Отидете към основна версия

5 138 0

Време за мъже

  • toyota-
  • rav4

През 1994 г. шефовете на най-голямата японска автомобилна компания Toyota вземат решение да пуснат в серийно производство представения на изложението в Женева прототип на компактен джип. Подтикват ги не само резултатите от маркетингово изследване, според което пазарът на подобни возила предстои да се разшири значително за сметка на спортните купета, а и възторжената реакция на посетителите на автосалона. Никой обаче няма и представа какъв успех ще донесе на фирмата RAV4 (А, бр. 119). Шест години поред моделът предизвикваше трепет във всяко дамско сърце от Узбекистан до Калифорния. През това време той преживя само една незначителна модернизация, което трябва да е рекорд за японска кола. Дизайнът се оказа толкова успешен, че конструкторите така и не намериха повод да го променят. Решиха се едва тази година, когато на конвейера се качи новата генерация на бестселъра. Тя е натоварена с нелеката задача да задържи досегашните почитатели на паркетната джипка и да спечели нови.

Въпреки безспорните си комерсиални успехи, RAV4 така и не успя да привлече купувачи от силния пол. Онова, което бе най-силният му коз в битката за пазари - външността, беше и недостатък в очите на повечето мъже. Дизайнът бе прекалено кукленски и недостатъчно агресивен за всъдеход. Ето защо първата работа на стилистите, проектирали наследника, е била да запазят възможно най-много от привлекателните линии на първата генерация и същевременно да добавят малко мускули. Каросерията е вече по-строга. Изчезнала е лекомислената женственост и закръгленост. В дизайна има колкото плавни, толкова и обли форми, но общото излъчване е за повече сериозност и агресивност. Забелязват се и фирмени черти от Yaris и Land Cruiser. Промените са значителни, но не и радикални - във “физиономията” на новия RAV4 се усеща излъчването на предшественика. Постижението може да се окачестви само като успех за дизайнерите, които са свършили доста работа и по интериора.

Новият RAV4 е по-голям от досегашния автомобил. Това се е отразило благоприятно на размерите на салона и достъпа до него. Подобно на повечето джипове от този клас, спортното начало е водещо при оформлението на арматурното табло и цялостната атмосфера в колата. Детайлът, който веднага се набива на очи, е високо издигнатата централна конзола с псевдометално закръглено обкантване. За лекоатлетическите амбиции на автомобила намекват и белите циферблати на показателните уреди. Таблото е в два нюанса - тъмен и светъл.

Използваните в интериора материали са с традиционно за фирмата високо качество, както впрочем и сглобката. Умерено твърдите предни седалки се регулират във всички направления. Позицията е много удобна и напомня по-скоро за лек автомобил, отколкото за всъдеход. Известни затруднения с видимостта встрани създава масивната средна колонка, но като цяло проблеми с усещането на габаритите няма. RAV4 е пораснал с 90 мм на дължина, 40 - на широчина и 10 - на височина. Базата е по-дълга от стария вариант с 8 см, като новите габарити са използвани изключително удачно. Широчината на салона например се е увеличила повече, отколкото тази на колата. Пътниците отзад са спечелили нови 10 см за краката, а седалките им могат да се местят надлъжно както в Yaris. Това позволява вариации с обема на багажника. На задните места е просторно и уютно. Широките колонки създават усещане за изолираност. Когато облегалките на седалките се свалят, багажникът може да поеме 970 л без да пострада видимостта назад. Черти на миниван се забелязват и в целия интериор. Навсякъде има контейнерчета, закачалки, мрежички и чантички. Налице е дори допълнителна 12-волтова розетка. Вратата на багажника се отваря настрани, което има своите преимущества. Конструкцията обаче е доста масивна, а фиксирането на отворената врата не е достатъчно стабилно. Друг типичен недостатък е посоката на отваряне - японците нямат как да не “обърнат” волана, но за останалото не си правят труд.

В сравнение с формите, съдържанието е претърпяло значително по-малко промени. За разлика от повечето паркетни джипове RAV4 е с перманентно задвижване на четирите колела, а не с втори мост, който се включва посредством вискомуфа. Тук също има такава, но функциите є са блокира междуосевия диференциал. В останалата си част трансмисията е принципно сходна с тази на Quattro-моделите на Audi или AWD на Subaru. Задният диференциал е повишено триене тип Torsen. Окачването почти не се е променило. Нов момент в предните макферсъни и задния “мултилинк” са стабилизаторите на напречната устойчивост, които не се отразяват особено благоприятно на проходимостта, но вършат добра работа на обикновен път.
За задвижване се предлага познатата двувалка с работен обем 1 998 см3, но мощността е нараснала до 150 к.с. Това позволява завидни динамични качества на автомобила със суха маса 1 200 кг. От друга страна обаче едва ли има по-категорично доказателство за основното предназначение на подобен джип. Неговата сила е на магистралата и не е изключено опитите за геройства извън пътя да завършат с търсене на трактор, който да издърпа закъсалия всъдеход.

Най-коректна представа за ходовите качествата на новия RAV4 би могло да даде сравнение с именития му предшественик. Моделът безспорно е спечелил по отношение на динамиката. Въртящият момент на двигателя е над 190 Нм и се постига при 4 000 об./мин., което се усеща както при движение в града, така и извън него. Стабилността в завой също е подобрена благодарение на стабилизаторите на напречната устойчивост в окачването. Проходимостта обаче е на същото ниво, което всъщност е повече от естествено. По-дългата база казва своето по отношение на комфорта. За него способства и отличната обезшуменост на купето. Коефициентът на въздушно съпротивление е 0.34, което доближава японеца по-скоро до леките автомобили, отколкото до джиповете.
Същото обаче не може да се каже за цената.

Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини