Сажди по клапаните и висока консумация на масло, при това веднага след пробег от 100 000 километра. Съвременните коли с такива двигатели не са малко, но има и такива, които са особено непрепоръчителни. Сега ще спрем вниманието ви на четири двигателя, монтирани на популярни коли на старо.
Като проблемен период на двигателостроенето може да се определи отразъкът от 2002 до 2010 година, когато в стремежа към икономия и екология на пазара бяха пуснати много нови двигатели, сложни по конструкция и с високо топлинно натоварване. Голяма част от тези агрегати обаче се оказаха ненадеждни.
Проблеми, като разтягане на ангренажната верига, локално прегряване, пукнатини в цилиндрите, износване на буталата и прекомерен разход на масло се превърнаха в типични заболявания на ранните турбо двигатели. Добрата новина е, че до 2015 г. всички проблемни единици бяха многократно модернизирани, докато други просто бяха пенсионирани и заменени с нови.
Така епидемията от лоши двигатели утихна. Но милиони коли, оборудвани с тези мотори продължават да се продават на вторичния пазар. И много от тях са доста популярни. Показваме ви пет от тези проблемни двигателя с уговорката, че при правилна експлоатация и поддръжка, тези мотори могат да изщарат и до 300 000 км.
Peugeot EP6
Двигателят EP6 (известен още като N12B16A в класификацията на Mini) е съвместна идея на BMW и Peugeot. Въведен е в експлоатация през 2006 година. Този агрегат има изключително представяне, но и доста проблеми. Всички модификации страдат от течове на масло и охлаждаща течност, бързо износване на обтегачите и разтягане на ангренажната верига, плюс прекомерен разход на масло. Репутацията на тизо мотори страда и от ненадеждни термостат, водна и горивна помпи. Пробег от 200 000 км е постижим само след редица ремонти на гореспоменатите възли.
Освен в 3008, мотора е ползван и в модели на Mini и BMW, както и в Citroen C4 и Peugeot 308, но е най-разпространен в двете версии на кросоувърите Peugeot 3008 - атмосферна (120 к.с.) и компресорна (150 или 156 к.с.). Двигателят е модернизиран многократно, но през 2013 г. все още не беше на необходимото ниво. В крайна сметка двигателите, произведени след 2015 г., могат да се считат за условно надеждни.
VW 1.4 TSI
Фамилията EA111 от TSI / TFSI двигатели с компресор е "родена" през 2005 г. Двигателят 1.4 TSI стана един от най-популярните в Европа, включително и у нас. Иновативните решения, уви, не бяха подкрепени от надеждност. Най-уязвимата връзка в началото беше веригата за синхронизация. Може бързо да се разтегне или, поради неуспешния дизайн на обтегача, да "прескочи", което кара клапаните да се срещат с буталата. Разход на масло, течове на антифриз, залепване на байпасния клапан, непоносимост към нискокачествено гориво са все проблеми, с които се характеризират тези мотори.
През 2010 г. се проведе модернизация, по време на която ангренажната верига беше изоставена в полза на ремък. След това двигателят беше допълнително подобрен, но не стана напълно безпроблемен. През 2015 г. той беше заменен от новото семейство EA211. Но и дне на пазара има стотици VW-та и Skoda с 1.4 TSI във версии 122, 125, 150 к.с. в очакване на нови собственици.
BMW 2.0 N47
Баварският концерн създаде през 2007 г. един от най-лошите турбодизели - серията 2.0 N47. Този агрегат се характеризира с много иновации и изключителна производителност. Но в комбинация с повишена чувствителност към качеството на горивото, рискът от прегряване и гарантирано запушване на трактовете с продукти от изгаряне и износване. Бързото разтягане на веригата, повреди в горивната система, проблеми с турбото и EGR-а, износване на на коляновия вал, неизлечими пукнатини в цилиндрите и необходимостта от сваляне на двигателя за смяна на веригата са най-честите проблеми на този двигател.
В защита на този мотор можем да кажем, че с перфектно обслужване и спокойно каране, моторът е способен на пробег и от 300 000 км. Но дали BMW-тата се купуват за спокойно каране? Моторът е използван на много модели на BMW, включително и на Toyota RAV4. От 2015 г. серията N47 постепенно е заменена с по-надеждната серия B47, която също така не е идеална.
Opel 1.4 A14NET
Бензиновият двигател с компресор Chevrolet A14NET - 1.4 (140 к.с.) - се произвежда от 2009 г. Не е лош от гледна точка на ресурса, но за да изминете дълъг пробег ще се наложи да правите множество ремонти.
Устройството е шумно, а появи ли се почукване, щракане и свистене, то това е приднащ за неизправност на фазовия регулатор или помпата на охладителната система. Капаците на клапаните и уплътненията на коляновия вал протичат доста рано, вентилационната система на картера бързо се запушва, турбината понякога се поврежда при малък пробег. Проблеми с износване на буталата е редовно явление в ранните версии. Честно казано: с внимателна грижа и навременно откриване на признаци на заболяването, и този мотор може да издържи 300 хиляди км.