Като започнем от недостатъчната инфраструктура за зареждане у нас, минем през панелните блокове без гаражи в големите градове и стигнем до значително по-високата цена на електромобилите, става ясно, че българинът все още не е готов за електрификация на личния транспорт. Ако някой се съмнява в това твърдение, прилагаме един пример от милата родна картинка на пазара за нови автомобили.
И понеже сме най-бедната страна в ЕС, ще дадем пример с най-евтината електрическа кола у нас - Dacia Spring, като я сравним с една от най-евтините нови коли с ДВГ, отново дело на румънската марка. Става дума за Spring срещу Sandero. Какво ни предлагат тези две коли и на каква цена?
Моделът Spring e най-евтиния нов електрически автомобил на родния пазар? Не е изненадващо, че той е с марката Dacia. Поне ако не се вземат предвид четириколки като Citroën Ami, които не се считат за автомобили в точния смисъл. В България цената на Spring започва от 43 100 лв с ДДС.
За тези пари получаваме градски електромобил, но с ограничена производителност, средно пътно поведение, много основно представяне, зарядно ограничено до 6.6 kW и само една звезда в краш теста на Euro NCAP. Но на тази цена не бива да очакваме повече. Просто електромобилите у нас все още са скъпи, а и държавата не предприема мерки под формата на бонуси, каквито всъщност има в повечето европейски държави.
Та към днешна дата становището ни е, че е много по-изгодно за българина предложението на същата марка, при това за по-голям модел, който на всичкото отгоре се предлага и с фабрична газова уредба. Става дума за Sandero, базовата цена на което започва у нас от 26 390 лв с ДДС, а само срещу 1 000 лв повече получавате и версията с АГУ. За почти 16 000 лева по-малко получаваме повече кола, с почти аналогични разходи за гориво.
В бъдеще нещата моге и да се променят, тъй като от ЕС ни убеждават, че през 2026 година цената на кола с ДВГ и тази на електромобил ще се изравнят, но дали това ще се случи, ще покаже времето. а дотогава, ако искате нова евтина кола, все още е по-добре да заложите на конвенционален автомобил с фабрична АГУ.
Ползите от избор на електромобил се свеждат до безплатно паркиране в големите градове, една идея по-ниски данъци и до личното убеждение, че сте еко. Последното обаче все още е спорно, тъй като в града емисиите ще са по-ниски, но що се отнася до производство и рециклиране на батериите, то в този процес нещата хич не са екологични.