От 90-те години на миналия век икономичните дизелови автомобили станаха много разпространени в Европа, те се продаваха там по-добре от класическите автомобили с бензинови двигатели. Но дойде невижданият по двоите размери скандал Дизелгейт и двигателите с тежко гориво започнаха бързо да губят популярност.
Въпреки това дизеловите модели все още държат значителен дял от пазара на нови автомобили в Европа. Например, според берлинската компания Schmidt Automotive Research, през декември 2021 година в 18 страни от Западна Европа този дял е бил 19% (около 160 хиляди единици).
За дизела обаче това изглежда това е началото на края - тъй като миналия месец продажбите на електрически превозни средства за първи път надминаха тези на дизеловите. Електрическите автомобили успяха да заемат около 21% от пазара, като от тях бяха продадени общо 176 хиляди копия.
Това е важно постижение за акумулаторните електрически превозни средства, но още по-любопитно е, че хибридните автомобили успяха да изпреварят дизелите по продажби още през септември 2020 г. Според основателя на Schmidt Automotive Research, Матиас Шмид, неговите данни са „ на 99% потвърдени“.
Електрическият пробив през декември 2021 г. се случи и защото в края на годината западноевропейските производители много внимателно следяха спазването на законово предписаните стандарти за емисии в атмосферата, за да не бъдат глобени - и продажбите на електрически превозни средства уверено нараснаха.
Данните за декември бяха повлияни и от Tesla, за която е известно, че регистрира повече превозни средства в края на тримесечието. Например във Великобритания миналия месец бяха регистрирани 9 613 електромобила Tesla Model 3, което представлява 28% от общите продажби на тези електрически превозни средства в страната.
Според Матиас Шмид през декември 2021 г. именно Tesla стана най-продаваната американска марка в Западна Европа с резултат от 34 700 бройки. Ford диша във врата на Tesla с цифра от 31 800 автомобила.
Статистиката показва още, че до септември миналата година 2.3 милиона дизелови превозни средства са регистрирани в страните от ЕС, което е спад от 26% спрямо 2020 г. А регистрираните електрически превозни средства са само 801 025, което обаче е с 91% повече от миналогодишните резултати. И както личи, тази тенденция ще продължи.