Новият трицилиндров двигател на Opel ще отбележи своята премиера на международното автомобилно изложение във Франкфурт през септември. Малко повече от месец преди премиерата, ви представяме интересни подробности за малкия иновативен агрегат.
Според хората от Opel иновацията впечатлява с ниво на шум и вибрации по-добро от това на множество четирицилиндрови агрегати. 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection, бензинов двигател с директно впръскване) предлага по-висок въртящ момент в своя работен диапазон от агрегати със същата мощност и по-голям работен обем. Същевременно с това разходът на гориво е намален с 20 процента в сравнение с актуалния 1.6 литров двигател на Opel с атмосферно пълнене.
Еднолитровото моторче разполага с мощност 85 кВт/115 к.с. и високо ниво на въртящ момент още при ниски оборотни режими (166 Нм в диапазона от 1 800 до 4 700 об./мин). Двигателят ще дебютира следващата година под капака на модела Adam, като там ще е в съчетание с напълно нова шестстепенна трансмисия.
Интересно е още, че това е първият от новото модулно поколение двигатели с три и четири цилиндъра в класа на двигателите с работен обем до 1.6 литра. Технологични решения като директно впръскване, променливо газоразпределение и лек алуминиев блок са сред ключовите решения за подобряване на ефективността.
При създаването на този двигател инженерите на Opel започват проекта си от нулата, като насочват усилията си към внедряване на серия от решения за елиминиране на типичното за трицилиндровите двигатели вертикално клатене в двата края на машината.
Алуминиевият цилиндров блок изработен чрез леене под високо налягане е конструиран така, че да способства за намаляване на излъчения и на генерирания от самата структура шум, а също и за намаляване на теглото. Горивната рейка с високо налягане и инжекторите са структурно изолирани от цилиндровата глава, за да се намали предаването на пулсации, а горивната помпа и горивните тръбопроводи са акустично обработени.
Друг важен елемент в постигането на хармонична работа на двигателя е монтирането на балансиращ вал в картера му. Задвижван от специална назъбена верига и въртящ се в противоположна на коляновия вал посока със същите обороти той е внимателно оптимизиран по отношение на масите с цел компенсиране на вибрациите при работата на трицилиндровия агрегат.
В резултат от приложените технологични мерки, новият 1.0 SIDI Turbo е не само по-хармоничен от останалите трицилиндрови двигатели, но и по-тих от много четирицилиндрови агрегати. Например при изпитания на стенд при пълно натоварване (широко отворена дроселова клапа), той има по-ниски нива на шум при всички оборотни режими в сравнение с много бензинови турбо двигатели с работен обем до 1.6 литра.
Още един любопитен факт е, че инжекторите за директно впръскване са с по шест отвора и са централно разположени над всяко бутало с цел постигане на по-ефективен процес на горене, а променливото газоразпределение и на двата разпределителни вала подобрява газообмена. Маслената помпа с двустепенен режим на работа и изключващата се водна помпа, която се деактивира, когато температурата на охлаждащата течност е ниска в името на по-бързия процес на загряване, също спомагат за намаляване на разхода на гориво.
Представянето на новия двигател 1.0 SIDI Turbo и на новата шестстепенна трансмисия е най-новата крачка в подновяването на гамата от задвижващи агрегати на Opel, която ще включва три нови двигателни фамилии и 13 нови двигателя в периода 2012-2016 година, както и гама от нови трансмисии.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.