Дебютът на новото поколение Porsche 911 с индекс 991 отбелязва поредния етап от почти половинвековното развитие на може би най-разпознаваемата и прочута спортна кола. Началото на легендата обаче не предвещава такива успехи. Всъщност ако историята на 911-ката трябва да бъде описана с три думи, те най-вероятно биха били "противно на очакванията". Този автомобил се превръща в икона въпреки всичките си недостатъци.
911 е едва вторият модел на Porsche след 356. Показан е за първи път на автосалона във Франкфурт през 1963 г. Оригиналният му индекс е 901, но се оказва, че от Peugeot са патентовали всички възможни трицифрени комбинации с нула по средата, и немците са принудени да сменят името.
Патентните проблеми обаче съвсем не са единствената спънка пред 911. Автомобилът е посрещнат на нож заради абсолютно нелогичното разположение на двигателя. Всечки закони на физиката повеляват моторът да бъде монтиран отпред или в средата на шасито. В Porsche залагат на шестцилиндров боксер зад задния мост.
На теория такава архитектура би трябвало да превърне 911 в изключително бърза кола, както се и оказва на практика. Управлението на подобен автомобил обаче изисква страхотни шофьорски умения, а дори и най-способните карачи понякога не успяват да го укротят. Усещането в завой зад волана на возило със заден двигател е несравнимо и превръща 911 в продукт без аналог на пазара.
Въпреки че го продава в нелоши количества, през 70-те години дори Porsche губи вяра в модела. Конструкторите смятат, че концепцията е изчерпала потенциала си за еволюция. Тогавашният шеф на компанията Ернст Фюрман признава, че по-конвенционалният 928 е трябвало да замести изцяло 911. На всичко отгоре новият осемцилиндров модел печели титла "Автомобил на годината" през 1978 г. и то в разгара на петролната криза.
Макар и по-модерен във всяко отношение обаче, 928 в крайна сметка се проваля. Той е по-бърз от 911 с изключение на модификациите Turbo, по-просторен и много по-лесен за управление. Сърцата на феновете обаче остават верни на класиката. Производството на 928 е прекратено през 1995-а, след като е успял да доведе Porsche до синоним на марка за сводници.
Изход от нерадостното положение на компанията намира вездесъщият 911. Той се променя постоянно през годините, но никога не може да бъде объркан, независимо дали става дума за екземпляр от 1963 или от 2003 г.
911 остава и може би единственият суперкар на света, който може да се ползва като ежедневен автомобил. Собственикът може да ходи на работа с него без да трепери дали нещо няма да се строши по пътя. Тази кола няма да го принуждава да се свива на осем само за да влезе в купето, нито ще издевателства над бъбреците му.
911 запазва въздушното си охлаждане чак до края на 90-те години на миналия век, надживява много именити съперници и заляга в основата на един от най-напредничавите състезателни автомобили в историята - Porsche 959. Побеждава където и да се появи - от асфалтовите писти до "Париж-Дакар".
Някои го обожават, други го ненавиждат, но всички са съгласни, че 911 е боец, който не се предава.
МАЛКО ИСТОРИЯ
911 (1964-1989)
Първото издание на иконата се оборудва с двулитров боксер с въздушно охлаждане и мощност 130 к.с. Скоростната кутия Typ 901 е изключително компактна. Проектира я Фердинанд "Буци" Порше, син на Фери. Едновременно с 911 е представен и 912, който да замести 356. Той е със същата каросерия, но с 1.6-литров мотор с 90 к.с.
През 1966-а Porsche представя версията 911S със 160 к.с., последвана от модификацията Targa с подвижен покрив. Година по-късно междуосието е увеличено от 2 221 на 2 268 мм с цел да се подобри управляемостта без промяна в габаритите.
911S се сдобива с инжекцион, а в списъка с опциите е включена полуавтоматична скоростна кутия.
През 1970 г. обемът на двигателя нараства до 2.2 литра, а с него и мощността - 125 к.с. за 911T, 155 за 911E и 180 за 911S.
Ново увеличение на кубатурата, този път до 2.4 литра, следва през 1972-ра. 911T вече развива 130 к.с. (140 в Щатите), 911E - 165, а S - 190 коня. Започва монтажът на нова, по-здрава скоростна кутия.
В периода 1972-1974 Porsche произвежда хомологизираната Carrera RS. Автомобилът има 2.7-литров двигател с 210 к.с., модифицирано окачване, по-големи спирачки и раздути калници. Днес мнозина го смятат за най-чистото Porsche 911.
През 1974 двигателят на Carrera RS започва да се монтира на останалите модели в гамата. Променя се и външният вид заради по-дебелите брони, наложени от законодателството в Щатите.
Година по-късно дебютира версията Turbo. Нейната каросерия е по-широка, а на задницата се появява прочутата "китова опашка". Трилитровият боксер развива 260 к.с. - мощност, която ще се увеличи до над 300 с нарастването на кубатурата до 3 300 см3.
През 1981-ва на салона във Франкфурт e представен концептуален кабриолет, първият открит автомобил на Porsche след 356. На следващата година модификацията вече се предлага в каталога на марката.
През 1984 г. 911 се сдобива с 3.2-литров боксер, а през 1987-а и с нова скоростна кутия Getrag G50.
964 (1989-1993)
Първите значими промени в конструкцията на 911 настъпват с 964. Автомобилът е проектиран по аналогия с 959 и дебютира с двойно предаване като Carrera 4. Версията със задно задвижване Carrera 2 излиза на пазара година по-късно.
Шасито на 964 е проектирано от нулата, каросерията е по-обтекаема. За първи път на 911 се монтира усилител на волана. Обемът на двитагеля е 3.6 литра, а мощността - 250 к.с.
993 (1993-1998)
Известен с това, че е последното Porsche 911 с въздушно олхаждане, 993 запазва от предшественика си ветроупорното стъкло, вратите и прозорците. Дизайнът на каросерията е изменен чувствително.
Управляемостта се подобрява благодарение на новото многолостово окачване. Обемът на двигателя остава същият, но мощността се увеличава до 272 к.с., а през 1996-а и до 285 коня. Емблема RS отличава по-леката и мощна версия със задно предаване и 3.8-литров мотор (300 к.с.).
996 (1998-2004)
За първи път в 34-годишната история на 911 се монтира двигател с водно охлаждане. Отначало 996 отнася доста критики заради яйцевидните фарове и през 2002-ра от Porsche променят формата им.
Обемът на двигателя остава 3.6 литра, но мощността скача до 320 коня. Гамата се обогатява с наточените модификации RS и GT3.
997 (2004-2011)
В механично отношение 997 не отбелязва кой знае какъв напредък в сравнение с 996. Феновете на марката обаче аплодират дизайна. Фаровете напомнят за 993, а интериорът е много по-качествен. 997 достига 100 000 продажби по-бързо от което и да било 911 преди него.
Фейслифтът от 2008 г. не внася много изменения по дизайна. Модернизацията под ламарините обаче е по-мащабна. Остарелият 5-степен автоматик Tiptronic отстъпва място на PDK с два съединителя и 7 предавки, а двойното предаване на Carrera 4 е усъвършенствано.
991 (2012-????)
Най-новият представител на легендарната фамилия ще дебютира по традиция във Франкфурт идния месец. Вече се знае, че базовите версии Carrera и Carrera S ще развиват мощност от 350 и 400 к.с. съответно.
Освен с монтирания зад задния мост боксер, 991 няма да изневери на религията 911 и с още две дреболии - на арматурата все така ще има пет циферблата, а контактният ключ ще се пъха в патрон отляво на волана.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Dr.Dick
Коментиран от #2
16:06 08.09.2011
2 Дошо
До коментар #1 от "Dr.Dick":
Щото има ......такова де ...история?В ГТР почти всичко е облицовано с кожа.
Коментиран от #15, #50, #66
16:06 08.09.2011
3 Марио
Коментиран от #6
16:06 08.09.2011
4 Пор
Коментиран от #5, #25
16:06 08.09.2011
5 Mario
До коментар #4 от "Пор":
6toto si Por i nikoi ne te obi4aКоментиран от #8
16:06 08.09.2011
6 Дошо
До коментар #3 от "Марио":
Щом характеристиките за теб не са нищо тогава защо ти харесва Порше?Карай си Гоуфа тогава.А Джереми Кларксън вече друга песен пее.Коментиран от #13
16:06 08.09.2011
7 Mario
16:06 08.09.2011
8 Пор
До коментар #5 от "Mario":
Това беше сърказъм към марката Марио.16:06 08.09.2011
9 rey mysterio
Коментиран от #10
16:06 08.09.2011
10 Пор
До коментар #9 от "rey mysterio":
Ferrari не правят cayenne и panamera ще ме прощаваш... И защо след като идеологията на Порше е двигателя да им е отзад на boxter не е?16:06 08.09.2011
11 maserati
16:06 08.09.2011
12 paco
16:06 08.09.2011
13 520 zender
До коментар #6 от "Дошо":
Винаги съм казвал че ако караш ПОРШЕ или ФЕРАРИ никой няма да те попита за модела ,ама ако караш НИСАН мисля че нещата не стоят така нали ДОШО.16:06 08.09.2011
14 Пич
16:06 08.09.2011
15 Дошо с а"Л"дито
До коментар #2 от "Дошо":
В легендарния НисанГТР с тридесетгодишна история всичко е облицовано с крокодилска кожа. А двигатело мърка кат гладно улично коте, чакащо бабата с тенджерите. Ще ми хвалите измисленото порше когато направи 0-100 за 3сек, 0-300 за 7 сек. като НисанГТР16:06 08.09.2011
16 speedart
Отговор
Дошо с тоя глупав gt-r сте се хванали като одавник за сламка.Едно време така се правеха Ладите заварено за шасито окачване ще си изпикаещ всички камъни от бъбреците,за сравнение при Porsche и Audi все пак има някакъв комфорт,в тази ценова група хората не искат лагерница.Но в това има и нещо положително Porsche им показаха как се прави кола Porsche gt2 rs разликата с 911 turbo е точно завареното окачване и резултата е 7'18 на Nordschleife.Да преминем на гумите при Ладата бяха сликове при Nissan bridgestone им направиха гуми без индексация да им помагат на Nordschleife за да може Тошио Марути да се прави на Шумахер.И на края но не и края великата скоростна кутия заради която в USA gt-r не се продава, пренатегната за да покрива определени стойности тя се троши като порцелан под трактор. Има един бял gt-r в Бизнес парка но свърши за скорости при Ники Златков зад СОФАВТО вместо при дилъра като нова кола но това е защото от Нисан не покриват гаранцията на скоростите ако си ползвал launch kontrol...страшна кола ама неизползваема.
16:06 08.09.2011
17 xe xe xe xe
16:06 08.09.2011
18 speedart
16:06 08.09.2011
19 user
Коментиран от #20, #49
16:06 08.09.2011
20 Maurice
До коментар #19 от "user":
Едва ли има такива,които АКО имаха възможност,не биха карали едно Порше,вместо Тойота Корола от 2001-ва.Но реалният живот е тук доло на земята,а не в облаците при мечтателите.Вземи да си го живееш твоят живот,че току виж свършил без да си видял нищо от него.16:06 08.09.2011
21 ri4ka
16:06 08.09.2011
22 M_SUX
Коментиран от #24
16:06 08.09.2011
23 speedart
16:06 08.09.2011
24 520 zender
До коментар #22 от "M_SUX":
аз пък си мислех че бенцовете са най-добри16:06 08.09.2011
25 Dr.Dick
До коментар #4 от "Пор":
Това, което се случва в клипа, който си публикувал се е случвало много други пъти и на други коли. Причината е, че въздухът поема колата отдолу и понеже е супер аеродинамична излита и се обръща съответно. Затова например това не може да се случи на една Г–класа, която има аеродинамиката на отворен чадър.Коментиран от #27
16:06 08.09.2011
26 rey mysterio
16:06 08.09.2011
27 Петьо
До коментар #25 от "Dr.Dick":
Значи според теб дизайна на Г класата е по-добър за високи скорости а?Коментиран от #29
16:06 08.09.2011
28 Тони
16:06 08.09.2011
29 Dr. Dick
До коментар #27 от "Петьо":
А ти, бате, колко си спрел...Коментиран от #31
16:06 08.09.2011
30 jizz
16:06 08.09.2011
31 Петьо
До коментар #29 от "Dr. Dick":
Сигурно бате щом казваш.И болидите от Ф1 и те стават много аеродинамични и политат без преден споилер това ще да е причината .16:06 08.09.2011
32 forza
Коментиран от #34
16:06 08.09.2011
33 Име:
16:06 08.09.2011
34 Име:
До коментар #32 от "forza":
Значи разликата между Порше и Ферари е , че Порше става за каране всеки ден. Но съм съгласен с тебе Ферари винаги ще са най-великите спортни коли. При ферари тръпката е по-голяма, дори ако не запали. Все пак Ферари е правена от италианци а те знаят как да направят една кола вълнуваща. Някой Поршета може да са по-здрави, по-изпипани, по-прецизно направени, но не и по-добри що се отнася до това, което ти доставя ферарито. Някой по-долу беше споменал Дж. Кларксън , а за него Ферари са най-големите. "ферари е кола от боговете".Респект към Порше.
16:06 08.09.2011
35 Дошо
Коментиран от #40
16:06 08.09.2011
36 docenta
16:06 08.09.2011
37 Дошо - До коментар [#33]
16:06 08.09.2011
38 Име:
Не искам да казвам нищо против Порше, защото съм им фен, но точно сега GT-R има най-доброто, което е възможно в момента.
16:06 08.09.2011
39 Име:
16:06 08.09.2011
40 Дошо
До коментар #35 от "Дошо":
Виждам, че пак си се появил и пишеш глупавите си коментари.16:06 08.09.2011
41 BMW FOREVER !
16:06 08.09.2011
42 porscheto
16:06 08.09.2011
43 Porsche 997 turbo
16:06 08.09.2011
44 Фордьо
16:06 08.09.2011
45 Porsche 997 turbo
Коментиран от #48
16:06 08.09.2011
46 Vladi
16:06 08.09.2011
47 Дошо
16:06 08.09.2011
48 Пор
До коментар #45 от "Porsche 997 turbo":
F430 отдавна е в историята, вече новите са със системата двоен съединител и този проблем отдавна е решен, а още по-отдавна хората са се сетили за него, помислили са и са го разрешили.16:06 08.09.2011
49 stenly
До коментар #19 от "user":
повярвай ми батенка, удоволствие ще ти достави и subaru impreza wrx sti и то на доста по-прилично ниво а за цената няма да говорим. Приеми че има и други автомобили освен немските, не че порше е лошо но НЕ е единствено и най-добро, а що се отнася до спортен дух и автомобил има само едно място и то се казва ИТАЛИЯ.16:06 08.09.2011
50 КУРТИ
До коментар #2 от "Дошо":
ПОРШЕ СЕ ХАРЕСВА НА ПОВЕЧЕТО РАЗУМНИ ФЕНОВЕ НА ОСТАНАЛИТЕ СПОРТНИ МАРКИ АВТОМОБИЛИ, ВКЛЮЧИТЕЛНО И ОТ МЕН ! Дошо, ПОРШЕ СЕ ХАРЕСВА "Щото има ......такова де ...история" И ТО С МНОГО ПОБЕДИ !Коментиран от #56
16:06 08.09.2011
51 Гош
Every Porsche is a sports car!
16:06 08.09.2011
52 111
Много са ми грозни фаровете, отличителна черта са им. Като огромни буркани за туршия.
Въпреки всичко това е една икона при спортния клас, с дългогодишна история, на която трябва да отдадем респект. Ще остане ли такава за в бъдеще, а ВАГ?
16:06 08.09.2011
53 ABS
16:06 08.09.2011
54 1212122
16:06 08.09.2011
55 Enzo
16:06 08.09.2011
56 Automan
До коментар #50 от "КУРТИ":
Ами Ферари има повече победи,Форд също има повече победи от Порше,Рено,Хонда,Ситроен.Абе като взема да броя доста фирми имат повече спортни успехи от Порше.Само БМВ наистина е с по малко успехи.Но те БМВ не правят истински спортни коли а имитации за квартални гонки.16:06 08.09.2011
57 Cvetanov
Коментиран от #58, #60
16:06 08.09.2011
58 Пор
До коментар #57 от "Cvetanov":
Един ценови клас? Сериозно ти куца математиката. Ферари не си играят на дребно и нямат нов модел за под EUR 150,000. Ново 911 струва около EUR 70,000.16:06 08.09.2011
59 sensationbw
16:06 08.09.2011
60 Име:
До коментар #57 от "Cvetanov":
Май ти си неподготвен. От къде мислиш Ауди имат know how за v10 мотор. От Ламбо разбира се. А като казваш най-балансирания случайно да си чул за ефекта на махалото при старите Поршета 911. Порше е един изключително добър спортен автомобил, който аз много харесвам, но далече не е по-добър от ферари или ламбо. А това за първата кола с турбо искаш ли да ти изброя какви иноваций имат примерно Ланча? Но това не ги прави най-великите, е освен в WRC където само те имат 10 титли.16:06 08.09.2011
61 maksito
16:06 08.09.2011
62 Cvetanov
Коментиран от #63, #65
16:06 08.09.2011
63 Митко
До коментар #62 от "Cvetanov":
Не си в час.Нисан гтр С 470 коня стандартен мотор дава по добро време от прехваленото ти Порше.Това показва че дори когато е със слаб двигател Нисан е по добре балансираната кола.А точно Вейрон е кола с надут двигател благодарение на който дава някакви резултати направа линия.Но когато влезе на писта Нисан ГТР с 520 коня мотор е по добър.Ако искаш гледай теста на Топ Гиър.А до момента нито Порше нито Фолксваген са направили кола способна да се доближи до Enzo FXX.Да прав си наливат огромни пари но ще видим какво ще стане.За сега Ферари са недостижими по брой титли и Порше въпреки дългата си история не са могли да направят нещо такова.А пък и във Формула1 се връщат фирми като Хонда от която Порше някога получи доста шамари точно през турбо ерата.
А за мен най дразнещото при Порше е че се опитват 40 години да пробутват грозния жабешки дизайн.Погледни какво изкуство правят италианците.
16:06 08.09.2011
64 Митко
16:06 08.09.2011
65 Име:
До коментар #62 от "Cvetanov":
Виж сега Порше както казах по-долу е по-надеждния и по-здравия автомобил от Ферари. Но това не го прави по-вълнуващ. V10 на AUDI R8 e от ламбо за това съм сигурен. Освен това Ферари вадят ужасно много коне от не толкова голям мотор като на ламбо примерно. А за разлика от Порше повечето ферарита са с атмосферни мотори от където идва и страхотния им звук. Турбодвигателите са определено по-мощни, но при по-старите мотори са с по лош trottle response. А и си е друго да чуеш разпилена атмосферка на много високи обороти.16:06 08.09.2011
66 Dr. Dick
До коментар #2 от "Дошо":
И к*** ми е облицован с кожа. Ела да се повозиш?16:06 08.09.2011
67 Cvetanov
Коментиран от #75
16:06 08.09.2011
68 Cvetanov
Коментиран от #74
16:06 08.09.2011
69 Cvetanov
16:06 08.09.2011
70 Cvetanov
Коментиран от #77
16:06 08.09.2011
71 Cvetanov
16:06 08.09.2011
72 Cvetanov
16:06 08.09.2011
73 Пор
16:06 08.09.2011
74 F1
До коментар #68 от "Cvetanov":
До свидания.Ето ти истински тест с нормалните коли продавани в магазина не с някакви руснаци където не се знае кой какво е бутал по колата.Срамно е кола за 80 000 евро да прави по добро време от кола която уж била много балансирана и със спортна история за 140 000 евро поне.Конете са еднакви така че няма какво да говорим вижда се кой е направил по добрата кола.
А за Бугати Вейрон може да ни обясниш след като е толкова балансирано защо при тест на писта кола с 520 коня прави по добро време от такава с 1001.
А за Ферари не говори въобше,в коментар 55 можеш да видиш какво правят Ферари.Нито Вейрон нито което и да е немско произведение не постига тези резултати.
А във Формула 1 Порше направи един много смешен опит да доставя двигатели през 1991.Пълен ПРОВАЛ.Явно да правиш 40 години един и същи боксер не минава в този върхов спорт.
Ако искаш може да видиш колко титли имат Ферари там преди да говориш за жалката жаба с претенции да се мери с големите.Това че ползваш име на човек безспорен гений за времето си не ти гарантира вечно лидерство.Трябва да се развиваш не само да искаш със стари неща с мако фейслифт да претендираш че си най най.
16:06 08.09.2011
75 F1
До коментар #67 от "Cvetanov":
Ето как смешниците от Порше сдвояват двигатели.Ако при Вейрон минава номера то във Формула едно духат супата.Виждам че си надъхан фен на Порше но погледни реалностите , глупостите които пускаш на някаква руска права отсечка с коли които въобще не се знае какви са и кой ги кара не са показател.Ако взема да ти пускам коли на драг съвсем ще стане смешно Порше.
Когато се пуснат на пистата две коли с подобни параметри карани от професионалисти или както правят Топ Гиър от един и същи човек се вижда какво става.
Погледни класацията и ще видиш че Нисан ГТР дава по добро време от Вейрон.Явно да сложиш огромен мотор с огромна мощност не е достатъчно за добър резултат.
16:06 08.09.2011
76 F1
16:06 08.09.2011
77 някой
До коментар #70 от "Cvetanov":
Ти четеш ли като пускаш клипове.Сравняваш ферари 570 коня с Порше 1000.Някакви мамини синчета си дават парите да форсират колите и после пускат в интернет глупости.Това не са машините пуснати от завода.Гледай това.с поршета могат само да гледат и да мечтаят за такова ускорение.
16:06 08.09.2011