малки деца.
Що се отнася до обема на багажника, обаче почти нищо не се е променило. Около 350 литра обем и подвижен товарен под, са сравними с тези на A поколението. Багажникът не може да се нарече непременно голям, но най-вече го определяме като достатъчен. А пък ако ви е малко товарното пространство, когато задната седалка се свали, Mokka може да поеме огромно количество багаж.
Досадното по отношение на багажника е отварянето на петата врата. Отворът е в ръба точно над регистрационната табела. Отначало това място е трудно да се намери и след натискане на съответния бутон капакът отваря "процеп", но ръката трябва да смени позицията си преди да приложи нужното усилие за отварянето. С други думи отваряте задната врата в две стъпки? Наистина би могло да има по-умно решение!
Но обратно към първия ред в салона. Новата Mokka всъщност е "силна" точно тук
Хубаво е, че основните функции за информационно-развлекателната система и климатика имат физически бутони и копчета. Иначе, всичко което е необходимо на водача по време на движение, е интегрирано в добре подредения и ясно четлив екран. А с хубави цветни детайли и качествена тапицерия, прекомерното използване на пластмаса почти не се забелязва.
Гледката напред също заслужава внимание. Освен добрата видимост към пътя, оребреният капак ще ви накара да се замисляте дали седите в Rekord C или Commodore A, въпреки че Mokka всъщност черпи своето дизайнерско вдъхновение от Manta A. Последното е видимо от оформлението на предницата. Под споменатия оребрен преден капак и зад "муцуната в стил Manta" с интегрирани LED фарове, в нашия случай вече има двигател, който от самото начало влудява гореспоменатото хардкор ядро на Opel феновете. Става дума за познатия ни от моделите на PSA 1.2-литров турбо бензинов двигател със мощност 130 к.с.
ДА, двигателят е трицилиндров. ДА, звучи като трицилиндров. Но НЕ, не е лош двигател
Той идеално пасва на компактната Mokka и заедно с осемстепенния автоматик предлага смесица от комфорт и прилична динамика при шофиране, но за спортно каране не може да става и дума. GS Line допринася само оптически (ако изобщо допринася) за спортния облик на колата. Кормилното управление е добро, возията - по-скоро мека, а заради по-високия клиренс крен в завои се усеща. Автомобилът обаче е снабден с три основни режима, които доста променят поведението на новата Mokka.
Всичко това обаче не означава, че ще имате проблем при шофиране. Липса на тяга почти не се усеща, защото 230 нютон метра въртящ момент е наличен още от ниските 1 750 оборота, а времето за ускорение до сто е по-малко от десет секунди. Реално постижимата максимална скорост пък е около 200 км/ч. Какво повече може да желае човек от кола за нормална ежедневна употреба. Така че, когато пътувате между дома и работата или до супермаркета едва ли ще имате нeщо против, че трицилиндровия двигател харчи около седем литра бензин. На извънградско разходът може да падне с около литър, литър и половина, като по този начин възможният среден разход на гориво от шест литра на 100 км е повече от приемлив.
Плюсовете на новата Mokka са повече, но колата си има и недостатъци
За съжаление новата генерация няма 4х4 система, което лишава кросоувъра от възможността за преминаване през по-трудни пресечени местности, но новата, хипстърска и градска целева група най-вероятно ще ѝ прости това. Голяма част от старата целева група обаче ... вероятно не.
Ето и това, на което новата целева група - точно като нас - ще се радва:
Когато става въпрос за свързаност и помощни системи те вече са на доста по-високо ниво, Mokka не допуска грешки. Е, сензорите за паркиране все още издават по-лош звук от този на Тамагочи, което не е хранено от дни, но пък системата за връзка между смартфона и колата работи точно толкова гладко, колкото взаимодействието на интелигентния круиз контрол и предупреждението за напускане на лентата. Последното е толкова шокиращо добро, че искаме да го подчертаем отново в това изречение.
Остава въпросът за цената
С базова цена под 35 000 лева можем да кажем, че Mokka се намества с една идея над "златната среда". Богатото стандартно оборудване на GS Line версията обаче трябва да бъде оценено положително. Допълнителните екстри, които могат да са ви необходими за надграждането му не са много - LED матрични светлини и отопление на предните седалки за общо около 2 000 лв. Всъщност дали новата Mokka е скъпа или пък не е, преценете сами.
По-добра ли е Mokka от своя предшественик? Не. Но не е и по-лоша. Тя е просто различна и с новия си (наистина много успешен) външен вид и съвременни технологии под капака и в интериора достига до нова и малко по-различна публика. Във всеки случай ние харесваме радикалната промяна на Opel-ите от 2020. Дори това да означава сбогом на задвижването на четирите колела. Ако пък не сте фен на тестваната от нас бензинова версия, то моделът предлага алтернативи - и дизелова, и изцяло електрическа.