Last news in Fakti

31 Август, 2023 11:24 4 595 18

Бъдещето на електромобилите е неясно. Недостигът на литий ще започне още през 2025 г.

  • електромобили-
  • литий-
  • добив-
  • дефицит

Експертите прогнозират бърз дефицит на световния пазар на литий на фона на нарастващото предлагане на електрически коли

Бъдещето на електромобилите е неясно. Недостигът на литий ще започне още през 2025 г. - 1

На фона на активното нарастване на търсенето на електромобили, особено в Китай, светът може да се сблъска с недостиг на литий още през 2025 г. Това съобщава CNBC , позовавайки се на доклада на анализатори от изследователската компания BMI .

„Очакваме среден годишен ръст от 20.4% в търсенето на литий за батерии за електрически превозни средства само в Китай през 2023 - 2032 г.“, отбелязват авторите на доклада. В същото време доставките през този период ще нарастват със среден годишен темп от 6%, отбелязват експертите.

През 2021 г. в света са произведени 540 хиляди тона литий. Според оценките на Световния икономически форум до 2030 г. световното търсене на този метал ще надхвърли 3 милиона тона.

Според S&P Global Commodity Insights глобалните продажби на електрически превозни средства ще достигнат 13.8 милиона през 2023 г., като се очаква продажбите да скочат до 30 милиона до 2030 г. „Очакваме недостиг на литий. Разбира се, чакаме предлагането да расте, но търсенето ще расте много по-бързо “, казва Корин Бланшар от Deutsche Bank.

Според нея до 2025 г. дефицитът ще бъде умерен 40-60 хил. тона, но до 2030 г. недостигът може да достигне 768 хил. тона. Други анализатори смятат, че значително увеличаване на броя на проектите за добив на литий може да забави началото на недостига на пазара с няколко години.

Такива проекти се разработват активно по целия свят, но това е бавен процес и в момента има само 101 литиеви мини в света, според Refinitiv. Според Сюзън Зу, вицепрезидент на Rystad Energy, през 2023 и 2024 г. предлагането на литий ще расте активно, а дефицитът на световния пазар ще се появи едва през 2028 г.

Междувременно Wood Mackenzie също прогнозира излишък на литий през следващите години, но след това очаква дефицит, както и техните колеги.

„Основните рискове са свързани със забавяне на въвеждането в експлоатация на нови проекти и проблеми с получаването на разрешителни за разработване на нови активи“, казва вицепрезидентът на Wood Mackenzie Робин Грифит.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КатоДизела

    14 15 Отговор
    Като дизела: затваряха си очите за замърсяването и немците обясняваха колко велико нещо са измислили на времето. После се оказа поредната плоска лъжа, но така е когато оставиш на немци "да правят нещо" - 2 пъти всички сърбаха попарата после.
  • 2 Информиран

    11 8 Отговор
    Лития е в китай и малко в украйна
  • 3 Туй бел кахър

    12 3 Отговор
    Само бирата да не свършва ниогиш...и мааастиката де, иначе светът ше стане скучен и неуреден...место мрачно и негодно за живеене!
  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    24 3 Отговор
    учЕните казват:
    - нЕма суровини за мЕлЕони електрички❗
    - нЕма ток за мЕлЕони електрички ❗
    ПолЮтиците НЕучени, казват
    "Одете пеша!"
  • 5 Много

    13 3 Отговор
    Си е ясно - умреха !
  • 6 Дааа

    17 5 Отговор
    Скоро ще лъсне измамата с електрокарите, нека още малко да се набълбукат будалите! Накрая ще ги забранят и толкоз!
  • 7 ДрайвингПлежър

    16 4 Отговор
    Чудена новна, дано последва и изтрезняване, макар че не вярвам - говорим за умствено ограничени фанатици все пак.
    И ако проблема с лития, е, че няма разработени мини и с времето може да се навакса, то проблемите с медта, редкоземните и най-вече с електричеството не са точно такива... да не говорим проблема със самите ТОКСИЧНИ батерии, който ще тровят води и почви - ето тва вече е големия проблем от който ще мрат мнозина!

    Коментиран от #11

  • 8 Край

    14 2 Отговор
    Бъдещето на електромобилите е напълно ясно - ще са задължителни за които иска да има кола. Ще са скъпи и малко - само за богати. Другите с желените обувки и ще маат крачоли. И на море с краката у легена.
  • 9 ТеслАта

    9 5 Отговор
    За съжаление на ел.фанатиците, не нарастват само нуждите за батерии на коли, а и нуждите за батерии на ел. уреди и устройства. Та може да сложим още 50% отгоре недостиг.
  • 10 ФАКТ

    5 6 Отговор
    Новите батерии са без литий. Старите се рециклират в заводи като Northvolt Ett. Има матрял да се оринеш. Ндей бери гайле.
  • 11 ТУЗАРА

    2 3 Отговор

    До коментар #7 от "ДрайвингПлежър":

    1 си баба знае, 1 си бае

    Коментиран от #15

  • 12 Бате Мате

    1 5 Отговор
    Тупа-лупа, Тупа-лупа
    хи хи хии

    Коментиран от #16, #17

  • 13 Не се шашкаите

    5 2 Отговор
    След 3-4г. батериите за електричките ще са съвсем други. Но и цените. Та няма да са за всеки.
    Ползвайте сега каквото имате, че след време може само общественият транспорт да ви е достъпен.
    Аз пък си джиткам с електрическо колло. Голям кеф особено лятото като е горещо.

    Коментиран от #14

  • 14 ТеслАта

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "Не се шашкаите":

    А какво правиш зимата и в дъжда? И я си представи 5 000 000 000 ел.колела колко батерии имат. 2 500 000 000 население да речем няма да имат колела.
  • 15 Айдее

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "ТУЗАРА":

    смехара пак започна с детските филмчета от природо-научния….
  • 16 Тупа-лупа

    1 2 Отговор

    До коментар #12 от "Бате Мате":

    тупа-лупа и познай къде го бута!???
    На Ринга пада от коли с над 1000 коня по-слаби….
    На максимална е далеч от ДВГ колите… изобщо… крийй се…
  • 17 Хайл 14/88

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Бате Мате":

    Тупа лупа и после цял ден вързан в тока.ганюф колко време ще поддържа максимална тяга а? Минута? 2? После няма да има ток да се върне
  • 18 Тедо

    0 0 Отговор
    Никой не коментира какво ще се случи с енергийните системи на страните, когато започнат милиони коли да се зареждат с по 100 kW, например.