Отидете към основна версия

9 138 77

Най-известният спортен автомобил в света

  • porsche-
  • 911-
  • франкфурт 2011

Дебютът на новото поколение Porsche 911 с индекс 991 отбелязва поредния етап от почти половинвековното развитие на може би най-разпознаваемата и прочута спортна кола. Началото на легендата обаче не предвещава такива успехи. Всъщност ако историята на 911-ката трябва да бъде описана с три думи, те най-вероятно биха били "противно на очакванията". Този автомобил се превръща в икона въпреки всичките си недостатъци.

911 е едва вторият модел на Porsche след 356. Показан е за първи път на автосалона във Франкфурт през 1963 г. Оригиналният му индекс е 901, но се оказва, че от Peugeot са патентовали всички възможни трицифрени комбинации с нула по средата, и немците са принудени да сменят името.

Патентните проблеми обаче съвсем не са единствената спънка пред 911. Автомобилът е посрещнат на нож заради абсолютно нелогичното разположение на двигателя. Всечки закони на физиката повеляват моторът да бъде монтиран отпред или в средата на шасито. В Porsche залагат на шестцилиндров боксер зад задния мост.

На теория такава архитектура би трябвало да превърне 911 в изключително бърза кола, както се и оказва на практика. Управлението на подобен автомобил обаче изисква страхотни шофьорски умения, а дори и най-способните карачи понякога не успяват да го укротят. Усещането в завой зад волана на возило със заден двигател е несравнимо и превръща 911 в продукт без аналог на пазара.

Въпреки че го продава в нелоши количества, през 70-те години дори Porsche губи вяра в модела. Конструкторите смятат, че концепцията е изчерпала потенциала си за еволюция. Тогавашният шеф на компанията Ернст Фюрман признава, че по-конвенционалният 928 е трябвало да замести изцяло 911. На всичко отгоре новият осемцилиндров модел печели титла "Автомобил на годината" през 1978 г. и то в разгара на петролната криза.

Макар и по-модерен във всяко отношение обаче, 928 в крайна сметка се проваля. Той е по-бърз от 911 с изключение на модификациите Turbo, по-просторен и много по-лесен за управление. Сърцата на феновете обаче остават верни на класиката. Производството на 928 е прекратено през 1995-а, след като е успял да доведе Porsche до синоним на марка за сводници.

Изход от нерадостното положение на компанията намира вездесъщият 911. Той се променя постоянно през годините, но никога не може да бъде объркан, независимо дали става дума за екземпляр от 1963 или от 2003 г.

911 остава и може би единственият суперкар на света, който може да се ползва като ежедневен автомобил. Собственикът може да ходи на работа с него без да трепери дали нещо няма да се строши по пътя. Тази кола няма да го принуждава да се свива на осем само за да влезе в купето, нито ще издевателства над бъбреците му.

911 запазва въздушното си охлаждане чак до края на 90-те години на миналия век, надживява много именити съперници и заляга в основата на един от най-напредничавите състезателни автомобили в историята - Porsche 959. Побеждава където и да се появи - от асфалтовите писти до "Париж-Дакар".

Някои го обожават, други го ненавиждат, но всички са съгласни, че 911 е боец, който не се предава.


МАЛКО ИСТОРИЯ

911 (1964-1989)

Първото издание на иконата се оборудва с двулитров боксер с въздушно охлаждане и мощност 130 к.с. Скоростната кутия Typ 901 е изключително компактна. Проектира я Фердинанд "Буци" Порше, син на Фери. Едновременно с 911 е представен и 912, който да замести 356. Той е със същата каросерия, но с 1.6-литров мотор с 90 к.с.
През 1966-а Porsche представя версията 911S със 160 к.с., последвана от модификацията Targa с подвижен покрив. Година по-късно междуосието е увеличено от 2 221 на 2 268 мм с цел да се подобри управляемостта без промяна в габаритите.
911S се сдобива с инжекцион, а в списъка с опциите е включена полуавтоматична скоростна кутия.
През 1970 г. обемът на двигателя нараства до 2.2 литра, а с него и мощността - 125 к.с. за 911T, 155 за 911E и 180 за 911S.
Ново увеличение на кубатурата, този път до 2.4 литра, следва през 1972-ра. 911T вече развива 130 к.с. (140 в Щатите), 911E - 165, а S - 190 коня. Започва монтажът на нова, по-здрава скоростна кутия.
В периода 1972-1974 Porsche произвежда хомологизираната Carrera RS. Автомобилът има 2.7-литров двигател с 210 к.с., модифицирано окачване, по-големи спирачки и раздути калници. Днес мнозина го смятат за най-чистото Porsche 911.
През 1974 двигателят на Carrera RS започва да се монтира на останалите модели в гамата. Променя се и външният вид заради по-дебелите брони, наложени от законодателството в Щатите.
Година по-късно дебютира версията Turbo. Нейната каросерия е по-широка, а на задницата се появява прочутата "китова опашка". Трилитровият боксер развива 260 к.с. - мощност, която ще се увеличи до над 300 с нарастването на кубатурата до 3 300 см3.
През 1981-ва на салона във Франкфурт e представен концептуален кабриолет, първият открит автомобил на Porsche след 356. На следващата година модификацията вече се предлага в каталога на марката.
През 1984 г. 911 се сдобива с 3.2-литров боксер, а през 1987-а и с нова скоростна кутия Getrag G50.

 

964 (1989-1993)

Първите значими промени в конструкцията на 911 настъпват с 964. Автомобилът е проектиран по аналогия с 959 и дебютира с двойно предаване като Carrera 4. Версията със задно задвижване Carrera 2 излиза на пазара година по-късно.
Шасито на 964 е проектирано от нулата, каросерията е по-обтекаема. За първи път на 911 се монтира усилител на волана. Обемът на двитагеля е 3.6 литра, а мощността - 250 к.с.

993 (1993-1998)

Известен с това, че е последното Porsche 911 с въздушно олхаждане, 993 запазва от предшественика си ветроупорното стъкло, вратите и прозорците. Дизайнът на каросерията е изменен чувствително.
Управляемостта се подобрява благодарение на новото многолостово окачване. Обемът на двигателя остава същият, но мощността се увеличава до 272 к.с., а през 1996-а и до 285 коня. Емблема RS отличава по-леката и мощна версия със задно предаване и 3.8-литров мотор (300 к.с.).

996 (1998-2004)

За първи път в 34-годишната история на 911 се монтира двигател с водно охлаждане. Отначало 996 отнася доста критики заради яйцевидните фарове и през 2002-ра от Porsche променят формата им.
Обемът на двигателя остава 3.6 литра, но мощността скача до 320 коня. Гамата се обогатява с наточените модификации RS и GT3.

997 (2004-2011)

В механично отношение 997 не отбелязва кой знае какъв напредък в сравнение с 996. Феновете на марката обаче аплодират дизайна. Фаровете напомнят за 993, а интериорът е много по-качествен. 997 достига 100 000 продажби по-бързо от което и да било 911 преди него.
Фейслифтът от 2008 г. не внася много изменения по дизайна. Модернизацията под ламарините обаче е по-мащабна. Остарелият 5-степен автоматик Tiptronic отстъпва място на PDK с два съединителя и 7 предавки, а двойното предаване на Carrera 4 е усъвършенствано.

991 (2012-????)

Най-новият представител на легендарната фамилия ще дебютира по традиция във Франкфурт идния месец. Вече се знае, че базовите версии Carrera и Carrera S ще развиват мощност от 350 и 400 к.с. съответно.
Освен с монтирания зад задния мост боксер, 991 няма да изневери на религията 911 и с още две дреболии - на арматурата все така ще има пет циферблата, а контактният ключ ще се пъха в патрон отляво на волана.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Porsche показа новия Cayenne GTS

    Porsche представи новия Cayenne GTS, който пристига като насочена към водача версия, която взима по нещо от другите модификации на модела. Инженерите ...
    22.04.2024
    1 783
    1
  • Porsche вече работи над следващото поколение Taycan

    Автомобилната индустрия непрекъснато се развива и Porsche не прави изключение, като вече има планове за следващото поколение на електрическия спортен ...
    05.04.2024
    1 359
    9
  • Първи снимки на новото семейно Porsche

    През последните две десетилетия Porsche постигна значителен успех със своя SUV Cayenne, но управлението му като флагмански SUV на марката е към своя к ...
    03.04.2024
    1 739
    2
  • Porsche ще запази бензиновия V8 и след 2030-та

    Porsche все още не са готови да се сбогуват със своя V8 двигател, въпреки тенденцията за намаляване на размерите и по-строгите правила за емисиите. Ин ...
    28.03.2024
    1 284
    5
  • Porsche тества електромобил с ауспух (ВИДЕО)

    След като европейските правила за киберсигурност накараха Porsche да спре производството на модела 718, очакванията за неговия изцяло електрически нас ...
    26.03.2024
    1 272
    8