Отидете към основна версия

4 618 18

Бъдещето на електромобилите е неясно. Недостигът на литий ще започне още през 2025 г.

  • електромобили-
  • литий-
  • добив-
  • дефицит

Експертите прогнозират бърз дефицит на световния пазар на литий на фона на нарастващото предлагане на електрически коли

На фона на активното нарастване на търсенето на електромобили, особено в Китай, светът може да се сблъска с недостиг на литий още през 2025 г. Това съобщава CNBC , позовавайки се на доклада на анализатори от изследователската компания BMI .

„Очакваме среден годишен ръст от 20.4% в търсенето на литий за батерии за електрически превозни средства само в Китай през 2023 - 2032 г.“, отбелязват авторите на доклада. В същото време доставките през този период ще нарастват със среден годишен темп от 6%, отбелязват експертите.

През 2021 г. в света са произведени 540 хиляди тона литий. Според оценките на Световния икономически форум до 2030 г. световното търсене на този метал ще надхвърли 3 милиона тона.

Според S&P Global Commodity Insights глобалните продажби на електрически превозни средства ще достигнат 13.8 милиона през 2023 г., като се очаква продажбите да скочат до 30 милиона до 2030 г. „Очакваме недостиг на литий. Разбира се, чакаме предлагането да расте, но търсенето ще расте много по-бързо “, казва Корин Бланшар от Deutsche Bank.

Според нея до 2025 г. дефицитът ще бъде умерен 40-60 хил. тона, но до 2030 г. недостигът може да достигне 768 хил. тона. Други анализатори смятат, че значително увеличаване на броя на проектите за добив на литий може да забави началото на недостига на пазара с няколко години.

Такива проекти се разработват активно по целия свят, но това е бавен процес и в момента има само 101 литиеви мини в света, според Refinitiv. Според Сюзън Зу, вицепрезидент на Rystad Energy, през 2023 и 2024 г. предлагането на литий ще расте активно, а дефицитът на световния пазар ще се появи едва през 2028 г.

Междувременно Wood Mackenzie също прогнозира излишък на литий през следващите години, но след това очаква дефицит, както и техните колеги.

„Основните рискове са свързани със забавяне на въвеждането в експлоатация на нови проекти и проблеми с получаването на разрешителни за разработване на нови активи“, казва вицепрезидентът на Wood Mackenzie Робин Грифит.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.

Свързани новини