Смята се, че през лятото основната неприятност, която се крие под капака на автомобила, е прегряването на двигателя. Има много статии, които сме писали по тази тема. Има обаче и друг проблем, причинен от повишената температура на въздуха, който понякога се оказва твърде труден диагностициране, дори и от опитни майстори.
Става дума за внезапна повреда на напълно работещ двигател, която се случва по време на летните горещини. Ситуацията, като правило, се развива по следния сценарий. На улицата температурата е + 30º С. Колата е паркирана на слънце, изключва се двигателя и след 20-ина минути при опит да се запали мотора настъпва или тишина, или несигурен старт и нестабилни обороти на празен ход. И на таблото се появява икона "проверка на двигателя", което означава, че се е случил някакъв проблем с двигателя, който изисква намесата на специалист.
Това може да се случи, както на по-стари автомобили, така и на почти нови. А причината за такава аварийна ситуация се крие не в прегряването на самия двигател, а в електронния блок за управление на двигателя (ECU). Накратко, това е малък компютър, отговарящ за управление на процесите на двигателя . И като всеки компютър, той се състои от полупроводникови чипове. Това устройство анализира сигналите, идващи от всички видове сензори, и на тяхна база издава команди за управление на инжекционната система, запалването и други.
Повечето полупроводници работят нормално при сравнително ниски температури. Най-често те работят при т.нар. стайна температура и по-ниска. И при нагряване те престават да изпълняват функциите си, преставайки да пропускат електрически ток. Свойствата на чиповете, предназначени за ECU на колата, са подбрани по такъв начин, че да могат да работят дори при достатъчно високи температури, присъщи на двигателното отделение.
Но когато оставите кола със загрял двигател на парещо слънце, под капака става такава „баня“, че не всеки полупроводник може да издържи. Само си представете: работната температура на двигателя е около 100 º C. Когато автомобилът спре, въздухът, затоплен от блока на цилиндрите, се издига до капака, където обикновено се намира кутията на ECU.
Силното слънце пък загрява капака отгоре и всичко това драстично забавя скоростта на охлаждане на двигателния отсек. В резултат на това кутията с "мозъка" на двигателя е в тази сауна доста дълго време. През това време топлината успява да достигне до полупроводниците. Когато се опитате да стартирате двигателя, те започват да подават неадекватни сигнали и двигателят не стартира.
Подобен проблем се "лекува", като се отвори капака за по-дълго време докато ECU изстине. При някои автомобили „мозъкът“ на двигателя може да бъде съживен чрез „ударна терапия“ - чрез кратко изключване на щепсела с проводници, водещи към двигателя. Ако и това не помогне, ще трябва да търсите специализирана помощ.