Отидете към основна версия

7 201 12

Откъде дойде дефицитът на нови коли?

  • дефицит-
  • чипове-
  • автомобили-
  • криза

Причината, поради която търговците без колебание вдигнаха цените на най-популярните масови автомобили, е очевидна: колите изведнъж станаха дефицитни

През лятото средната цена на нов автомобил се увеличи с 12%, като това стана само за шест месеца. Причината за това е недостигът на автомобили - а той бе създаден донякъде изкуствено.

Причината, поради която търговците без колебание вдигнаха цените на най-популярните масови автомобили, е очевидна: колите изведнъж станаха дефицитни. И това се случи до голяма степен, защото фабриките се сблъскаха с прословутия вече недостиг на микросхеми.

Откъде обаче дойде дефицитът?

Първата причина е свързана с различни природни катаклизми и инциденти на ключови места. Снеговалеж в Тексас, който спря електрозахранването на бизнеса, пожари в японските фабрики на AKM и Renesas, третият по големина производител на автомобилна електроника в света и суша в Тайван, която наруши ритъма във фабриките на TSMC, най-големият производител на чипове. Всичко това изигра роля за въпросният дефицит. Но не е само това.

Втората причина е, че пандемията и свързаните с нея ограничения драстично повишиха търсенето на джаджи от всякакъв вид - компютри, игрови конзоли, смартфони и т.н.. Компютрите, продадени през 2020 г. са с 13% повече от година по-рано. Така част от чиповете отидоха в друга индустрия, тъй като автомобилната имаше спад в търсенето. И не се върна.

И трето, макар и съвсем не последно по важност, е недостигът на силиций, възникнал поради енергийната криза в Китай. Кризата засегна хиляди китайски предприятия, като тя бе подхранвана и от... Европейския съюз. А Китай произвежда повече от половината от световния силиций, поне беше така преди тази криза.

Какво ще стане с цените?

Оптимистите прогнозират стабилизиране на автомобилния пазар до средата на 2022 г. или малко по-късно. Но китайските власти наредиха на производителите на силиций в провинциите Юнан и Съчуан (общ пазарен дял от около 20%) да намалят производството с 90% спрямо нивото от август. В резултат на това пазарната цена на силиция се увеличи с 300%.

Може би производството на микросхеми ще се върне към предишното си ниво поради увеличаване на производството на силиций на други места. Но вече се откри нов недостиг - магнезий (а магнезият е необходим за производството на сплави, широко използвани в автомобилната индустрия).

Причината е същата: енергийната криза в Китай. През септември китайците решиха да закрият 35 от 50 предприятия и да намалят производството в останалите. Китай осигурява около 80% от световното производство на магнезий, а Европа получава 95% от необходимия магнезий от Китай.

Летите джанти са основен консуматор? Добре, тези джанти могат да се сменят със стоманени. Но магнезиевите сплави се използват и в елементите на каросерията, горивната система, кормилното управление, скоростните кутии и много други компоненти на превозното средство.

Изглежда, че недостигът на автомобили е създаден изкуствено - и е ясно от кого. Фабриките отдавна са пуснати след пожарите и снеговалежите, но просто няма от какво да се правят микросхеми. Цената им ще се повиши в съответствие с цените на суровините, но няма достатъчно суровина и недостигът става неизлечим.

Прогнозата на специалистите е, че нито до края на 2022 година, нито дори през 2023-а. ситуацията ще се нормализира. Ще има все повече прекъсвания на работата в автомобилните заводи, тъй като тепърва ще се задълбочи липсата на магнезий.

Уви, недостигът е от полза за всички, с изключение на купувачите на автомобили. Заводите могат оправдано да повишат продажните цени, като се позовават на по-високите разходи за компоненти. Намаляване на продукцията и спестяване на ресурси и заплати. Но оттам ще намалеят и продажбите, а дефицитът ще даде възможност на дилърите да вдигат цените - и те пак ще продават.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 15 гласа.

Свързани новини