Новите технологии са скъпи. Но тъй като иновациите се развиват, разходите за суровини и производство са склонни да падат, както и потребителските цени. До известна степен това се случва и с акумулаторните електрически превозни средства. Всичко започна с невероятни цени и дългосрочни перспективи, но през 2022 г. електрическият Nissan Leaf - най-евтиният модел на пазара за електрически автомобили - вече струва само $28 425 (в САЩ).
Единственият проблем е, че най-евтиният Nissan с двигател с вътрешно горене все още е с повече от 10 000 долара по-евтин от Leaf. И всеки автомобилен производител, който продава електрически автомобили, има абсолютно същата история: Сравнимите превозни средства с двигател с вътрешно горене винаги са много, много по-евтини.
Разбира се, електрическите превозни средства все още представляват доста скромен дял от общите продажби на автомобили (например в Европа миналата година те представляват 10%). Това означава, че в близко бъдеще цените на електрическите автомобили и автомобилите с двигатели с вътрешно горене трябва да се изравнят, тъй като разходите за производство на електрически автомобили ще продължат да падат ... Но дали това наистина ще се случи на практика?
Това е предмет на интересно проучване, който обстойно е разгледан от изданието Road & Track. Журналисти наскоро разговаряха с техническия директор на Mercedes-Benz Маркус Шефер, който не е оптимист по отношение на бъдещите цени на акумулаторните електрически превозни средства.
Шефер е на мнение, че $50 за киловатчас капацитет на батерията като параметър, ще позволи на електрическите превозни средства да бъдат финансово равни на тези с ДВГ автомобилите. Но той не вижда как технологията на батериите може да постигне тази цел или дори да се доближи до нея.
Причината? Шефер твърди, че сегашната технология за батерии все още е твърде скъпа, въпреки нарастващото ѝ търсене. Разработчиците се опитват да намерят приемливи решения, но всеки път различни подходи „рестартират еволюционния процес на въвеждане на новите технологии за батериите“. Просто казано, революция вместо еволюция. И всичко започва отначало...
Маркус смята капацитета за добив на оскъдните суровини, които са част от батериите, за не по-малко потенциален проблем. И като обобщение, всичко това кара Шефер да бъде по-скептичен относно по-нататъшния спад в цените на електрическите превозни средства - ако изобщо паднат.
„Накратко, очакваният спад на цената под 100 долара или евро за киловатчас може да отнеме повече време от очакваното“, обяснява Шефер пред репортера на Road & Track . Но колко ще е това време - това не е ясно. Междувременно Mercedes-Benz се стреми да има гама от изцяло електрически превозни средства до 2030 г.
Това е след осем години. И така може би по-важното сега е дали новите технологии за батерии ще се появят и ще си проправят път на автомобилната арена, преди вътрешното горене да е принудено да изчезне завинаги. В противен случай купувачите на нови автомобили ще бъдат изправени пред дори по-скъпо бъдеще от настоящето, с което трябва да се справят сега.