През миналия месец във Вайрано, Италия, се проведе един интересен експеримент. Става дума за събитие, наречено Ecobest Challenge, което има за цел да демонстрира реалните качества на актуални за европейския пазар 100% електрически автомобили.
Специалистите от Autobest ни поднасят сериозна доза данни, които дават изключително точен и реален поглед върху това колко ефективни са актуалните за пазара електромобили, като под внимание се взимат както ефективността на задвижващата система, така и на зарядната им такава.
Трябва да уточним, че събитието има за цел да предостави прозрачна информация за моделите електрически превозни средства и да повиши обществената осведоменост относно ползите от преминаването към екологично чисти превозни средства, а не да посочва кой от моделите е по-добър.
В експеримента, провел се миналия месец, резултатите от който станаха ясни сега, са включени 14 изцяло електрически автомобила. Те са: Citroen e-C4X, Lexus RZ450e, Hyundai IONIQ 6, Polestar 2, Aiways U6, Opel Astra Electric, Tesla Model 3, Volkswagen ID.BUZZ, BMW iX1, Nissan Ariya, Jeep Avenger, Subaru Solterra, Mercedes EQB и BYD Atto 3.
Тестването се провежда на разнообразни терени и пътни условия, за да се осигурят най-точните и реалистични резултати от изпитанието. Автомобилите се управлявани на смесен маршрут, включващ магистрали, национални и регионални пътища, и в градски условия. Що се отнася до тестването на работата на автомобила, всеки модел е каран до пълното изтощаване на батерията, при нормални условия по пътища и магистрали и в режим Eco, докато се движи в града.
Интересни факти от проучването са, че нито един от 14-те електромобила не регистрира пробег от над обявеният си WLTP показател, но 6 от моделите постигнаха такъв от над 90% WLTP, а само 3 бяха под 80%.
По време на изданието 2023 организаторите отчитат и голям брой електромобили, които продължават да се движат след достигането на 0% заряд на батерията. Само един от моделите преустанови движението си при достигането на 0%, а останалите продължиха с резултат от между 2 и рекордните 45 километра.
В експеримента специалистите използват два собствени индекса. EcoC 1, представляващ съотношението между реалния пробег и WLTP и EcoC2, който посочва действителната енергийна ефективност на електромобилите, разкривайки колко километра реален пробег може да осигури определен автомобил от 1 kWh енергия.
Autbest използва индекса EcoC 3 като съотношение между реалната енергия, заредена в батерията, и официалния нетен капацитет, което е ясен израз на ефективността на процеса на зареждане. За да се даде още по-добра перспектива от реалния живот, тази година е въведен и нов индекс- EcoC 4, който измерва действителната ефективност на автомобила, като взема предвид енергията, заредена в батерията, а не нетния капацитет на батерията като при EcoC 2.
Що се отнася до зареждането, то данните в таблиците, които показват резултатите при AC зареждане (22 kW) от 0 до 100% и DC (с до 350 kW) от 20 до 80%, са събрани с помощта на приложението за мобилни телефони PKC - Power checK Control, разработено от италианската компания Power Cruise Control. Ето и за колко време се зареждат тестваните автомобили.