Като започнем от недостатъчната инфраструктура за зареждане у нас, минем през панелните блокове без гаражи в големите градове и стигнем до значително по-високата цена на електромобилите, става ясно, че българинът все още не е готов за електрификация на личния транспорт. Ако някой се съмнява в това твърдение, прилагаме един пример от милата родна картинка на пазара за нови автомобили.
И понеже сме най-бедната страна в ЕС, ще дадем пример с най-евтината електрическа кола у нас - Dacia Spring, като я сравним с една от най-евтините нови коли с ДВГ, отново дело на румънската марка. Става дума за Spring срещу Sandero. Какво ни предлагат тези две коли и на каква цена?
Моделът Spring e най-евтиния нов електрически автомобил на родния пазар? Не е изненадващо, че той е с марката Dacia. Поне ако не се вземат предвид четириколки като Citroën Ami, които не се считат за автомобили в точния смисъл. В България цената на Spring започва от 43 100 лв с ДДС.
За тези пари получаваме градски електромобил, но с ограничена производителност, средно пътно поведение, много основно представяне, зарядно ограничено до 6.6 kW и само една звезда в краш теста на Euro NCAP. Но на тази цена не бива да очакваме повече. Просто електромобилите у нас все още са скъпи, а и държавата не предприема мерки под формата на бонуси, каквито всъщност има в повечето европейски държави.
Та към днешна дата становището ни е, че е много по-изгодно за българина предложението на същата марка, при това за по-голям модел, който на всичкото отгоре се предлага и с фабрична газова уредба. Става дума за Sandero, базовата цена на което започва у нас от 26 390 лв с ДДС, а само срещу 1 000 лв повече получавате и версията с АГУ. За почти 16 000 лева по-малко получаваме повече кола, с почти аналогични разходи за гориво.
В бъдеще нещата моге и да се променят, тъй като от ЕС ни убеждават, че през 2026 година цената на кола с ДВГ и тази на електромобил ще се изравнят, но дали това ще се случи, ще покаже времето. а дотогава, ако искате нова евтина кола, все още е по-добре да заложите на конвенционален автомобил с фабрична АГУ.
Ползите от избор на електромобил се свеждат до безплатно паркиране в големите градове, една идея по-ниски данъци и до личното убеждение, че сте еко. Последното обаче все още е спорно, тъй като в града емисиите ще са по-ниски, но що се отнася до производство и рециклиране на батериите, то в този процес нещата хич не са екологични.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бачкатор
Коментиран от #3, #43, #49
10:35 12.02.2023
2 МЪСК💵
Сравнявайте коли. Какво е това? Чадър с гуми
10:36 12.02.2023
3 Смех 😆🤡🤣
До коментар #1 от "Бачкатор":
А бе коя е тая фирма бе дето ти дава да точишКоментиран от #6
10:37 12.02.2023
4 мучо
10:39 12.02.2023
5 От Перник
10:43 12.02.2023
6 Бачкатор
До коментар #3 от "Смех 😆🤡🤣":
Ами собственика реално знае за това но не смее да ме накаже или уволни защото ако го направи ще трябва той да се качи на буса.От 4 месеца търси нови хора за работа но ако някой се изобщо появи на интервю най често лъха на алкохол или мирише на парясали чорапи а аз успявам да поддържам перфектни отношения с клиентите така,че съм в нещо като монополна позиция.Коментиран от #40
10:47 12.02.2023
7 Досега са печки с петролни продукти
11:00 12.02.2023
8 Иван
11:04 12.02.2023
9 Манталитет
Всичко с тия електрички е за развитите държави.
Заслужаваме си Жужите и Мохерите и изобщо да не надигаме глава от тинята. Бойко до там ни докара, да се радваме на нова кола с АГУ. Мизерия и срам ..
Коментиран от #11
11:18 12.02.2023
10 Браво
Коментиран от #67
11:27 12.02.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Така е
11:50 12.02.2023
13 гост
Коментиран от #14, #15
12:08 12.02.2023
14 Пейо
До коментар #13 от "гост":
Тезата за паркинга е добра, но пак не е оферта. Евтино излиза ако я зареждаш вкъщи, но в нашите панелни квартали няма как да стане това.Коментиран от #16, #17
12:26 12.02.2023
15 гост
До коментар #13 от "гост":
Та само от въпросното паркиране разликата от 16 000 лева (без субсидия за електромобила) се избива за около 2 години , айде 3 от мен да мине !! Ако сложим и гаранционната "поддръжка" на Сандерото , която за 3 години е поне 2-3 000 лева може да паднем и под 2 години !! Ако пък прибавим и субсидията от минимум 10 000 лева , която е залегнала дори в прословутия "план за възстановяване" и ще бъде платена директно от ЕС , разликата в началните цени направо изчезва още на старта , а безплатното паркирне свежда разходите за зареждане практически до нула , защото електрическата Дачия НЕ МОЖЕ да изгори ток за 10 лева дневно посмъртно !! Защото зареждането и на нощна тарифа излиза около 2-3 лева , а второ през деня може да има ако мине над 200 км за деня , което е почти изключено , но и да го има при липса на бързо зареждане ще отнеме 4-5 часа , тоест при всички положение НЕ МОЖЕ да "изгори" повече от 10 лева ток !! За зареждането безплатно по крайпътни заведения няма да споменавам сега , но твърдението , че разхода на бензиновата Дачия бил "почти същия" може да предизвика само недоумение и смях у всеки с акъла си !! Който е наясно . че дори на газ и с "фабричната" си уредба , слагана в България , хахахаххахах , тя не гори по-малко от 7-8 , а най-често 9-10 на сто газ , особено на градско , където се предполага , че ще се движи основно !! Което си е 11-12 лева на 100 отвсякъде !! Тоест между 3 и 5 ПЪТИ по-висок разход в пари от електричеКоментиран от #18
12:29 12.02.2023
16 гост
До коментар #14 от "Пейо":
Верно ли няма как да стане ? Или така ти се ще ?? Щото тоя автомобил със зарядното си 6,6 квт се включва в обикновен контакт !! Изкарването на такъв контакт в заключващо се метално табло на паркинга на блока ти , свързан с личния ти електромер , заедно с копането и окабеляването струва не повече от 1000 лева от лицензирана фирма , а повечето могат да си го направят и само срещу разхода от 100-150 лева за материали !! Които ще избият още първия месец от икономията на "гориво" !!Коментиран от #19, #22
12:42 12.02.2023
17 гост
До коментар #14 от "Пейо":
Да не говорим , че купувачите на коли за по 40 000 лева обикновено не живеят в стара панелка , а в сравнително нова кооперация , където това е направено още при строежа и има конкретен норматив на колко паркоместа колко трябва да са с място за зарядна станция и то много по-сериозна от обикновен контакт ! И това много скоро ще стане задължително и за старите сгради , включително панелките !Коментиран от #23, #24
12:47 12.02.2023
18 Гост
До коментар #15 от "гост":
Караш ли още нафтенката Рено Сценик?12:47 12.02.2023
19 Гост
До коментар #16 от "гост":
Купи си електричка,тъкмо ще си избиеш горницата от цената от паркиране в София.12:50 12.02.2023
20 нене
Първо, защото махнаха безплатните станции, за зареждане!
Тоя ЕлДрайв сложи ръка на всякъде и сега ако искаш да караш и зареждаш сметни си 20кв по 0.90ст и минаваш 100км зимата и смятай сам, по добре малолитражка дизел или най-добре кола с газова уретба!
Хем няма да се притесняваш, че ще закъсаш за ток по пътя и плащаш 300-400лв за пътна помощ, хем ще си също толкова икономичен! Още цената им засега е неоправдано скъпа и няма избиване от гориво, требва 400 000км да я караш без да се троши!
Коментиран от #25
13:36 12.02.2023
21 Класика
Трябва стачки и тези престъпници които ги лансират да ги пратим спешно при бай Ставри!
13:43 12.02.2023
22 да да да
До коментар #16 от "гост":
И тоя паркинг, там до таблото, ще е лично твой нали?То така стават нещата.... в София няма къде да се паркира, няма как да си гарантираш, лично парко място до таблото, понеже, ще бъдеш линчуван грозно и то от най-близките си съкооператори! Да не говорим за деруги по колата, пукнати гуми и тн! Това дето разправяш в България, няма как да стане!
Далавера си бяха безплатните станции, но вече ги няма - поръчвайте Спарк - ако ви се кара електрическо и без това те са монополиста...
Коментиран от #28
14:20 12.02.2023
23 Сънчо
До коментар #17 от "гост":
Пак си спал на течение.14:22 12.02.2023
24 дидо
До коментар #17 от "гост":
Те тези коли се взимат най-вече на изплащане. Така че ако някой си печели 2000-2500лв няма да има проблем да отдели 500лв на месец, при положение че други разходи по колата почти няма, едно обслужване годишно и това е!Така че всеки при желание, може да си вземе кола за 40000лв - въпроса е оправдано ли е да е електрическа, щото за 40000 е само дачия спринг - другите са нагоре!
Коментиран от #39, #54
14:23 12.02.2023
25 гост
До коментар #20 от "нене":
Зарядните станции в България в момента са над 1200 ОБЩЕСТВЕНИ , а частните са към 5-6 000 !!! От тях на Елдрайф са не повече от 20-30 !! Ако на това му викаш "сложи ръка навсякъде" , май някой е сложил ръка на междуушието ти !! И не знам кои безплатни станции са "махнали" , като повечето в градовете са правени с европейски средства и да искат не могат ги махна , щото ще трябва да върнат парите и то с лихвите !! А тези по частните обекти пък съвсем , най-много да им ограничат мощността на зареждане , което си е нормално ! И изобщо с напъни на явна тролска пропаганда от рода "Русия нападна Украйна за да се защити " , хахахаххахах , освен умствено ощетени няма кой да впечатлиш !!Коментиран от #26, #27, #56
14:30 12.02.2023
26 вевдв
До коментар #25 от "гост":
Я ми направи списък на безплатните зарядни станции в София 53kw и 22kwКъде ги, че аз лично помня само две на Била България - дето вече е елдрайв и на Еко - дето вече си е платена !
Кажи къде са другите ... че не се сещам - празни приказки не ми се четат!
Коментиран от #30
14:34 12.02.2023
27 изказваш се
До коментар #25 от "гост":
Изказваш се много голичко, без никакви аргументи и факти - нещо типично за този форум!Важно е празни приказки да се говорят, лошото е че леконравните ще ти повярват ....
Коментиран от #33
14:36 12.02.2023
28 Ток
До коментар #22 от "да да да":
"Далавера си бяха безплатните станции, но вече ги няма"Тук са си още. Това е снимано преди няколко дни. София-Солун за без пари и без нужда от спиране за зареждане при каране със 140-150
Коментиран от #31, #53
14:37 12.02.2023
29 ндсс(
14:43 12.02.2023
30 гост
До коментар #26 от "вевдв":
Еми ти още малко и 100 квт безплатна станция ще искаш , не че няма и 250 квт вече , ама само за Тесла и то не всяка Тесла !! А иначе безплатни станции са по 7 или най-много 11 квт и са по заведения и хотели , ако си клиент на същите естествено !! Ама даже и да си клиент някъде да предлагат дизел и бензин безплатно ?? Или даже газ ??Коментиран от #32
14:48 12.02.2023
31 нстс
До коментар #28 от "Ток":
говорим за София и за кола която минава 100км с едно зареждане а не 300-400кмдай линк къде в София може да зареди безплатно човек, 53kw и 22kw
Напиши ги това което знаеш, цял клип нямам време да гледам!
14:50 12.02.2023
32 днднд
До коментар #30 от "гост":
що да неискам - на екото станцията беше 53kwмахнаха я безплатна беше!
Иначе и 11kw да има зареждаш едно Рено Зои с малката батерия за час и половина!!
Въпроса е че ги няма вече, защото елдрайва се наложиха и при 90ст на kw - хич не е изгодно да караш електрическа!
Е те това се коментира!
Коментиран от #34
14:52 12.02.2023
33 гост
До коментар #27 от "изказваш се":
Кое ми е "голичкото " изказване или понеже ти си "голичък" в знанията така ти се ше ?? Отваряш всичко ток , че не дават линкове аз да ти го отворя и виждаш карта с ПОИМЕННО указани всички обществени станции в България ! За частните има други карти , ама мисля и обществените ти стигат !! А и има и бройката по вид , да не се мъчиш да ги броиш !!Коментиран от #36, #37
14:53 12.02.2023
34 гост
До коментар #32 от "днднд":
Коментира се , че правиш хората на прости , ама само ще покажеш , че ти си такъв !! Пак повтарям , от НАД 1200 Обществени станции в България в момента на Елдрайв са не повече от 30 !! Което е под 3 % и НИКОЙ НЕ ТЕ КАРА НАСИЛА да зареждаш на тях !! Това са бързи станции за хора които не се интересуват от цената и искат максимално бързо зареждане и да не чакат на опашка !!! Съответно цената е направена отблъскваща за такива като теб !! За които има предостатъчно други станции и то на доста близко разстояние до тия на Елдрайв !!Коментиран от #35, #38
15:00 12.02.2023
35 пнп
До коментар #34 от "гост":
Къде са тези станции бе гостенино ? Дай списък - празни неща пишеш, приложи факти!Ама освен да изплюеш злобата си и да обиждаш, друго не направи в този си поуст!
Дай ми списък на безплатните станции в София, втори път те приканям!
А дали платените са отблъскващи за такива като мен, да така е! Затова стоят празни по цял ден, явно защото хората мислят рационално! Не бих пълнил гушата на монополиста по никакъв начин... но това ти не може да го разбереш и вероятно си купил Тесла, щото е модерно на 150 000км ударена и направена тук - еми честито и си я карай! С писаниците си показваш само, що за човек си!
Коментиран от #69
15:04 12.02.2023
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Заблуден си
До коментар #24 от "дидо":
Сметни също ГО,каско на 8% от цената и ток който никъде не е безплатен.15:13 12.02.2023
40 Костадинов
До коментар #6 от "Бачкатор":
Тоест, хвалиш се, че си крадец (и то нагъл, на всичкото отгоре...)Коментиран от #47
15:36 12.02.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 неразбиращ
15:55 12.02.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 да, да
16:15 12.02.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Бате Иво
Евентуално ве десет
Или ве дванадесет
Шестнадесет литров дизел
Няма с какво да се замени
Евентуално със осемнадесет литра
17:26 12.02.2023
47 Бачкатор
До коментар #40 от "Костадинов":
Не се хваля а такава е реалноста.Когато започне да ми плаща осигуровките на реалната заплата както и извънредния труд,тогава из ще бъда лоялен спрямо него.Веднъж си подадох молбата за напускане а той ми падна на колене с куп обещания от които не изпълни нито едно и вече съжалявам ужасно,че проявих слабост на характера като склоних да остана защото пропуснах възможност за работа при по-добри условия но това да ми е за урок.18:32 12.02.2023
48 ха ха ха ха ха ха ха
Коментиран от #57
18:57 12.02.2023
49 Такоз иеее
До коментар #1 от "Бачкатор":
Труе стори :р19:30 12.02.2023
50 Именно
Висока цена и прекалено тегло при модели с по-голям пробег.
Второто не е толкова голям проблем за он-роуд каране, но все пак е фактор.
Но докато батериите надуват цената на ел.колите и освен това им изяждат стойността от препродажба след 5-10 години няма да станат масови. Иначе във всички други отношения ел.колите са по-добре (освен може би в екстремни ситуации като екстремни студове или офф-роуд).
Но 1-2 итерации на технологии за батерии и нещата могат да се променят напълно.
19:40 12.02.2023
51 Именно
Сравняват се нискобюджетни модели от 2 технологии - едната която се развива от 100 години и в която ниският клас е доста достъпен финансово;
и другата, която започна да навлиза малко по-масово от 2012-та насам и то все още е в класа на луксозните коли.
нормално е резултатът да не е в полза на ел.кола.
19:46 12.02.2023
52 Излишно
20:07 12.02.2023
53 Токчоо
До коментар #28 от "Ток":
защо лъжеш за пореден път??? 140-150 ама за има-няма 100-на килочметра….после 90-100 до границата и надолу 120…..и със зор “long range” версията мина 300 км, като накрая работата беше на “кръстеж” с тия 2-3%…. и пак вися почти час за заряд от 20-25% до 100%…. и накрая вместо да се прибере, хайде стой поне час-час и половина на мол-а…..айде мерси ти, карайте си ги ел. тротинетките, но не се опитвайте да ги предлагате и хвалите на хората…страшно постижение….минава 300 км на положителни температури….всяка съвременна ДВГ кола среден клас ще го направи това БЕЗ зареждане, без съобразяване, няма да чака няколко часа на зарядни станции и ще има поне още 200 км да мине, след като се прибере…..20:22 12.02.2023
54 Нема ремонти не
До коментар #24 от "дидо":
Едно обалужване годишно?Ти май нямаш лична кола щом не знаеш разходите на една кола
Само ще ти напомня смяна на гуми есен и пролет, смяна филтри
Поне на купето ще имаш филтър но ще имаш спирачките сигурни са ти вечни шарнирите и амортисьорите са ти вечни
Колко неща мига да ту изредя ама ти си бякоя лапе дето си мисли като си купиш кола ай готово
20:37 12.02.2023
55 Собственик
21:01 12.02.2023
56 12345
До коментар #25 от "гост":
Вие сте невероятно заблуден индивид. Едно нещо дето сте написал не е вярно.Погледнете си минусите, трябва да ви говори нещо.
21:17 12.02.2023
57 12345
До коментар #48 от "ха ха ха ха ха ха ха":
Пак заучени фрази.Предишните Дачии, да, бяха скърцаща пластама и див ужас.
Новата СМФ платформ, демек новите Дачии нямат нищо общо, имат модерно оборудване, добър дизайн и возят супер.
И цената е добра, просто обаче се чака.
21:22 12.02.2023
58 Именит
Електромобила не плаща данък !
Второ, ако работиш в синя зона или имаш работа в синя зона ще спестяваш стотици на година.
Трето, нищо не казахте за поддръжката и обслужването на ДВГ -то всяка година!
Четвърто, каква е обезценката на колите, защото след 4 години гаранцията на Сандеро ще е изтекла, а на Spring ще й остават още 4 години на батерията и електромотор !
Въобще не е точна статията...
Коментиран от #60, #61, #62
21:31 12.02.2023
59 Само си представете
21:35 12.02.2023
60 12345
До коментар #58 от "Именит":
Вие карал ли сте Спринг или Сандеро, явно не.Аз съм ги карал и двете, Спринг е градско автомобилче, дори до Пловдив трудно ще стигнете, зимата 100% на средата на пътя оставате. Не е зле, но е за града, седалките са неудобни, воланът не се регулира, от всичко е пестено. Накрая 45к лева. Тия не са нормални.
Другото е пълноразмерна кола с оборудване, екстри и може и до Прага да стигнете с едно зареждане.
21:38 12.02.2023
61 На това Сандеро
До коментар #58 от "Именит":
обслужването на “ДВГ-то”, което плаши вас - технически неграмотните няма да надвишава 500 лв на година…21:48 12.02.2023
62 кумчо Вълчо
До коментар #58 от "Именит":
Стотинките,които ще спестиш от ток,данъци и паркинг,си ги събирай в касичка,че ще ти трябват за да платиш за смяна на батериите и електромотора на електричката.22:19 12.02.2023
63 А бе
Предишната беше Скорпио - също така невероятно комфортна. Може би бензиново Волво s80 би било също вариант.
Цената само на застраховката на Тесла би обесмислила всяко сравнение. Разбира се, ако имахме западен стандарт, щяхме да имаме и други приоритети.
00:56 13.02.2023
64 основен въпрос
14:51 13.02.2023
65 боли ме швепса за електрокара
14:54 13.02.2023
66 Хемус
18:45 13.02.2023
67 Гост
До коментар #10 от "Браво":
И часовете по български език липсват19:15 13.02.2023
68 Електрически
20:54 13.02.2023
69 Един
До коментар #35 от "пнп":
В София вече няма безплатни станции. След 15 март всичко е платено. По големите пътища всичко е платено. А в северна БГ е голяма мъка със зарядните. От София до В. Търново няма ни една. А във В.Търново 2 бр. Та така. А че Ел драйв са монополисти е истина. Сега свалиха на 0,80 ст. Но при цена в къщи 0,16 ст.на дневна тарифа, станциите им стоят празни. Само спаркове зареждат.А до морето по Тракия е по евтино на газ спрямо ток точно поради дозареждането на 0,80 ст. Само едно безплатно паркиране не е стимул за покупка на елкар. Това в момента е доста луксозна , модерна, както се казва лайфстайл стока. Но не е практична, неудобна е,и скъпа за масово използване.20:59 23.04.2023
70 Съдията Дред
11:52 05.12.2023
71 Морския
00:28 07.12.2023
72 Само Ток
12:24 17.10.2024