На фона на активното нарастване на търсенето на електромобили, особено в Китай, светът може да се сблъска с недостиг на литий още през 2025 г. Това съобщава CNBC , позовавайки се на доклада на анализатори от изследователската компания BMI .
„Очакваме среден годишен ръст от 20.4% в търсенето на литий за батерии за електрически превозни средства само в Китай през 2023 - 2032 г.“, отбелязват авторите на доклада. В същото време доставките през този период ще нарастват със среден годишен темп от 6%, отбелязват експертите.
През 2021 г. в света са произведени 540 хиляди тона литий. Според оценките на Световния икономически форум до 2030 г. световното търсене на този метал ще надхвърли 3 милиона тона.
Според S&P Global Commodity Insights глобалните продажби на електрически превозни средства ще достигнат 13.8 милиона през 2023 г., като се очаква продажбите да скочат до 30 милиона до 2030 г. „Очакваме недостиг на литий. Разбира се, чакаме предлагането да расте, но търсенето ще расте много по-бързо “, казва Корин Бланшар от Deutsche Bank.
Според нея до 2025 г. дефицитът ще бъде умерен 40-60 хил. тона, но до 2030 г. недостигът може да достигне 768 хил. тона. Други анализатори смятат, че значително увеличаване на броя на проектите за добив на литий може да забави началото на недостига на пазара с няколко години.
Такива проекти се разработват активно по целия свят, но това е бавен процес и в момента има само 101 литиеви мини в света, според Refinitiv. Според Сюзън Зу, вицепрезидент на Rystad Energy, през 2023 и 2024 г. предлагането на литий ще расте активно, а дефицитът на световния пазар ще се появи едва през 2028 г.
Междувременно Wood Mackenzie също прогнозира излишък на литий през следващите години, но след това очаква дефицит, както и техните колеги.
„Основните рискове са свързани със забавяне на въвеждането в експлоатация на нови проекти и проблеми с получаването на разрешителни за разработване на нови активи“, казва вицепрезидентът на Wood Mackenzie Робин Грифит.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КатоДизела
11:33 31.08.2023
2 Информиран
11:36 31.08.2023
3 Туй бел кахър
11:41 31.08.2023
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
- нЕма суровини за мЕлЕони електрички❗
- нЕма ток за мЕлЕони електрички ❗
ПолЮтиците НЕучени, казват
"Одете пеша!"
11:46 31.08.2023
5 Много
11:50 31.08.2023
6 Дааа
12:17 31.08.2023
7 ДрайвингПлежър
И ако проблема с лития, е, че няма разработени мини и с времето може да се навакса, то проблемите с медта, редкоземните и най-вече с електричеството не са точно такива... да не говорим проблема със самите ТОКСИЧНИ батерии, който ще тровят води и почви - ето тва вече е големия проблем от който ще мрат мнозина!
Коментиран от #11
12:27 31.08.2023
8 Край
12:42 31.08.2023
9 ТеслАта
13:05 31.08.2023
10 ФАКТ
14:00 31.08.2023
11 ТУЗАРА
До коментар #7 от "ДрайвингПлежър":
1 си баба знае, 1 си баеКоментиран от #15
14:04 31.08.2023
12 Бате Мате
хи хи хии
Коментиран от #16, #17
14:07 31.08.2023
13 Не се шашкаите
Ползвайте сега каквото имате, че след време може само общественият транспорт да ви е достъпен.
Аз пък си джиткам с електрическо колло. Голям кеф особено лятото като е горещо.
Коментиран от #14
19:33 31.08.2023
14 ТеслАта
До коментар #13 от "Не се шашкаите":
А какво правиш зимата и в дъжда? И я си представи 5 000 000 000 ел.колела колко батерии имат. 2 500 000 000 население да речем няма да имат колела.20:26 31.08.2023
15 Айдее
До коментар #11 от "ТУЗАРА":
смехара пак започна с детските филмчета от природо-научния….00:04 01.09.2023
16 Тупа-лупа
До коментар #12 от "Бате Мате":
тупа-лупа и познай къде го бута!???На Ринга пада от коли с над 1000 коня по-слаби….
На максимална е далеч от ДВГ колите… изобщо… крийй се…
00:09 01.09.2023
17 Хайл 14/88
До коментар #12 от "Бате Мате":
Тупа лупа и после цял ден вързан в тока.ганюф колко време ще поддържа максимална тяга а? Минута? 2? После няма да има ток да се върне12:11 17.09.2023
18 Тедо
21:44 01.10.2023